wat lees ik nu allemaal weer

A

Anoniem

Guest
hoi hoi

ik ben een beetje  bij alle forums aan het lezen.... met dit weer loop ik continu van binnen naar buiten...

maar daar lees ik dingen wat je beter niet kan eten waar ik nog niet van gehoord had...

zoals appeltaart, kaneel, speculaas( dit eet ik af en toe, zoals verjaardagen0
hamburgers ( ook uit de supermarkt of macdonalds?)
sla uit voorverpakte zakken (dacht dat deze juist schoner en al gewassen waren( ik was het  nog steeds altijd hoor, maar mag je het dan nog niet  )
rauwkostsalade uit de supermarkt of restaurants..( verlepte sla laat ik echt liggen maar wat er vers uit zit eet ik wel...)
zoute haring...( haal ik heel af en toe bij de viskraam en dus niet in de supermarkt)
softijsje of schepijs..( dacht dat dit in nederland wel kon)

is dit echt allemaal zo?? oeps dan heb ik dingen gegeten die niet goed zijn....

wie weet dit

liefs tobi
28 weken en 4 dagen zwanger van eerste kindje

Appeltaart zit kaneel in, kaneel kun je wel eten als je zwanger bent, alleen met mate.
De rest is niets mis mee volgens mij. Het enige waar je op moet letten is dat het niet bedorven is. Lijkt me niet zo goed om voedselvergiftiging te krijgen als je zwanger bent, maar verder kun je dat heus wel eten.

Groetjes,
Helena

Hoi, hoi,

Nou ik eet die dingen die jij op noemt gewoon, sla uit zakjes was ik eerst goed en vlees  wordt  door en door gebakken. Het enige wat ik echt niet eet zijn rauwe vleessoorten,  franse kaasjes, voorverpakte  vissoorten en ik drink geen alcohol maar ik eet gewoon hamburgers en vette hap hoor en  wat kaneel betreft volgens mij moet je daar heel wat van eten voordat het schadelijk is een appeltaartje of speculaasje moet je best kunnen eten op zijn tijd ik heb ook kruidkoek (Wieger Ketellapper) gegeten en daar zit ook kaneel in. Laat je niet gek maken hoor  je mag  heel veel eten zolang het maar niet rauw is  en fruit en groenten gewoon goed wassen voor je je tanden erin zet.  Voor meer info kun je ook altijd even op de site van de GGD en het voedingscentrum kijken dat doe ik ook  als ik ergens over twijfel. Succes en geniet lekker van je zwangerschap.

Liefs,

Puk  

Hoi Tobi,
Je hebt met een aantal dingen wel gelijk, ik heb de reacties erbij gezet:

quote: tobi schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-06-2006 12:15:09'));

hoi hoi

ik ben een beetje  bij alle forums aan het lezen.... met dit weer loop ik continu van binnen naar buiten...

maar daar lees ik dingen wat je beter niet kan eten waar ik nog niet van gehoord had...

zoals appeltaart, kaneel, speculaas( dit eet ik af en toe, zoals verjaardagen0

Kaneel
Ook kaneel is een stofje waar je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk maar beter voorzichtig mee kan zijn. Kaneel bevat namelijk de smaakstof coumarine. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. Daarnaast zijn er indicaties dat het nadelig effect heeft op het skelet en lichte neurologische afwijkingen kan veroorzaken. Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap, in ieder geval gedurende de eerste drie maanden. Kaneel (cinnamomum Zeylanicum)
Deze specerij werkt algemeen opwekkend, antiseptisch, antibacterieel en antiviraal.
Kaneel hielp vroeger bij verkoudheid, griep, reumatische aandoeningen en nierproblemen.
De apotheker gaf kaneel tegen diarree en slechte spijsvertering. Vrouwen die ongewenst zwanger waren gebruikten vroeger kaneel als abortief middel.

hamburgers ( ook uit de supermarkt of macdonalds?)
alleen oppassen als ze niet goed doorbakken zijn, verder kan het geen kwaad om bij de Mac of BK te eten hoor !!
sla uit voorverpakte zakken (dacht dat deze juist schoner en al gewassen waren( ik was het  nog steeds altijd hoor, maar mag je het dan nog niet  )
nooit van gehoord...
rauwkostsalade uit de supermarkt of restaurants..( verlepte sla laat ik echt liggen maar wat er vers uit zit eet ik wel...)
dit komt omdat je dan niet precies weet hoe lang de rauwkost er al staat en in mayonaise of dressing kan het in no-time een broeiplaats van bacterien zijn, vandaar dus liever niet, tenzij je zeker weet dat ie vers is.... zelf maken dus !
zoute haring...( haal ik heel af en toe bij de viskraam en dus niet in de supermarkt)
voor haring geldt hetzelfde, je weet nooit of ie echt vers is, en elke visboer zal zeggen dat zijn haring wel vers is, maar ook hier kunnen bacterien er weelderig op los leven... even niet dus !
softijsje of schepijs..( dacht dat dit in nederland wel kon)
het schoonmaken van de softijsmachines gaat niet altijd zoals het hoort, dus wat bacterien betreft: IDEM als hierboven. Schepijs zou nog wel kunnen hoor, maar kijk ook even naar het bakje met water waarin ze de ijsschep onderdompelen.... dat is ook weer een broeiplaats voor bacterien, soms hebben ze zo'n sproeier waar ze de ijsschep opdoen en dat is al veel beter, maar 1 ijsje kan op zich geen kwaad (tenzij je het net verkeerd treft natuurlijk, kijk gewoon altijd goed uit naar alles!!)

is dit echt allemaal zo?? oeps dan heb ik dingen gegeten die niet goed zijn....
Je bent nu al zover in de zwangerschap, en de meeste dingen (mochten ze niet goed geweest zijn) hebben vaak invloed op een vroege zwangerschap, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je op moet blijven passen met wat je eet, vooral met dit warme weer geen rare dingen buiten de deur eten. Als je weleens kijkt naar de Smaakpolitie dan weet je genoeg denk ik.............
Verder geniet van lekker veel vers fruit nu, maak een lekkere salade thuis, lekker vers toch!?!
Groetjes Marasje

wie weet dit

liefs tobi
28 weken en 4 dagen zwanger van eerste kindje

hoi hoi

bedankt voor de reacties....

ik dacht ben ik nu de de enige die van bepaalde dingen nog niet gehoord heeft....

maar ja van veel dingen is iets te zeggen..

en idd te is nooit goed en rauw vlees en verlepte sla dat eet ik niet..

ik let goed op, maar wil ook niet te verkrampt omgaan met bepaalde dingen....

liefs tobi
.

Hoi Toby,

Ik eet ook alles wat jij opnoemt, vooral zoute haring lekker elke week bij de visboer ( is nog de enige vis die ik trek sinds ik zwanger ben) IK heb begrepen dat dat geen kwaad kan en dat het zelfs goed is voor voor je kindje lekkere vette vis ;-) Zolang je het niet uit de voorverpakking haalt zoals bv zalm schijnt het geen kwaad te kunnen. Voorverpakte sla eet ik ook gewoon, en vaak was ik het niet eens. Kwam hier pas achter toen ik 16 wk was... Ik heb er toen niks van gekregen dus zal het nu ook wel niet krijgen. Vanmiddag heb ik bij de snackbar nog een heerlijk softijsje gehaald vanwege de warmte..... ( ik heb zelf ooit eens bij de Jamin gewerkt dus weet als geen ander hoe bacterie vol softijs kan zijn maar ja het is wel erg lekker) Ik denk dat je vooral je gevoel moet volgen. Rauw melkse kazen en rauw vlees enzo daarvan is het bewezen dat het niet goed is voor je, maar ja mijn moeder roept dan weer ik heb alles gegeten???? tja!!

Als je in een restaurant eet weet je ook nooit precies wat er in de keuken gebeurt, ben jij weleens bij een Chinees in de keuken geweest??? En hoe ben je zelf in de keuken?

Ik zou zeggen volg je gevoel, en mijd de dingen die echt bewezen zijn.

Geniet van je zwangerschap!

Groetjes,

Tridje

vandaag 22 wk

Hoi,

Ik wil alleen nog even toevoegen dat zoute haring niet zo goed is, vanwege het teveel aan zout. Verder schijnt het hartstikke gezond te zijn, omdat het vette vis is.
Softijs en milkshakes weet ik ook pas sinds kort. De ijsmachines staan vaak niet koud genoeg en dan kan een listeria bacterie er goed in gedijen. Listeria bacterie kan hele nare gevolgen hebben voor je ongeboren kind.
Ik heb met het hete weer bij MacDonalds dus ECHT WEL een milkshake gehad! Bij MD worden die apparaten heel goed gecontroleerd, dus dat leek me nog wel verantwoord.

Verder niet te veel van aantrekken en als je wel een keer iets 'verkeerds' eet, niet gelijk in de stress schieten, want de kansen op besmetting zijn niet zo erg groot. Maar omdat voorkomen beter is dan genezen, worden we er wel flink voor gewaarschuwd!

Groetjes, mamavanLucas

Laat ik je 1 ding meegeven over de haring,
een echte goede visboer ruik je niet. ( klinkt raar maar loop maar eens langs en je ruikt verschillen ) mocht je het toch nog niet vertrouwen loop dan achter de kraam langs. zie je netjes op elkaar staande kratten en geen zooi dan is het een goede visboer.
idd elke visboer zegt dat zijn vis vers is maar het is maar weinig zo.
( nee heb niet achter de viskraam gestaan maar wel op de markt )

Terug
Bovenaan