Wat moet een kind van 4 weten?

Hallo,

Een vraag. Mijn zoon is 4,5 jaar en speelt heel graag. Hij kent de kleuren, telt, schrijft zijn naam en kent een paar letters. Hij kan eenvoudige werkjes doen. Maar bovenal is het gewoon een kind dat de hele dag speelt: fantasie spel, Lego, duplo, fietsen, klimmen, tekenen, etc. Hij heeft nog niet veel concentratie en zit amper stil.

Nu hoor en zie ik om me heen kinderen van dezelfde leeftijd of jonger die alle cijfers al herkennen en alle letters en zelfs al woordjes lezen. Heel knap en geen enkele negatieve reactie richting die kinderen en hun ouders. Maar wat ik me wel afvraag is of dit normaal is? Als ik zeg dat mijn zoon dat echt nog niet weet / kent krijg ik namelijk de opmerking dat ik moet gaan oefenen… Naar mijn mening helemaal niet nodig op deze leeftijd toch?
 
Nee joh, wat een onzin! Mijn dochter is ook 4,5 en zo te lezen kan ze ongeveer hetzelfde als jouw zoon. Ze zit net een paar maanden op school en mag nog twee jaar lekker kleuteren. Ze zit in een groep 1/2 combinatie en er is duidelijk verschil in wat groep 1 moet leren en wat voor groep 2 is. Beide groepen leren volgens mij alleen losse letters en cijfers. Wat een onzin dat ze al woordjes moeten kunnen lezen. Superknap als ze dat al kunnen, maar moeten oefenen lijkt me echt nog lang niet aan de orde. Lekker laten spelen en op hun eigen tempo laten ontwikkelen!
 
Hoi hier een kleuterjuf.. als je twijfels hebt zou ik het bespreken met de juf van je zoontje. Forums als dit maken je vaak onzekerder! Jou juf kent je zoontje het beste en weet wat hij moet kunnen. En maak je niet druk.. lijkt erop dat je zoontje prima mee komt. ❤
 
Hoi! Hier nog een juf ? Helemaal eens met wat hierboven gezegd wordt, ik wil er graag aan toevoegen dat elk kind zich mag ontwikkelen op zijn eigen manier en tempo. Druk voelen of erop leggen werkt in mijn ervaring averechts, en ik vind persoonlijk dat ouders van basisschoolleerlingen sowieso vaak vinden dat hun kind teveel moet kunnen. Hoeft niet, kinderen leren veel door plezier ? En zeker bij de kleuters is er veel ruimte voor spelend leren, wat zo te lezen perfect past bij jouw kind. Hartstikke goed dus!

Bij twijfels zou ik inderdaad een gesprekje plannen met de leerkracht. Je mag er overigens ook vanuit gaan dat zij jou benadert op het moment dat ze zorgen zou hebben.

Liefs!
 
Hoi, hier een derde juf. Spelen is zo belangrijk op deze leeftijd! Ieder kind ontwikkelt zich op zijn manier en prestatiedrang werkt alleen maar averechts. Wat ik zie is het echt ruim voldoende wat hij kan. En ja, als ik als juf me zorgen maak dan bespreek ik dat als ouders.
 
Hier de vierde juf! Wanneer ik jouw verhaal lees word ik júist blij. Een kind van 4 hoort te spelen, zijn wereld te ontdekken met de handen. Dat is de manier waarop kinderen van deze leeftijd leren!!
Doelen voor de leeftijd van jouw kind in een kleuterklas is bijvoorbeeld zelfstandig kunnen opruimen, zelfvertrouwen ontwikkelen, iemand om hulp kunnen vragen, doorzetten wanneer iets niet direct lukt, enz.
Wil je per sé met letters aan de slag? Maak ze na in het zand, met water en een kwast op de stoep, met verf, met de Duplo, op een dienblad met rijst. Kleuters moeten nog groot werken. En ik zie helaas veel te vaak dat kleuters te vroeg werkblaadjes aangeboden krijgen waardoor ze er in groep 3 geen zin meer in hebben.
Kijk naar je kind, lees iedere dag voor (ga met je vinger mee over de regels zodat hij onbewust de leesrichting mee krijgt) en zodra hij interesse krijgt in letters en cijfers ben jij er om ze spelenderwijs aan te bieden. Zoek ze op nummerborden, kijk naar huisnummers, enz.
Sorry voor de lange reactie maar dit gaat me zo aan het hart. Spelen spelen spelen. Zo lang het kan! Dan krijgt je kind zelfvertrouwen en komt de rest vanzelf.
 
Super fijn jullie reacties! Ik ben namelijk ook verbaasd over wat ik me heen hoor. En als ze er interesse in hebben dan is het natuurlijk helemaal goed, maar ik vind eigenlijk dat hij al zoveel nieuwe dingen leert. En ik zie genoeg mensen om mij heen dus heel bewust oefenen, terwijl ik spelen en meegaan in de interesse thuis vooral doe. Tijdens een bordspel tellen, tijdens het voorlezen napraten over het verhaal, veel knutselen en kleien en lekker meegaan met die oh zo grote prachtige fantasie. De juf heeft niet aan de bel getrokken, dus het zal ook niet haar verwachting zijn.

Wij gaan lekker verder met spelen! En die letters en cijfers komen wel. Hij kent er nu al een paar kwam ik vandaag bijvoorbeeld achter toen hij over een nummerbord van een auto wat vroeg. Dus de rest komt dan ook wel. :)
 
Juf nr. 5, maar dan een gymjuf. Ik word heel blij van jouw verhaal. Een kind dat bewegend en door dingen mee te maken leert!! Hij komt er wel ❤️. Ik wens dat elk kind van 4 (en van 5 en 6 en tot je 100 bent) mag leren door mee te maken, door te doen!!
 
 
Terug
Bovenaan