Wat mag ze eten met 6 maanden

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben een beetje zoekende in wat onze dochter allemaal mag gaan eten nu ze volgende week 6 maanden wordt. <br />We zijn al geruime tijd met hapjes bezig en sinds een aantal weken, eet ze deze 2 keer per dag. Daarnaast drink ze 5 x 180/6 sinds ongeveer 6 weken. Ik ben noodgedwongen moeten stoppen met de borstvoeding vanwege een operatie. Ze is een goede eter/drinker (heeft ze niet van n vreemde) en heeft nog nooit n flesje laten staan. Ze groeit goed en is netjes opgewicht.</p><p>Wie kan mij helpen aan goede info via internet of boek? Ik lees vanalles op internet, maar ze zeggen allemaal wat anders, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.</p><p>ik zit met de volgende vragen:</p><p>- Zodra ze meer gaat eten, zal er een fles afgebouwd moeten worden. Hoe pak ik dit aan, want dit is nieuw voor ons.</p><p>- Hoe start ik met het aanbieden van brood. Geef ik dit met beleg of nog zonder?</p><p>- Geven jullie naast de melk ook al water/slappe thee of hebben ze genoeg aan de melk?</p><p>- Ik neem aan dat ik rustig aan moet opbouwen, bv eerst in de ochtend pap en als dat goed gaat in de middag tijdens de lunch brood aanbieden, of kan dit ook tegelijk?</p><p>Tot nu toe heb ik me altijd zeker gevoeld over alle beslissingen die we maakten betreft onze dochter, maar hiermee twijfel ik toch een beetje.</p><p> </p>
 
Gewoon rustig aan beginnen en nog geen fles afbouwen tot het goed gaat. Biedt bijvoorneeld een boterham aan en daarna de fles. Uiteindelijk zal ze geleidelijk de fles volledig inruilen voor de boterham. Je merkt dat ze dan niet meer eens de helft van de fles wil en dan kan je zelf schuiven met de fles/voedingsmomenten.
Op voedingscentrum.nl vind je een lijst van wat ze mogen en wat aangeraden wordt. Verder gewoon kijken hoe ze op alles reageert en haar volgen.
Vanaf 6 maanden ook oefenen met water en slappe thee uit een normale drinkbeker. Maar is dus nog niet vervangend voor de echte melk.
 
Op smikkels.nl kun je de leeftijd invullen en om wat voor hapje het gaat, zo kom je allerlei inspiratie tegen wat geschikt is voor een bepaalde leeftijd.
Wij zijn op die leeftijd ook langzaam aan begonnen met dierlijke producten, zoals een hardgekookt ei en gestoomde kwaliteits witvis (zoals kabeljauw en roodbaars)
Tussen de middag zijn we direct heel lichtbruin brood gaan geven (met weinig vezels, dit langzaam opgebouwd) met Calvé pindakaas, zo dun mogelijk gesmeerd. I.v.m. het voorkomen van pinda allergie 
Wij zijn nog niet echt af gaan bouwen met melk, je merkt het vanzelf wanneer ze wat gaan laten staan.
Wij gaven af en toe een slokje thee of water van onszelf, om te oefenen, maar echt drinken geven kwam later pas.
 
Op Voedingscentrum staat een handig schema die je als leidraad kunt gebruiken met wat je kan geven. Met 6 maanden wij gaven wij fruit in de ochtend en groenten voor avond eten en een boterham met boter (zonder korst) voor lunch. Avondeten hebben we geleidelijk aan uitgebouwd met dingen als pasta/aardappel etc. Pas rond 8 maanden zijn we ook kip e.d. gaan geven. Melk afbouwen geven ze zelf aan. Bij ons schoof het geleidelijk steeds meer op waardoor er op een gegeven moment gewoon een voeding tussen uit viel. Het is verder ook een beetje kijken naar wat je kindje wil en aan kan. Wij hebben redelijk lang voornamelijk groenten gegeven in de hoop dat dit zal helpen als hij iets groter is. Nu met 10 maanden eet hij grotendeels met de pot mee, krijgt hij nog 3 melk voedingen en in de middag een extra portie groenten.
 
Oh en qua drinken is het voornamelijk oefenen met water of slappe thee. Wij gaven zo een 360 graden drinkbeker. In het begin vaak zonder deksel en daarna met. Heeft wel paar maanden geduurd voordat hij de beker helemaal snapte maar dat is niet erg omdat ze het nog niet echt nodig hebben.
 
Onze dochter is ook bijna 6 maanden en krijgt 3x 180+6 en 1x 210+7. Daarnaast 100 gram fruit en 100 gram groente. Introductie van pinda al gehad. Maandag gaan we beginnen met ei en de week daarna brood. We beginnen gewoon met brood zonder korst en een beetje boter. Lekker sabbelen op de korst. We gaan dan ook beginnen met rijst, pasta en vlees/vis. Ik vind zelf smikkels.nl een fijne site, maar ik denk dat ze uiteindelijk aardig met ons mee gaat eten (alleen dan zonder zout en andere kruiden natuurlijk).
Verder drinkt ze water uit een tuitbeker. In principe kun je met volle zuivelproducten gaan beginnen. Volgens mij is 300 ml per dag dan meer dan voldoende
 
Terug
Bovenaan