wat mag je nu echt niet eten???

hoi voor mij is het alweer 5 jaar geleden en ben er echt helemaallllll uit maar ik lees nu op verschillende sites dat je ook geen gerookte zalm mag????

en ik heb er zoveel in zin.... wie weet of dit klopt???

niemand van mn zwangere vriendinnen kent deze regel.... dus wie o wie kan me helpen hahaa anders kan ik er vanmiddag langs gaan voor een stokbroodje gerookte zalm sjammieeee

bedankt alvast

Ik weet dat je geen rauwe dingen mag, zoals rauw vlees en rauwe vis, maar volgens mij kan gerookte zalm geen kwaad, maar zeker weet ik het niet

groetjes daisy 8w+2d

hmm op de site van mijn verloskundige staat dit

Bij zwangerschap zijn sommige voedselinfecties extra gevaarlijk. Besmetting met schadelijke bacteriën in eten is te voorkomen door:

vlees alleen te eten als het goed doorbakken of gestoofd is. Eet geen rosbief, filet Americain, salami, chorizo, tartaar of carpaccio.
alle groente goed te wassen
te voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten
geen rauwmelkse zachte kaas te eten
geen voorverpakte gerookte vis te eten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van deze en andere dingen waar risico's aan kleven bij zwangerschap, met een toelichting.

Nee je mag geen vaccuum verpakte gerookte zalm eten. Alleen verse!

Verder:
Geen rauw vlees
Geen ongepasteuriseerde kazen
Niet te veel lever (worst/pate etc)
Geen rauwe eieren (zachte dooier)
Geen roofvissen (zwaardvis/tonijn)

Zie ook: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/zwangerschap/niet-doen-oppassen-met.aspx

Qua vis mag je dus niks wat vaccum getrokken is geweest, daar kan die bacterie zich in nestelen. Een vers broodje zalm van de visboer kan gewoon hoor! Lekker genieten ervan:)

Okay, ik heb dit dus nagevraagd bij de verloskundige, omdat ik gerookte zalm dus echt heerlijk vindt. Zij zei dat er idd een hele kleine kans is dat de listeria bacteria in de randjes van de verpakking van vaccuum verpakte gerookte zalm kan gaan zitten. Echter, als je bijvoorbeeld bij de AH, vandaag een pakje koopt met de houdbaarheidsdatum nog ver vooruit, en deze ook vandaag of morgen op eet, dan kan dit echt geen kwaad. Ze zei dat dat beter was als een broodje zalm bij bijvoorbeeld Bakker Bart te pakken, omdat je dan niet weet hoe lang het daar al ligt.

Ook zei ze nog dat het voor mij juist erg goed was, aangezien ik geen vlees eet, om toch zo voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Maar goed, ik snap je dus erg goed, want je leest overal weer wat anders...

Ik denk bij alles maar gewoon effe aan de vk vragen, zij heeft er neem ik aan verstand van...

Groetjes, Linda

Ben het met MissPing eens! Ik neem echt niks waarmee ik het risico neem dat het niet goed is voor de kleine. Stel je voor dat er wat is, dan neem je dat jezelf toch kwalijk?
Er is echt voldoende lekkers over om zonder risico te eten. En ipv even naar de AH een rondje naar de visboer mag toch geen probleem zijn..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nu al verheug op mijn halfrauwe biefstukje op het kraambed! Maar echt, die 9 mnd is best te overzien..

Terug
Bovenaan