Wat kunnen we verwachten van het eerste bezoek bij de gyn?

Meiden,
Wij zijn inmiddels ruim 3 jaar bezig voor een tweede, maar tot nu toe dus zonder resultaat. Nu hebben we lang getwijfeld, maar de stap ik gezet en de afspraak staat. tweede week van november.
Nu zou ik heel graag van jullie horen hoe het eerste bezoek ongeveer kan verlopen? Er is bij ons nog geen enkel onderzoek gedaan. Huisarts gaf zonder meer de verwijzing. Wel hebben we een flinke vragenlijst gekregen van het zh die we met de afspraak mee moeten brengen.
Willen jullie je ervaring even met mij/ons delen?
Ik ben best wel onzeker, heb veel vragen; zoals doen we er goed aan om de mm in te gaan, kunnen we dit aan, hoe ver gaan we, wat doet het met onze relatie, wat gaan de mensen in onze omgeving er over zeggen of niet zeggen, enz.
Al met al nu een behoorlijk onzekere tijd.
Ik kijk uit naar jullie reacties...
Liefs mama30

Beste mama30,

Ik denk zelf dat het ook een goede stap kan zijn om de mm in te gaan, je hebt dan tenminste het gevoel dat je iets doet.

Bij mij werd de eerste afspraak gekeken naar mijn cyclus verloop (heb je je cycli bijgehouden?), maar voor de eerste afspraak werd het zaad van mijn vriend al gecontroleerd.

Ik weet niet meer zo goed de volgorde daarna, volgens mij gingen ze dmv bloedonderzoek kijken of ik een eisprong had. Daarna gingen ze kijken of ik vijandig baarmoederslijm had (dan volgen ze met echos wanneer je eisprong is, dan moet je rond die tijd "verplicht" sex hebben zodat ze kunnen kijken of de zaadjes kunnen zwemmen in jouw slijm). Beetje vies verhaal sorry.

Bij mij gingen ze toen een kijkoperatie doen omdat ze verder niets konden vinden. Sommigen krijgen ook eerst een HSG onderzoek.

Veel sterkte ermee en je kunt altijd hier je hart luchten!

Hallo mama30,

Bij ons ging het als volgt.Na een jaar uitblijven van een spontane zwangerschap naar de huisarts gestapt.Die stuurde ons door naar gyn.Bij eerste gesprek verhaal gedaan ( en ook wij kregen een hele intakelijst mee met allemaal vragen ) en direct de volgende cyclus gestart met bloedonderzoek om indd. zoals alabama hierboven schreef te bekijken of je een goede eisprong hebt.

Ook moest mijn vriend zijn zaad inleveren (in totaal 2x ze vergelijken dan zeg maar de kwaliteit van het zaad),bij volgende afspraak dit geevalueerd.Alles bleek goed te zijn (vervolgens ben je wel weer 2mnd verder hoor)

Ze plannen veel tijd tussen iedere maand,omdat dit waarschijnlijk protocol is.Ze zouden inprincipe alles binnen een paar maanden kunnen doen,maar dat doen ze niet,omdat ze toch nog een kans willen geven om spontaan zwanger te raken.
Vervolgens een reeds echo's gehad, HSG (daarna weer 6mdn wachten,omdat na een hsg je weer een vergrote kans hebt op spontane zwangerschap)Bij ons helaas niet dus.Ook daar was alles goed,

Daarna 2x samenlevingstest gehad (dus indd. verplicht vrijen en dan volgende dag naar gyn en doormiddel van uitstrijkje te nemen gaan ze kijken of de spermacellen levend zijn in de baarmoedermond (kijken ze onder miscoscoop.Heel apart om te zien.
Beide testen waren negatief dus ik heb een vijandige baarmoedermond.Het sperma komt er zegt maar niet omheen.
Vervolgens een Kijkoperatie gehad afgelopen juni (dat na 2jaar)Hier hebben ze een lichte vorm van endometriose gevonden en direct weggehaald.
Toen weer 3mnd gewacht voor verdere afspraken.
Nu vorige maand eerste IUI gehad in eigen cyclus.Poging 1 helaas mislukt.Nu volgende week poging 2.

Dus na 2jaar heel veel verdriet,onzekerheid,onbegrip vanuit omgeving bij bepaalde mensen waren we eindelijk achter waarschijnlijke oorzaak endometriose (die nu dus weg is,maar chronisch dus komt uiteindelijk weer terug en dan als obstakel nu het vijandige baarmoederslijmvlies
Maar nu nog steeds de onzekerheid en maandelijke teleurstelling als het niet lukt.Het blijft moeilijk,maar toch blijf je hoop houden dat het lukt.

Sorry voor lange verhaal,maar ik kan het helaas niet korter maken.Zo heb je in ieder geval een klein beetje een beeld van hoe het eraan toe gaat.In ieder zh is het natuurlijk wel anders.En ik hoop uiteraard dat jij niet deze weg hoeft te begaan

Heel veel sterkte bij je eerste bezoek.

Gr suusje

Ik ben 30 jaar en bezig voor de eerste. Dat wil nog niet echt lukken helaas.

Mijn verhaal:
Ik ben na 12 maanden naar de huisarts gegaan. Tenminste eigenlijk iets eerder maar ik had gezegd dat t al 12 maanden was. Toen heeft de huisarts mijn temperatuurlijsten gezien, die ik had bijgehouden en zei dat hij ons door ging verwijzen.

Dat duurde nog eens twee maanden, waarin we wel al zaadonderzoek hebben laten doen (potje inleveren in het ziekenhuis, binnen een uur na 'productie'), dat was overigens positief. Daarna gingen we naar de gyn voor mij. Die heeft direct bij de intake een inwendige echo genomen (niet heel charmant maar het valt op zich mee). Dit is om te kijken of er een eitje rijpt en de basale anatomie op orde is. Dat was ook prima.

Toen twee keer een samenlevingsonderzoek gehad, waarbij je een x aantal uren voordat je naar de gyn gaat gemeenschap moet hebben en dan kijken ze of de zaadjes nog levend zijn. Dat was bij mij de eerste keer niet goed en de tweede keer wel. Ik begreep wel dat dit niet bij elk ziekenhuis wordt gedaan.

Toen nog twee keer bloed geprikt, uit mijn hoofd 3 dagen na mijn menstruatie en 7 dagen na mijn ovulatie voor de meting van hormonen. En toen een HSG onderzoek; een baarmoederfoto waarbij ze je eileiders doorspuiten met contrastvloeistof. Daar zou je evt. vruchtbaarder van kunnen worden, als er kleine verklevingen zijn geweest, die hierdoor open raken. Daarna stuurden ze ons dus weer een poosje weg om het op eigen kracht te proberen.

Alles was goed, ze vonden geen belemmeringen. Maar helaas, ronde 5 na de HSG en nog niks. Dus nu heb ik mij weer gemeld en heb ik eind oktober een afspraak over hoe nu verder.

Veel sterkte met het medische circuit. Houd er rekening mee dat je soms op dag en tijd naar het ziekenhuis moet, maar dat je dat bijvoorbeeld maar kort van te voren weet. Daarom is het misschien wel goed om het tegen die tijd met je baas te bespreken. Het is niet leuk, maar je doet t met een reden ;-)

Gr.
Wenser

bedankt voor jullie info, wij gaan volgende week ( na dik een jaar proberen) naar de huisarts en dan weet ik in ieder geval wat ik kan verwachten.

liefs flowerpower

Succes meid. Het is in ieder geval fijn dat er weer iets gedaan wordt nu, en alles wat ze uit kunnen sluiten is meegenomen.

Sterkte.

Wenser

Alsjeblieft.Ik zelf vond het ook fijn om van lotgenoten te horen hoe het precies bij hun ging.
Zo ben je toch al een beetje voorbereid op wat je kan verwachten.
Succes in ieder geval.

Gr suusje

Terug
Bovenaan