Hoi Tobi,
Je hebt met een aantal dingen wel gelijk, ik heb de reacties erbij gezet:
quote: tobi schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-06-2006 12:15:09&apos

);
hoi hoi
ik ben een beetje bij alle forums aan het lezen.... met dit weer loop ik continu van binnen naar buiten...
maar daar lees ik dingen wat je beter niet kan eten waar ik nog niet van gehoord had...
zoals appeltaart, kaneel, speculaas( dit eet ik af en toe, zoals verjaardagen0
Kaneel
Ook kaneel is een stofje waar je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk maar beter voorzichtig mee kan zijn. Kaneel bevat namelijk de smaakstof coumarine. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. Daarnaast zijn er indicaties dat het nadelig effect heeft op het skelet en lichte neurologische afwijkingen kan veroorzaken. Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap, in ieder geval gedurende de eerste drie maanden. Kaneel (cinnamomum Zeylanicum)
Deze specerij werkt algemeen opwekkend, antiseptisch, antibacterieel en antiviraal.
Kaneel hielp vroeger bij verkoudheid, griep, reumatische aandoeningen en nierproblemen.
De apotheker gaf kaneel tegen diarree en slechte spijsvertering. Vrouwen die ongewenst zwanger waren gebruikten vroeger kaneel als abortief middel.
hamburgers ( ook uit de supermarkt of macdonalds?)
alleen oppassen als ze niet goed doorbakken zijn, verder kan het geen kwaad om bij de Mac of BK te eten hoor !!
sla uit voorverpakte zakken (dacht dat deze juist schoner en al gewassen waren( ik was het nog steeds altijd hoor, maar mag je het dan nog niet )
nooit van gehoord...
rauwkostsalade uit de supermarkt of restaurants..( verlepte sla laat ik echt liggen maar wat er vers uit zit eet ik wel...)
dit komt omdat je dan niet precies weet hoe lang de rauwkost er al staat en in mayonaise of dressing kan het in no-time een broeiplaats van bacterien zijn, vandaar dus liever niet, tenzij je zeker weet dat ie vers is.... zelf maken dus !
zoute haring...( haal ik heel af en toe bij de viskraam en dus niet in de supermarkt)
voor haring geldt hetzelfde, je weet nooit of ie echt vers is, en elke visboer zal zeggen dat zijn haring wel vers is, maar ook hier kunnen bacterien er weelderig op los leven... even niet dus !
softijsje of schepijs..( dacht dat dit in nederland wel kon)
het schoonmaken van de softijsmachines gaat niet altijd zoals het hoort, dus wat bacterien betreft: IDEM als hierboven. Schepijs zou nog wel kunnen hoor, maar kijk ook even naar het bakje met water waarin ze de ijsschep onderdompelen.... dat is ook weer een broeiplaats voor bacterien, soms hebben ze zo'n sproeier waar ze de ijsschep opdoen en dat is al veel beter, maar 1 ijsje kan op zich geen kwaad (tenzij je het net verkeerd treft natuurlijk, kijk gewoon altijd goed uit naar alles!!)
is dit echt allemaal zo?? oeps dan heb ik dingen gegeten die niet goed zijn....
Je bent nu al zover in de zwangerschap, en de meeste dingen (mochten ze niet goed geweest zijn) hebben vaak invloed op een vroege zwangerschap, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je op moet blijven passen met wat je eet, vooral met dit warme weer geen rare dingen buiten de deur eten. Als je weleens kijkt naar de Smaakpolitie dan weet je genoeg denk ik.............
Verder geniet van lekker veel vers fruit nu, maak een lekkere salade thuis, lekker vers toch!?!
Groetjes Marasje
wie weet dit
liefs tobi
28 weken en 4 dagen zwanger van eerste kindje