Wat moet ik nou met Joey's manisch-depressieve oma?

Vandaag was mijn moeder er weer een keertje, na drie maanden. Zij is dus m.d. en mede daardoor heb ik geen jeugd gehad om van te dromen. Ik kan het me niet goed herinneren, maar ik weet nog van voor de tijd dat ze opgenomen werd en mijn ouders gingen scheiden dat ik me niet veilig voelde bij haar: ze sloeg, ze sloot me op, en nog meer vervelende dingen. Sinds Joey er is merk ik dat ik het haar toch niet zo goed vergeven heb als dat ik dacht. Ik was van mening dat een oma haar kleinkind moet mogen zien, maar...ik word er gewoon akelig van.  Hij lachte wel, maar niet uitbundig genoeg en toen zei ze dat hij eens een beetje moet lachen (commentaar op je kind is nooit leuk), toen ging ze naar de wc en ik merkte dus vanavond wat ze daar gedaan had, want het zat op de bril en dat had ik niet gezien, maar dan komt ze er vanaf en wast haar handen niet, maar gaat wel met haar vingers in Joey's wangetjes 'kroelen' en ik ben altijd geneigd om over dat soort dingen heen te stappen (ach, straks maar een washand, ze is er maar zelden en dan heb ik geen zin om haar te kwetsen), maar ik wil dit niet voor Joey. Verd*...ze stinkt een uur in de wind naar de stront en sigaretten, het is gewoon walgelijk.
Ik word er zo vies van.
Wat denken jullie? Zal ik het contact maar afkappen, om nog meer onvoorzien leed te voorkomen? Wie weet wanneer ze weer eens een psychose krijgt en ze misschien weer hier op de stoep staat. Joey moet hier toch niet mee geconfronteerd worden?

O jee wat een rotsituatie....

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Mijn schoonmoeder heeft wel een depressieve inslag, maar dan is ze heel sneu en gaat ze zichzelf iets aandoen en zo (zegt ze - sorry heb geen medelijden met haar want neemt gewoon haar verantwoordelijkheden niet --> geen psycholoog of medicatie of zo, maar gewoon de hele familie lekker dwars zitten) maar ik ben dan niet bang voor mijn kind. Wel is  ons meisje onder andere om die reden  NOOIT alleen bij mijn schoonouders (zal ook nooit gebeuren, nachtmerriescenario voor mij).

Dus zorg dat ze in elk geval nooit alleen met je kind is! En geef haar geen huissleutel. Maar dat  is natuurlijk geen nieuws. Over dat handenwassen, dat is inderdaad vies, daar mag je best wat van zeggen hoor (hoewel ik snap dat het moeilijk is).

Sorry eigenlijk geen nuttige tips, maar zorg dat je lieve blauwe slapertje wel veilig is bij je en niet zo veel last heeft van haar als jij helaas hebt gehad!

liefs Irene

hoi hoi

ik hen een m.d.zwanger en die is gek op mijn kinderen maar hij mag ze alleen zien
bij mij in huis en waar me man en ik bij zijn ook moet hij altijd zijn handen wassen
ik moet zeggen op dit moment gaat het redelijk goed met hem dus dan gaat het wat soepeler   wel toen ik ondekte dat ik zwanger was van de oudste ben ik verhuist hij woonde namelijk in het zelfde pand als ons en als hij bij had (zo noemen wij het vaak) dan ging hij honder waxine lichtjes door zijn huisbranden of dan dacht hij dat ie een bepaalde gave had en ging hij water over onze spullen gooie en zei hij jullie zijn ingestraalt zo heeft hij een keer messen in me vloer gestoken en zei zie het is niet stuk dat soort dingen allemaal
zo kan ik nog wel 6 paginas schrijven

wel kreeg hij heel goede begleiding via het mentrum ook moesten we met de hele familie komen om te praten hoe het met hem ging
nu gaat het redlijk met hem hij is ook wat vrolijker maar we zeggen wel eens hoe zal het in de winter zijn je weet het nooit met hem

ik vind het erg vervelnd voor je dat je in zo een situatie zit
als je er voor kiest dt ze joey mag zien zal ik er altijd bij blijven en mischien kan je een keer een geprek aan gaan met haar terapeut en je probleem voorleggen mischien kunnen ze erbij helpen

ik wens je in iedergeval heel veel succes

liefs mariella

Bedankt voor de reacties. Helaas is een psychische ziekte nog altijd niet erg geaccepteerd en dat maakt het ook wel moeilijk. Ik wil niet Joey zich straks gaat schamen voor zijn oma. Ik heb besloten om haar vooralsnog 'bezoekrecht' te ontlenen, maar ga van de week wel haar begeleiders eens duidelijk toespreken. Zij worden ervoor betaald om haar in de gaten te houden, dan moeten ze dat ook doen.

Ik denk dat je Joey wel kunt uitleggen(als hij groter is)  dat oma een beetje ziek is. En daardoor soms rare dingen doet, die andere mensen niet doen. Hij zal daar mee om kunnen gaan, zolang jij het goede voorbeeld geeft.
Het is een goed idee denk ik om haar begeleiders te spreken. Misschien moet een van hen maar mee als ze op bezoek komt. Dan kan die haar aanspreken en hoef jij dat niet allemaal te doen.
En ik denk dat je heel duidelijk moet zijn in wat je wel en niet wil.
Groetjes Veerle

Moeilijke situatie zeg! Ik snap je dilemma, je kindje gaat natuurlijk voor alles. Maar je moeder is ziek en het lijkt daardoor ook niet eerlijk om te verbieden  dat zij  haar kleinzoon mag zien. Hopelijk levert het gesprek met haar begeleiders wat op. Kunnen zij erop toezien dat je moeder zich in ieder geval gewassen heeft voordat ze langskomt.

Veel sterkte!

quote: Dame25 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-08-2007 23:17:01'));

Inderdaad moeilijke situatie.
Wat is md?

Ooh ik moet beter lezen.. Manische depressief is het.
Geef de hormonen maar de schuld.

Terug
Bovenaan