Wat moet er ook alweer geregeld worden als je niet getrouwd bent?

A

Anoniem

Guest
Hallo!

Binnen enkele weken verwachten wij ons eerste kindje.
Mijn vriend heeft het kind een tijd geleden al erkend, maar er moet nog iets geregeld worden als de baby er eenmaal is. Het zullen de hormonen wel zijn, maar ik weet echt niet meer wat en waar precies. Bij de kantonrechter zou, geloof ik, nog de voogdij geregeld moeten worden voor mijn vriend.
Weet iemand wel precies hoe het zit of waar ik informatie kan vinden?

Je vriend moet inderdaad zodra het kindje geboren is aangifte doen en dan met de aangifte papieren + erkenningspapieren + uitreksels van jullie geboorteregisters naar de griffie van het kantongerecht. Dan kun je het gezamenlijk gezag aanvragen. Verder is het handig eens langs een notaris te gaan ivm voogdij en een testament (langslevende). Dat is allemaal wat wij geregeld hebben voor de kleine en wij zijn ook niet getrouwd. Veel succes ermee.

grz miepke

hallo,

wij zijn ook niet getrouwd en je moet inderdaad na de geboorte samen naar het kantogerecht om gezamenlijk gezag aan te vragen. daarvoor heb je de erkenningspapiere, geboorte akte en dergelijke bij nodig. echt een hoop rompslomp!!!
bij ons liggen de papieren nog keurig in de la. echt heel erg als je bedenkt dat onze dochter afgelopen zaterdag 2 is geworden en de tweede op komst is.

wij zijn nu dan ook van plan om te trouwen en daarmee is alles meteen geregeld, ook meteen het gezag van de eerste.

succes Natalie

Het ligt er maar geheel aan wat jullie willen.
Wij  hebben ervoor gekozen dat de kleine pappa's achternaam krijgt dan automatisch de mijne.
Dit gebeurd als je partner de kleine niet erkend bij de Gemeente. Als hij dan na de geboorte de kleine aangeeft krijgt deze automatisch jouw achternaam, de achternaam van je partner krijgt jullie kindje dan nooit.
Daarnaast zijn er ook wel wat voordelen mochten jullie onverhoopt ooit uit elkaar gaan als de kleine jouw achternaam draagt. Maar het juiste zou je na moeten vragen bij een notaris.
Info e.d. ook bij je Gemeente zelf na te vragen en staat ook meestal in elk zwangerschapsboek.

succes

hoi,
 wij hebben het zo gedaan.
samen naar de afdeling burgerzaken naar het gemeentehuis. met paspoort allebei. ff besluiten welke achternaam de baby krijgt. vervolgens wordt er een akte opgesteld die je vriend moet indienen bij de gemeente waarin je bevalt! dat laatste moet je ten alle tijden in de gaten houden. stel je bevalt in het ziekenhuis in plaats A, maar je woon in plaats B. is je baby geboren in plaats A maar wordt inwoner van plaats B. (kan later ingeschreven worden)maar aangifte moet gedaan worden in plaats A.
we hebben een kopie gemaakt van deze akte..haha ... baby's eerste officiele document.

wij hebben er voor gekozen om papa's achternaam te nemen. zeker omdat we zowiezo nog wel willen trouwen. maar ook om later de vraag te vermijden, waarom vriendjes op school wel de naam van hun papa hebben. (zo geemancipeerd is NL toch nog niet helaas) en zijn naam klint beter.... dat waren eigenlijk de redenen...

Hallo,
Wij hebben ook net onze tweede 'ongeboren vrucht' erkend. Na de bevalling moet mijn vriend  met alle papieren naar het gemeentehuis en een stapeltje formulieren opsturen naar het kantongerecht. Ik las ergens dat iemand er met zijn partner naar toe moest? Bij de vorige is het bij ons ook allemaal per post gegaan. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand naar het kantongerecht toe moet. Het valt allemaal wel mee.
Groetjes Debra

Idd samen met je partner naar de gemeente om de erkenning te regelen. Kantongerecht bellen voor formulier om het gezag te regelen. Hier kon ook alles per post dus weinig gedoe.
Verder testament oplaten maken bij de notaris om vast te leggen wie de voogd wordt als jullie beiden komen te overlijden en dat de langstlevende partner erft als de ander overlijdt en niet jullie kind.
Het aangeven van het kind en regelen van gezag door papieren op te sturen naar kantongerecht kan pas na de geboorte.
Groetjes V.

Terug
Bovenaan