Wat mag je wel en niet na de Keizersnee.

Hallo  

Na een lang begin van een thuis bevaling, ben ik uiteindelijk toch met een keizersnee bevallen. Je hebt dan niet alleen een bevalling gehad maar ook een operatie.
Gelukkig gaat het na 4 weken  weer allemaal een beetje beter. Maar wat mag je nu allemaal weer en wanneer gaan doen. In de eerst paar weken kon ik mijn  zoontje  amper optillen. Maar wanneer mag je weer gaan buikspier oefeningen doen of sporten, Zelf de was ophangen??

Hoi Klarista,
De buikspieroefeningen en het sporten zou ik nog maar even achterwegen laten. Na 6 weken mag je inprincipe alles weer (al zou ik de buikspieroefeningen nog maar niet doen). Voor de rest heb ik alles gedaan waar ik geen last van had. Als je geen last heb van je buik bij het was ophangen dan kan je dat wel doen (met mate, en niet te ver strekken). Voor de rest is het echt hoe je jezelf voelt.
Heel veel sterkte bij het herstel!
gr.Eveline

Hoi,

Ik heb een maand geleden ook een keizersnede gehad. Ook ik begon met een normale bevalling. Ik heb een uur geperst, maar mijn zoontje kon er niet door komen. achteraf was dat te begrijpen want mijn zoontje woog 5046 gram.
Na een week kan je best alweer wat dingen doen, maar je moet het gewoon rustig aan doen. Goed naar je lichaam luisteren. Ik zou de eerste 6 weken  nog maar niet gaan sporten. De gyn vertelde mij dat je  de eerste 6 weken  alleen je kindje mag dragen en verder niets. Dat vind ik een beetje overdreven, maar goed.  
Hebben ze  jou niets  verteld dan? wat je wel en niet mag doen??  

Hallo
Ik wou hier even op reageren je moet er wel rekening mee houden dat het een operatie is geweest en dat is niet niks en je buikwond heeft tijd nodig om te genezen dus het tillen alleen van je kind is echt niet overdreven mijn buikwond is namelijk na 10 maanden nog open geweest sterkte en geniet lekker van die kleine

Hoi
Ik zit ook met die vraag, wat mag wel en wat niet na een keizersnee?

Ik ben 4 keer normaal bevallen en ruim twee weken geleden heb ik mijn vijfde kindje gekregen, na uren proberen gewoon bevallen liep het uti op een keizersnee.
Maar na 4 dagen ben ik naar huis gegaan, zonder ook maar enig advies over wat wel en niet mag nu.

Ik til mijn dochter van 3 wel uit haar bed, maar verder nog niet. Kleine wandelingetjes buiten gaat ook wel en zodra ik de wond voel ga ik lekker zitten thuis.
De was van de lijn halen lukt ook wel en niet te lang staan met douchen. Want dan voel ikm ijn buik behoorlijk.

De eerste 6 weken geen buikspieroefeningen, heb ik begrepen, na wat gelzezen te hebben hierover op internet.
Maar hoe zit het met vrijen? Fietsen? Tillen? Een beetje spieren trainen, ivm bekkenproblemen?
Vind het maar raar dat mij niks is verteld toen ik ontslagen werd uit het ziekenhuis. Heb er eerlijk gezegt ook niet goed naar gevraagt.....

Als de buitenkant goed geneest, gaat dat binnenin dan ook net zo goed? Kan zo'n wond inderdaad aan de binnenkant nog weer opengaan?????
Best eng idee eigenlijk.

Nouja, ik hoop dat er wat ervaringsdeskundigen onder ons zijn die er wat meer over kunnen vertellen.

Groetjes Annemieke

Hey Meiden!

Ik ben vorig jaar bevallen via een KS, en het is mij allemaal reuze mee gevallen! Het enige wat ik heel erg tegen vond vallen was die enorme pens die er "opeens" weer zat...
Op de dag van ontslag kwam de fysiotherapeut langs voor wat tips. Je buik ondersteunen zolang jij dat prettig vind, proberen rechtop te staan en lopen ( is moeilijker als ik dacht...!)   Als je moe wordt gaan zitten of liggen, en met hoesten en niezen tegendruk geven op de wond zolang dat prettig is, Je buikspieren 6 weken met rust laten en dan rustig weer beginnen met opbouwen, ik ben vrij sterk in mijn armen dus ik moest wel uitkijken met tillen zodat er geen plotselinge druk op je buik of wond komt te staan. Maar met beleid mocht ik tillen wat ik kon en wilde eigenlijk als ik mijn eigen buik-grenzen maar respecteerde!
Ik kon gelukkig lopend het ZH weer uit, was na een week buiten aan de wandel en na 10 dagen zat ik weer in de auto en op de fiets... Maar ik ben me er van bewust dat andere mama's misschien langer bezig zijn (geweest) met herstellen hoor!
Wilde alleen maar even laten weten dat ik het allemaal erg postief heb ervaren en dat het me niet is tegengevallen ondanks dat het niet gepland was...
Hopenlijk wel sommige vragen beantwoord...

-X- marieke   ( 17+6)

Hi,

het ligt eraan of je hechtingen, krammen of onderhuidse hechtingen hebt, denk ik.
Als je hechtingen hebt en ze er nog niet uit zijn, lijkt het mij geen goed idee om in band te gaan liggen.
Ik had onderhuidse hechtingen, dus heb nooit iets hoeven te laten verwijderen. Het loste vanzelf op, en het resultaat is erg mooi. Een heel lichtroze en dun streepje heb ik eraan overgehouden.
Ik had begrepen dat de gynacoloog dat alleen doet als ze de tijd ervoor hebben. Als het druk is, en geen tijd hebben, krijg je krammen... Au!!!

Terug
Bovenaan