wat mag een kind van bijna 1 allemaal eten

Mijn zoontje is nu bijna 1 hij is ons eerste kindje.Ik vraag me af wat ie allemaal al mag hebben,dat staat namelijk nergens goed beschreven.Weet iemand raad???????????
gr jennefer
 
Hoi, er wordt gezegd dat een kindje van 1 jaar met de pot mee mag eten, dus eigenlijk alles wat je zelf ook eet.
Zout mag dan met mate, kruiden ook, mits niet te scherp.
En verder gewoon proberen, opletten op grote stukjes of taaiere etenswaar, maar dat doe je nu ook al.
Groetjes, Claudia.
 
Alles, alleen met zout moet je opletten, want dat is niet zo goed voor de nieren (en voor onszelf eigenlijk ook niet, dus zoutvrij/arm koken is sowieso beter)

Hier een meisje van bijna 11 maanden.


Vis: Zalmfilet, slibtong, haring, kibbeling, alles gaat er wel in
Vlees: (nog geen tanden hier en we hebben nooit gepureerd/geprakt (Rapley)): gehakt, tartaar, hamburger, kipfilet
Groente: broccoli, bloemkool, wortels, venkel, paprika, uien, sjalotjes, champignons (vooral gevuld met tomaat en gehakt een groot succes), komkommer, tomaat, boontjes, andijvie, courgette, aubergine, asperges.....
Fruit: appel, peer, banaan, druiven, perzik, nectarines, pruimen, meloen....  Aardbeien en kiw wachten we nog mee tot na het eerste jaar ivm mogelijke allergie (geeft vrij gauw reacties)  

Hele gerechten:
Indisch eten: rendang, sajoer, nasi kuning, nasi goreng
Afhaalchinees: alles, behalve vlees dat ze nog niet weg kan krijgen
Macronischotel (gehakt rul bakken met uitje en knoflook, roerbakgroenten erdoor, eventueel nog wat kruiden erover  en pasta erbij, geen kant-en klaar kruidenzakje=teveel zout)

Er gaat hier regelmatig een uitje in de pan of een teentje knoflook. Ook gewoon peper over het eten, Italiaans kruiden enzo. Kant- en klare zakjes met mixen (saus,  kruidenmixen enz)  gebruik ik eigenlijk nooit. Daar zit   eigenlijk teveel zout in (maar het is zo makkelijk he) Deed ik eerder altijd wel, maar nu mijn meisje mee-eet niet meer. En zonder is eigenlijk ook heel goed te doen hoor.

Alleen alles met koemelk laat ik hier preventief weg, omdat ik kma vermoed (beetje eczeem, en aangezien ze nog bv krijgt en dus geen andere melkproducten nodig heeft, ga ik voorlopig nog niet provoceren, des te groter is de kans dat ze er gauw overheen groeit)
 
Op het bijvoedingsforum vind je bovenaan het forum een voedselintroductieschema (staat bij dat het bv-vriendelijk is, maar het is een gewoon schema dat voor alle kindjes te gebruiken is, gemaakt door een kinderdiëtist). Hier kun je het forum vinden: Bijvoedingsforum

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan