wat mag je na een keizersnede?

Ik ben 3 week geleden bevallen via een kiezersnede. Ik kreeg als advies mee.. 6 week lang niet zwaarder dan 5 kilo tillen. Maar hoe zit het met andere zaken zoals: stofzuigen.. fietsen...bukken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

hai gefeliciteerd met je baby ik heb anderhalf jaar geleden een keizersnede gehad en heb me echt de eerste 6 weken rustig gehouden ik kon namelijk de eerste 2 weken heel moeilijk recht op blijven staan dat deed zon zeer maar ik zou niet teveel doen de eesrste 6 weken en fietsen ook niet maar zou het knap van je vinden als jij dat al zou kunnen want dat deed bij mij echt zeer en ja stofzuigen ik deed inderdaad wel snel alweer het huisje poetsen maar da voelde ik dan wel meteen ik moet wel zeggen ik had mij baby niet mee na huis want hij was te vroeg geboren en lag 3 weken in het ziekenhuis en ik kon vrij veel rusten en toen hij naar huis mocht was ik vrij goed genezen nou hoop dat je hier wat mee kan groetjes

Als eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd..!

Zoals liefding hieronder ook al aangeeft is het inderdaad echt verstandig om het ook echt rustig aan te doen. Dit geldt ook voor bukken, en stofzuigen en ook voor fietsen als je over een weg moet fietsen waar allemaal kuilen en hobbels inzitten.
Dit heeft te maken met het genezen van je litteken... Je moet zoveel mogelijk voorkomen dat er rek/trek/druk op het litteken weefsel komt want aders geneest het niet mooi...
Buikspieren mag je dus ook de eerste 6 weken zeker niet gaan trainen... Na 6 weken is het litteken goed stevig en kun je alles weer rustig aan op gaan pakken...

Heel veel succes,

Groeten Elmoo

Tegen mij zei de gynaecoloog na 10 dagen ziekenhuis.
Je mag alles weer doen, als je maar naar je lichaam luistert.
Voor mij betekende dit dat ik alles deed, alleen in een heel traag tempo. Ging prima.
Zodra ik last kreeg (eigenlijk nooit) nam ik rust en deed ik die bepaalde handeling een tijdje niet.

Hoi,

Van harte gefeliciteerd!!

Ik ben 3 jaar geleden bevallen middels een keizersnee en de gyn heeft me aangeraden om goed naar mijn eigen lijf te luisteren en alles weer lekker rustig te doen en te proberen.
Als jij een stukje wil fietsen en je gaat je lichaam voelen moet je vooral stoppen. Voel je zelf dat het nog niet gaat? Dan moet je gewoon helemaal niet gaan fietsen.
Eigenlijk net zoals in een zwangerschap, daarvan zeggen ze ook dat je niet zwaarder dan 5 kg mag tillen ........................................... Mijn kat weegt al 6  kg ...........

Doe het gewoon een beetje rustig aan en luister dus vooral naar je eigen lijf, je bent zelf je belangrijkste graadmeter.

Succes !
Gwenne

Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!
Ik ben 19mnd geleden bevallen met ks. Gyn, VK en op kraamzorg hebben mij op het hart gedrukt 4 weken niets te tillen behalve je kindje, géén huishoudelijke taken te doen als poetsen en stofzuigen, bukken beperken, traplopen zeer beperken. Dus wat deed ik: als ik wilde koken, liet ik eten op bovenste plank in koelkast leggen en  houdbare eten en alle pannen  op aanrecht. Reden die ze aandroegen was 1. herstel wond, maar ook erg belangrijk 2 kans op verzakking en incontinentie op latere termijn voorkomen. Nou, toen wist ik het wel (want daar heb ik echt geen trek in)
Ook mocht ik 4 weken lang niet zelf autorijden (buikspieren zijn ook doorgehaald en je kan evt onverwachte bewegingen niet opvangen), zelfde geldt voor fietsen.

Na 4 weken werd ik helemaal niet meer door lich beperkingen tegengehouden, dus was het laatste 2 weken soms afzien. Maar ben toen langzaamaan begonnen met opbouwen en elke dag wat meer doen. Lichaa, geeft t toch zelf aan!!
Voorspoedig herstel gewenst en geniet van jullie uk!!
Mira

Terug
Bovenaan