wat moet ik nou

A

Anoniem

Guest
Ik heb een heel lief meisje van 2.5 maand.
Ze krijgt borstvoeding maar vraag niet hoe.
Ze heeft in het ziekenehuis gelegen en daar lukte het niet haar bij mij aan de borst tekrijgen.
Ben toen dus gaan kolven. thuis nog een tijde geprobeerd haar bij mij te laten liggen maar na 3 weken proberen ben ik daarmee gestopt.
Het was gewoon niet meer te combineren. Haar voor iedere voeding 10 min aanleggen, (wat vaak niet lukte)daarna flesje gekolfde borstvoeding daarna kolven.
Ik was meer dan 1 uur bezig voor een voeding.
Je wil niet weten hoe vaak ik op de bank heb zitten huilen dat ze niet bij me wilde drinken.
Dus gestopt met aanleggen maar wel doorgegaan met kolven. 8 keer op een dag waarvan 1 keer 's nachts.
Nu slaapt ze door dus kolf ik 's nachts niet meer. en ik had toch al besloten als ik weer ga werken ga ik het kolven afbouwen.
Maar afgelopen maandag was ik het helemaal spuug en spuug zat. En had zoiets van ik ga nu beginnen met rustig aftebouwen.
Dus van 7 keer na 6 keer op een dag kolven.
Begint het nu al drastisch terug te lopen.
Ik kolf nu al meer dan 100cc minder op een dag dan voor ik terugging naar de 6 keer.
Helemaal frusterend is dat ik nooit genoeg op een dag heb gekolfd om haar helemaal te kunnen voeden.
Dus gemiddeld kreeg 4 a 5 keer in de week een flessenvoeding.
Ik wil haar gewoon zo graag al het goede geven. Natuurlijk is de flessevoeding tegenwoordig ook goed.
Maar voor ze geboren werd was ik van plan haar minimaal 6 maanden borstvoeding te geven.
Vervolgens had ik het al bijgesteled na gaan minderen als ik ga werken.
Ervan uitgaand dat het dan nog wel minimaal een maand zou duren eer ze volledig flesvoeding krijg.
Maar omdat het nu al terugloopt ben ik het echt zo beu.
Het liefs zou ik er gelijk mee kappen en die stomme kolf in de plomp gooien.
Maar aan de andere kant ben ik er nog niet aan toe het nu al op te geven.
ik ben ergens best trots op me als ik 's ochtends  ruim 1.5  voeding voor haar kolf.
Alleen jammer dat het de rest van de dag bijna voor geen meter loopt.

Hoi Kaatje,

wat vervelend hoe het allemaal bij jou gaat zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er enorm van baalt. Je wilt zo graag het beste voor je kindje en dat moet het op zo'n manier. Ik wou dat ik de ideale oplossing voor je wist, maar helaas heb ik die niet. Ik wil je wel een hart onder de riem steken. Dat je dit allemaal doet bewijst dat je een hele goede moeder bent.

Groetjes van Marloes

hoi Kaatje,

ik begrijp precies wat je bedoeld! Heb namelijk precies hetzelfde gehad .Ook thomas wou absoluut niet aan de borst ondanks alle hulp van kraamzorg en lactatiekundige. Na 2 weken vingervoeden was het genoeg. Eerst 15 minuten aanleggen, krijsend of slapend kind, dan 45 minuten fles geven want hij dronk ook erg moeizaam uit de fles en dan nog 45 minuten kolven. Er bleef geen tijd over!

Ik had alleen vreselijk veel productie ( 1e keer kolven gelijk 60 cc daarna gemiddeld 300 cc per keer)ongeveer anderhalve liter per dag, de vriezer lag goed vol hahaha heb een nieuwe moeten kopen. In overleg met de lactatiekundige geprobeerd per keer 150 te kolven met als gevolg 3 x een borstontsteking in 2 weken tijd en niet genoeg vet in de voeding, alleen voormelk.

na 2,5 maand was ik het ook echt zo zat, was steeds moe en Thomas was nog steeds een moeilijke drinker. Ben toen ook gaan afbouwen en het liep toen ook goed terug. Maar ik kon het gewoon niet meer opbrengen, heb nog 2 weken getobd en gehuild van vermoeidheid en twijfel maar heb toen radicaal de kolf opgeruimd.

WAT EEN OPLUCHTING!!!!!!

heb me nog even schuldig gevoeld, maar zat na een paar dagen veel lekkerder in m'n vel, kreeg weer energie en had eindelijk eens tijd voor andere dingen als alleen voeding geven/maken.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet bv tot 9 maanden kon geven, maar ben blij dat ik het zo gedaan heb en toch nog zo lang heb volgehouden. Hier op het cb hadden ze dat nog bijna nooit gezien dat iemand het zo deed. Dat was voor mij wel een opkikker, kreeg veel complimenten!

Dat wil ik dus ook aan jou doorgeven, wees trots op jezelf dat je het al zo lang op zo'n manier doet! En als je nu wil stoppen heb je je kind in ieder geval een goede start gegeven!
Alleen jij weet wanneer je eraan toe bent om te stoppen, het blijft een definitieve beslissing. Veel succes ermee!

Hoi.
Ik wil alleen even zeggen dat als je er zoveel voor over hebt om je meisje bv te geven , je voor mij een SUPER moeder bent hoor.. Ik denk dat heel veel moeders het al veel sneller hadden opgegeven (heb ik bij mijn oudste ook gedaan na 4 weken.., mijn jongste krijgt nu nog wel bv)..
Je hebt je best gedaan, en op de fles worden ze ook groot hoor!!
Je meisje heeft meer aan een moeder waar ze de fles van krijgt, en waar het zelf ook goed mee gaat, dan aan een moeder die " in zak en as zit" maar die wel bv geeft..
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (bijna 3) en Jesse (van 12 juli)

Hoi hoi,

Ik heb na de geboorte van Sven ook geprobeerd borstvoeding te geven. Helaas lukte het bij mij niet.
Sven kon mijn tepel niet in zijn mond houden waardoor ik al gauw over moest op kolven. Ik heb ontzettend veel geprobeerd maar ik kwam nooit verder dan 20 cc per borst.
Sven heeft ook een week in het ziekenhuis gelegen (vanaf zijn 3e levensdag) waardoor ik ook onder veel spanningen stond. Niet erg bevorderend voor borstvoeding.
Na 2 weken zwoegen heb ik het opgegeven. Ik ging er compleet aan onderdoor.
Vanuit buitenaf wordt er enorm gehamerd op het geven van borstvoeding. En ja, ik vind ook dat je het altijd moet proberen. Alleen als het niet gaat, moet je dat ook voor jezelf kunnen accepteren. Ik vind het nog steeds erg vervelend dat het soms voelt alsof je verantwoording moet afleggen aan de buitenwereld waarom je flesvoeding geeft. Soms lukt het borstvoeding gewoon niet en dat moet men ook kunnen begrijpen.

Ik heb zoveel meer rust gekregen toen ik besloot te stoppen met het kolven en ik ben ervan overtuigd dat dat veel beter is voor Sven dan een gestressde moeder.

Je hoeft jezelf niets kwalijk te nemen omdat je er nu al mee stopt. Je hebt het geprobeerd en je houdt het al heel lang vol. Accepteer dat je dat hoofdstuk afsluit en geniet van je kindje. Flesvoeding is tegenwoordig een heel goed alternatief en daar worden ook een hele hoop kindjes groot mee.

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi,

Je mag trots op jezelf zijn dat je het al zolang volhoud, iedere druppel moedermelk die je kindje krijgt is liefde die er tussen jullie stroomt, al is het dan in jullie geval via de kolf.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je de kolf weg wilt gooien en en radicaal mee wilt stoppen, maar je wil zegt wat anders. Ook ik heb bij allebei mijn zoontje voor dezelfde situatie gestaan, mijn voeding liep bij 3 maanden ook dramatisch terug. Bij de jongste zelfs zo erg dat ik bij het afbouwen na 4 dagen al niet meer aan hoefde te leggen, zo weinig dronk mijn zoontje dan nog bij mij.
Met veel pijn en tranen omdat ik het weer geen 6 maanden vol heb kunnen houden ben ik toen weer overgegaan op de fles.
Ik vind het het iedere keer weer een vreselijke beslissing is, maar ik wil alleen maar het allerbeste voor mijn kleintje.

Ik hoop dat je de rust kunt vinden om een weloverwogen beslissing te nemen en daar vrede mee kunt hebben.

Liefs Saskia

hallo,
ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik ga afbouwen.
Scheelt een hoop teleurstelling als ik weer eens te weinig kolf.
kolf nu 's ochtends 's avonds en als me borsten zeer beginnen te   doen.
Wil nu toch proberen het zo nog een poosje vol te houden. (in elk geval de ochtend en avond) als het niet meer gaat dan het zij zo.
Ze krijgt nu door iedere fles een deel nuitrilon
Ze heeft ruim twee maanden bijna volledige borstvoeding gehad.
En verder bedankt voor alle positieven woorden.
Er is best weing begrip voor weet je.
als je met je kind op schoot ergens zit en dan zegt ja moet nu toch echt even gaan kolven.
Er zijn in Nederland denk ik nog echt twee keuzes. Of borstvoeding aand e borst of flesvoeding. En al het andere is maar raar.
Ben blij dat ik het tot nog toe zo gedaan heb.

Terug
Bovenaan