Hey! Grappig topic! Mijn zoontje is bijna 15 maanden en ik merk vooral de laatste maanden (sinds 1 jaar ongeveer) zoooveel ontwikkeling! Ik merk ook dat hij veel meer begrijpt dan ik eerst dacht en dan hij kan uitdrukken.
Hij begrijpt zinnetjes als "we gaan naar opa en oma" bijvoorbeeld en ook korte opdrachtjes zoals "pak de bal" "geef maar aan mama" "pak maar een boekje" etc. We leren hem ook woordjes (zoals denk ik iedereen met een dreumes van deze leeftijd) en merk sinds kort dat hij ons ook na probeert te zeggen (voorheen was het vaak dat we heel vaak een woord herhaalden, bijvoorbeeld water, en op een random moment reproduceerde hij dat dan ineens. Nu zegt hij ons op het moment zelf echt na, bijvoorbeeld 'banaan' oid).
Ook begrijpt hij dat wat hij in z'n luier doet vies is ("bah") en dat wat wij op de wc doen óók
. Hij leert ook dat hij dingen niet op de grond moet gooien, dat dat dan ook "bah" is (hij pakt het tegenwoordig op en geeft het dan aan mij met "bah"). We hebben hem ook geleerd dat als hij dingen aanraakt hij dat voorzichtig moet doen ("aaien"), dat is begonnen met planten en doet hij nu eigenlijk met alles. Dat doet hij nu ook!
Hij begrijpt ook de onderdelen van zijn lichaam. Zijn buik, neus, oren, ogen, hoofd, been, voet en hand kent hij. En zijn piemeltje sinds kort ook.
Verder probeer ik zoveel mogelijk echte zinnen tegen hem te praten. Dus veel uitleggen, wat we zien op straat bijvoorbeeld. Hij kan nog niet alle klanken zeggen, sommige woorden zijn alleen verstaanbaar voor ons denk ik (zoals banaan, dat is babaa), maar ik prijs hem toch altijd als hij zoiets zegt want volgens mij is de intentie altijd het goede woord maar krijgt hij het nog niet helemaal goed uit zijn mond.