Wat minimaal? Ziek: niet eten en drinken

Hoi meiden,

Mijn zoontje van bijna 3 heeft last van een tandvlees ontsteking. Hij had ook last van een heel aantal aften op zijn tong. Volgens de huisarts had het te maken met een virus. De aften zijn bijna weg, maar het tandvlees is nog erg ontstoken. Gevolg: meneer wil niets eten en niets drinken. Het doet hem heel zeer en het bloed ook bij het minste of  geringste.  Hij heeft vandaag drie hapjes fruithapje voor kindjes van 4 maanden op.
Wat is het minimum dat ik er echt in moet krijgen? Zowel vocht als voeding? En zijn er nog tips: rietje, fles, beker, wat voor vloeibaar eten? Wie heeft er tips?

Ik heb wel weer ander spul van de dokter om het te verhelpen, maar voorlopig wil hij nog steeds niets.

Groetjes,
Daantje
 
Hij zou wel wat moeten drinken volgens mij!   Ik zou daarover echt de huisarts bellen. Eten kunnen ze een paar dagen laten, maar drinken is echt heel belangrijk. Heb je al een rietje geprobeerd, dan komt het meer achter in de mond. Misschien gewoon water of wat lauw water dat is zo neutraal mogelijk.

Wat vreselijk zeg voor hem, sterkte en beterschap ermee!

Groetjes
Wasabi!
 
Hoi,

Wat vervelend zeg!! Ik kan me voorstellen dat je een beetje in tweestrijd zit; je zoontje heeft veel pijn en hebt met hem te doen. Maar aan de andere kant wil je wel graag dat hij iets eet/drinkt.
Het belangrijkste is drinken. Maar misschien ook wel logisch. Als hij geen water wil drinken of diksap (niet met citrusfruit, dat kan misschien irriteren?). Dan hier misschien de oplossing; waterijsjes! De kou verdooft een beetje en toch krijgt hij vocht binnen. Je kan zelf waterijsjes gaan maken met die vormpjes. Of een plastic bekertje met een stokje erin. Natuurlijk kan je ook bijvoorbeeld de perenijsjes van Festini o.i.d. proberen. Misschien krijgt hij op deze manier de plezier in het eten/drinken terug en wordt de angst hiervoor minder.
Wat verder belangrijk is, zijn suikers en zouten. Je kan bijvoorbeeld ORS proberen te geven met een beetje sap erdoor? Een biogarde toetje met gepureerde peer, beetje kaneel en honing? Je kan de kaneel ook achterwege laten. Door het minder drinken kan de ontlasting ook wat moeizamer gaan. Kaneel heeft nl invloed op de dikte van de ontlasting (wordt dikker). Ons zoontje smult van dit toetje.
Je zoontje is waarschijnlijk zelf gemaakt eten gewend? Dan zou ik dit ook proberen aan te bieden i.p.v. potjes. De smaak van potjes-eten is toch anders. Even de staafmixer er een beetje door en dan hoef je niet meer te kauwen.
Heel veel sterkte! Mocht hij naar je idee te weinig plassen, trek dan meteen aan de bel bij de huisarts.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan