Wat leren ze in groep 1 en 2?

Lieve allemaal,

Ben een beetje benieuwd wat ze nou eigenlijk echt allemaal in groep 1 en 2 moeten kunnen.
Geen zorgen ik heb een slim kind dat leergierig is 3n thuis genoeg uitdaging heeft gekregen dus ik wil hem niet meteen naar geoep 3 hebben...
Zoontje is 3 mnd geleden 4 geworden. Kan dingen als: tot 20 tellen (nu bezig met tientallen), kan letters herkennen, zijn naam schrijven, dagen van de week opnoemen, groot groter grootste.... eigenlijk op 1 of 2 kleine djngen na van groep 1 kan hij al. Dus ik ben even benieuwd wat ze nu echt nog moeten leren voor ze naar groep 3 gaan. Geen zorgen ook, emotioneel is hij daar nog laaaaaang niet aan toe. Maar leertechnisch ben ik benieuwd naar de uitdagingen.

Je kind is net vier dus wat bedoel je met 'ik wil hem niet meteen naar groep 3 hebben'. Dat gaat sowieso niet gebeuren. In overleg met de leerkracht wordt gekeken of je kind naar groep 3 gaat of dat een jaartje extra kleuteren beter is. Er wordt niet alleen naar de cognitieve vaardigheden gekeken maar ook naar sociale. Om eerlijk te zijn was ik zelf totaal niet met groep 3 bezig toen mijn net vierjarige in de instroomklas zat.

Je kind is net vier dus wat bedoel je met 'ik wil hem niet meteen naar groep 3 hebben'. Dat gaat sowieso niet gebeuren. In overleg met de leerkracht wordt gekeken of je kind naar groep 3 gaat of dat een jaartje extra kleuteren beter is. Er wordt niet alleen naar de cognitieve vaardigheden gekeken maar ook naar sociale. Om eerlijk te zijn was ik zelf totaal niet met groep 3 bezig toen mijn net vierjarige in de instroomklas zat.
Het gaat er meer om dat ik dit niet vraag en mensen denken dat ik opschep over mijn kind en hem meteen hoogegaafd vind ofzo. Ik merk namelijk vaak als ik praat over wat hij kan er meteen word gezegd: o die kan groep 2 wel overslaan. Terwijl ik dat niet wil en vind. En juist lastig vind. Dus alle opmerkingen daarover wilde ik hiermee inperken, er geen discussie over voeren over wat ik van mijn kind vind. Maar het juist over de inhoud van het onderwijs te laten gaan. Vandaar.

Op hun beurt wachten. Samen spelen. Delen. Dingen doen die ze niet leuk vinden maar wel moeten. In een groep iets doen. Communiceren. Zelf nadenken. De juiste pengreep. Knutsel dingen waar je de logica niet van inziet maar allemaal te maken heeft met voorbereidend schrijven. Hun eigen creativiteit toepassen.

Het gaat er meer om dat ik dit niet vraag en mensen denken dat ik opschep over mijn kind en hem meteen hoogegaafd vind ofzo. Ik merk namelijk vaak als ik praat over wat hij kan er meteen word gezegd: o die kan groep 2 wel overslaan. Terwijl ik dat niet wil en vind. En juist lastig vind. Dus alle opmerkingen daarover wilde ik hiermee inperken, er geen discussie over voeren over wat ik van mijn kind vind. Maar het juist over de inhoud van het onderwijs te laten gaan. Vandaar.
Als iemand zegt dat jouw kindje groep 2 kan overslaan, dan zeg je toch gewoon dat dit nog helemaal niet aan de orde is? Ik heb zelf het idee dat je veel meer mee bezig bent dan noodzakelijk. Laat het los.

Terug
Bovenaan