Wat leren jullie je dreumes van 1 jaar?

<p>Mijn dochter is nu net 1 jaar geworden en ik vind het vaak lastig in te schatten wat zo'n kleintje al kan begrijpen. Ik heb mijn dochter aangeleerd om niet meer te draaien op het aankleedkussen als ik haar aan het verschonen ben. Verder probeer ik (dankzij een topic hier) als ze geen eten meer wil dat ze het eten niet op de grond gooit maar het bordje weg schuift. (hier ben ik een aantal weken mee begonnen dus ik merk nog geen verandering). Wat hebben jullie je kindje al geleerd? Wat begrijpt hij/zij al?</p>
 
Hey! Grappig topic! Mijn zoontje is bijna 15 maanden en ik merk vooral de laatste maanden (sinds 1 jaar ongeveer) zoooveel ontwikkeling! Ik merk ook dat hij veel meer begrijpt dan ik eerst dacht en dan hij kan uitdrukken.
Hij begrijpt zinnetjes als "we gaan naar opa en oma" bijvoorbeeld en ook korte opdrachtjes zoals "pak de bal" "geef maar aan mama" "pak maar een boekje" etc. We leren hem ook woordjes (zoals denk ik iedereen met een dreumes van deze leeftijd) en merk sinds kort dat hij ons ook na probeert te zeggen (voorheen was het vaak dat we heel vaak een woord herhaalden, bijvoorbeeld water, en op een random moment reproduceerde hij dat dan ineens. Nu zegt hij ons op het moment zelf echt na, bijvoorbeeld 'banaan' oid).
Ook begrijpt hij dat wat hij in z'n luier doet vies is ("bah") en dat wat wij op de wc doen óók ;). Hij leert ook dat hij dingen niet op de grond moet gooien, dat dat dan ook "bah" is (hij pakt het tegenwoordig op en geeft het dan aan mij met "bah"). We hebben hem ook geleerd dat als hij dingen aanraakt hij dat voorzichtig moet doen ("aaien"), dat is begonnen met planten en doet hij nu eigenlijk met alles. Dat doet hij nu ook!
Hij begrijpt ook de onderdelen van zijn lichaam. Zijn buik, neus, oren, ogen, hoofd, been, voet en hand kent hij. En zijn piemeltje sinds kort ook. 
Verder probeer ik zoveel mogelijk echte zinnen tegen hem te praten. Dus veel uitleggen, wat we zien op straat bijvoorbeeld. Hij kan nog niet alle klanken zeggen, sommige woorden zijn alleen verstaanbaar voor ons denk ik (zoals banaan, dat is babaa), maar ik prijs hem toch altijd als hij zoiets zegt want volgens mij is de intentie altijd het goede woord maar krijgt hij het nog niet helemaal goed uit zijn mond.
 
Praten, praten, praten.. vertel alles wat je doet en vraag je kindje dingen. Je zal zien dat ze het écht wel gauw oppikken en proberen om te communiceren.
Mijn jongste dochter is nu 14 maanden. Ze begrijpt het als ik zeg: we gaan naar bad/bed/eten/buiten. Bij 'buiten' gaat ze haar jas en schoenen halen en brengt ze ook haar oudere zus en mij de juiste schoenen! 
Als ik vraag: heb je poep? Zegt ze: Oooo en grijpt ze tussen haar benen. Als ik dan zeg: ga maar liggen, dan loopt Ze naar het verschoonkussen. 
Ze weet waar haar hoofd/neus/voeten zitten. Ze snapt het woord televisie en gaat dan de afstandsbediening halen. 
Ze zegt de woordjes: papa, mama, aap, koe, pop, ja en nee. 
Als ik zeg: 'ga je pop maar zoeken', dan zoekt ze haar pop, etc... Ze snapt bepaalde liedjes (in de maneschijn etc) en doet de bewegingen mee. 
Ze snapt al veel, maar niks is echt bewust aangeleerd. Gewoon veel benoemen en vragen en ze geeft vanzelf reactie. Het scheelt ook wel dat ze een zus van 3 jaar boven haar heeft. 
 
Praten, praten, praten.. vertel alles wat je doet en vraag je kindje dingen. Je zal zien dat ze het écht wel gauw oppikken en proberen om te communiceren.
Mijn jongste dochter is nu 14 maanden. Ze begrijpt het als ik zeg: we gaan naar bad/bed/eten/buiten. Bij 'buiten' gaat ze haar jas en schoenen halen en brengt ze ook haar oudere zus en mij de juiste schoenen! 
Als ik vraag: heb je poep? Zegt ze: Oooo en grijpt ze tussen haar benen. Als ik dan zeg: ga maar liggen, dan loopt Ze naar het verschoonkussen. 
Ze weet waar haar hoofd/neus/voeten zitten. Ze snapt het woord televisie en gaat dan de afstandsbediening halen. 
Ze zegt de woordjes: papa, mama, aap, koe, pop, ja en nee. 
Als ik zeg: 'ga je pop maar zoeken', dan zoekt ze haar pop, etc... Ze snapt bepaalde liedjes (in de maneschijn etc) en doet de bewegingen mee. 
Ze snapt al veel, maar niks is echt bewust aangeleerd. Gewoon veel benoemen en vragen en ze geeft vanzelf reactie. Het scheelt ook wel dat ze een zus van 3 jaar boven haar heeft. 
 
Leuke vraag inderdaad. Ik ben niet heel bewust aan het oefenen met mijn 13-maander maar ik vind het wel leuk om nieuwe dingen aan te bieden en te kijken wat hij daarmee doet. Hierbij volg ik wel vaak zijn eigen interesse.
Bijvoorbeeld: hij begint ineens onze ogen, neus etc aan te wijzen. Dus dan benoem ik dat steeds en vraag bijv; waar zijn papa's ogen? Dit wijst hij dan aan. 

Ik lees verhaaltjes voor maar ook boekjes met alleen losse plaatjes/woordjes. Ik merk dat hij de voorwerpen op de plaatjes herkent. Bij een Nijntje boek zegt hij bij de afbeelding van een ei, citroen etc 'eten'. Puzzelen kan hij nog niet maar de puzzelstukjes (met nopjes) eruit halen vindt hij wel heel leuk.
Verder ben ik ook bezig met 'tafelmanieren' zoals hierboven werd gezegd. Als hij eten op de grond gooit of begint te 'spetteren' stop ik met het eetmoment. Zo leert hij snel om dit niet te doen. (Als hij honger heeft doet hij dit nooit, het is altijd aan het eind van de maaltijd).
Verder zing ik heel veel liedjes met hem en dan zie je inderdaad dat hij de bijbehorende gebaren en bewegingen meedoet, of al doet voordat het komt in het liedje. 
 
Hoe heb je het niet draaien tijdens het verschonen geleerd? Wij worstelen hier best mee. 


onze zoon van 13 maanden hebben we geleerd wanneer hij wel en niet aan bepaalde spullen mag komen (breekbaar of gevaarlijk). Dit gaat best goed. 
Lichaamsdelen aanwijzen bij ons en zichzelf. 
Komen als wij hem roepen. 
Helpen met zijn kleren en jas aandoen. Sinds kort heeft hij schoenen dus daar werken we nog aan. 
Geduldig wachten als iets niet meteen kan. Zoals opgetild worden bv. 
Iedereen gedag zeggen bij het komen en weggaan. 


Eigenlijk zoveel mogelijk van wat wij doen op een dag. Verder is hij veel zelf gaan doen. Zoals wijzen, benoemen, geluiden nadoen, speeltje brengen of je komen halen om te spelen. Aangeven dat hij nu wilt slapen door zijn hoofdje op je neer te leggen. 
 
Terug
Bovenaan