Wat mag wel en wat mag niet?

Hallo allemaal,

Je leest wat je allemaal wel mag en niet mag , tijdens de zwangerschap  maar wat houd het nu in.
Je mag geen rauw vlees eten, de kattebak verschonen, geen drop,roken en noem maar op.
Maar nu ben ik nagelstylist en werk met een heleboel acrylaten en andere mengsels, die behoorlijk stinken en sterk zijn voor je luchtwegen.Nu weet ik niet of ik dat verder mag doen als je zwanger bent.want de kattebak mag niet maar mag je dan wel met dit soort sterk geurende liqwits werken????

wie weet dit en kan mijn vraag beandwoorden

groetjes Ramona
 
Hoi Ramona,

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag maar ik kan je wel vertellen hoe het bij mij zit. Ik werk op een laboratorium en wij werken ook erg veel met schadelijke oplosmiddelen waarvan xyleen en chloroform wel de schadelijkste zijn, verder ook veel met alcohol en methanol. Op een lab werk je natuurlijk ook veel in afzuigkasten, dus dat scheelt al, maar vooral met de minder gevaarlijke stoffen wordt je wel eens wat laks.
Ik ben heel erg fanatiek xyleen-bestendige handschoenen gaan dragen als ik daar iets mee moet doen, ik laat alles goed uitdampen voor ik er mee verder ga zodat de xyleenresten verdampt zijn onder een afzuiger.

Er is bij ons en ik denk bij jullie ook niet een mogelijkheid om helemaal niet meer met die stoffen in aanraking te komen, wat je allicht kunt doen is contact opnemen met de beroepsvereniging en je probleem voorleggen, verder kun je als je meer weet van de risico's, met je werkgever om de tafel gaan zitten, maar probeer eerst meer informatie te zoeken zodat je weet wat wel en niet schadelijk is, want volgens mij zijn al die acrylaten ook niet echt onschuldige stofjes...

Groetjes Saskia
 
Ik weet wel dat het bij de kattenbak niet gaat om de luchtjes die er van af komen, maar puur om de mogelijk aanwezige toxoplasmosebacterie (daarom mag je ook niet meer zonder handschoenen in de tuin werken....) Ik heb echter zelf vroeger toxoplasmose gehad (vermoeidheid lijkt op pfypher of hoe je dat ook schrijft) en heb dus gewoon zelf de kattenbak gedaan....
Qua eten valt het allemaal ook wel mee, van de meeste dingen die ze afraden wordt alleen jij erg ziek (als het risicovolle product ook echt besmet is) en van sommige dingen kan je kindje ook ziek worden....
In principe moet je werkgever jou als je zwanger bent, beschermen voor schadelijke stoffen. Maarja wat nou precies schadelijke stoffen zijn????? Dat zal je denk ik ook wel bij de vk na kunnen vragen en anders misschien bij de GGGD?

Fijne zwangerschap!
 
hoi ramona,

Ook ik ben nagelstyliste, en op dit moment gebruik ik alleen gel,
ik heb alles door de huisarts laten onderzoeken op verzoek van hemzelf,
i.v.b met een miskraam in januari,
hieruit bleek dat alleen de remover giftig is,
verder draag ik een mondkapje en draag handschoenen,
een fijne zwangerschap verder,
groetjes  allie 30 wk+6
 
Je mag best wel drop eten, maar heb je dat je bloeddruk snel omhoog gaat dan kan je het beter achterwege laten. Maar heb je van nature een lage bloeddruk dan kan af en toe een dropje juist heel goed zijn als je wat duizelig bent.

Miep
 
Dit staat op de site van voedingscentrum:



De stof glycyrrhizine is het bestanddeel van zoethoutwortelextract dat voor de zoete en karakteristieke smaak van zoethout zorgt. Zoethoutwortelextract is de belangrijkste grondstof van drop en wordt ook gebruikt in bepaalde dranken, kauwgum, hoestdrank, keelpastilles en tabak.
Glycyrrhizine heeft via de hormoonhuishouding invloed op de werking van de nieren. Door inname van grote hoeveelheden glycyrrhizine stijgt de bloeddruk en houdt het lichaam meer vocht vast. Door langere tijd overmatig drop te eten of zoethoutthee te drinken, kan na verloop van tijd een verhoogde bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium ontstaan.

Groetjes Saskia
 
Hallo,

Mijn verloskundige zei in het begin van mijn zwangerschap dat ik af en toe wel een dropje mocht....zolang het maar geen hele zakken waren!!
Dit dus ivm een te hoge bloeddruk!
Ik ben toen één keer te veel drop gaan eten en werd genadeloos afgestraft met fikse buikkrampen....nou, dan laat je de drop écht wel liggen hoor!!

Groetjes Marlene
 
Terug
Bovenaan