wat moet ik nu doen???

hallo,

Ik wilde eens vragen wat een andere moeder nu zou doen.
Even kort mijn gezins situatie.   Ik heb een man en 4 kleine kinderen.   1 meisje van 5 jaar. 3 jongens van 4, bijna 3 (1 feb) en ander half jaar.  
De jongste   zit niet meer in de box want hij klimt er uit.   Maar is verder wel heel erg lief. Die van 4 is erg druk en mag inmiddels 3 dagdelen naar school. Als hij niet op school is verveeld hij zich heeeel erg en pest dan uit verveling.   Bijvoorbeeld gewoon je been uitsteken als er iemand lang moet.   En hup die ligt weer te huilen op de grond.   Maar waar ik mee zit is die van bijna 3.  
Soms denk ik dat ie gewoon niet alles op een rijtje heeft en andere keren laat hij duidelijk zien dat hij alles wel degelijk snapt.

Maar goed,   vanmorgen begon het.   Mijn dochter had netjes al haar kraaltjes gesorteerd op kleur.   Daar was ze al een paar dagen mee bezig.   Mijn zoontje komt er aan en gooit gewoon alle kraaltjes door de kamer.   Dus ik heb gezegt dat hij niet eerder naar beneden mag voordat alles is opgeruimd. Dit duurde 2 uur en het was nog niet opgeruimd.     Hij was inmiddels 3 x beneden gekomen om te laten zien dat ie een leuk boekje had. Maar in heb hem gelijkt weer naar boven gestuurd.   Na 2 uur ga ik kijken en toen had ie de waspoeder leeg gegooid in de wasmachine.   Ik was laaiend want dat heeft ie wel vaker gedaan en toen flink straf gehad.   EN nu WEER.   Een flinke klap op ze billen en weer de kraaltjes opruimen.  
Uiteindlijk heb ik hem geholpen met opruimen want anders lag het er nu nog.   Nou,   we gaan weer lief doen.   Ik heb hem belooft dat als hij vanmiddag lekker ging slapen dan zou hij vanavond met papa mee mogen zwemmen. Nou, dat ik toch een feestje?
Hij wilde mijn kussen, nou dat mag ook nog.   Na 2 uur hoor ik hem weer en ga ik hem   halen want hij heeft lekker geslapen..... dacht ik.   Ik doe zijn deur los en allllllles is wit.....   Heeft ie gewoon 2 uur lang mijn kussensloop er af gehaald, en de rits los,   en vervolgens de hele vulling van het kussen door zijn kamer heen gegooid.   Het was een bende.....   Ik was sprakeloos.   Hij had zich verstopt in zijn dekbed.   Aan de achterkant er inkuipen en dan ben je weg he?    
Ik heb de deur direct weer dicht gedaan en ben gewoon gaan nadenken wat ik nu met hem aan moet.  
Nou,   wat zouden jullie nou hebben gedaan???

Bedankt   ....
 
je hebt een zoontje van 4 die erg druk is en waarschijnlijk veel (negatieve) aandacht krijgt.
Je zoontje van 1,5 krijgt bij voorbaat al meer aandacht omdat ie nog klein is.
Het lijkt me van je zoontje van 3 een schreeuw om aandacht.
Ondanks het negatieve gedrag, probeer er eens doorheen te kijken en doe eens iets met hem alleen, even een boekje lezen op de bank ofzo.
Je zegt dat hij het misschien niet helemaal op een rijtje heeft en het soms juist heel goed snapt, misschien heeft ie een stoornis of is ie hoogbegaafd, dan gaan ze ook dingen doen om aandacht te vragen, ze zien in beide gevallen de wereld iets anders dan wij, wie weet kun je hem eens laten onderzoeken of een extra afspraak maken op het cb.
Maar misschien is het gewoon een schreeuw om aandacht, moeilijk hoor je hebt het waarschijnlijk behoorlijk druk met je gezin   en dan kan je dat er niet echt bij hebben.
Het kan natuurlijk ook gewoon een fase zijn.
Ik wens je veel succes en sterkte ermee.
Martine
 
Misschien moet je je er niet zo over opwinden, en je verwachtingen tov van hem wat bijstellen! Ik ben ook mama van een peuter, net drie geworden. Als ik je verhaal zo lees, vindt ik dit gedrag helemaal niet vreemd voor een driejarige. Natuurlijk moet hij wel weten wat wel en niet kan, maar de dingen die hij doet doet hij niet zo bewust als hoe het bij jou lijkt over te komen. Hij realiseert zich echt niet dat zijn zusje dagen bezig is geweesy met kralen sorteren, en dat het dus echt niet leuk is dat hij die overhoop gooit. Peuters zijn ondernemend en impulsief, die denken nu eenmaal nog niet na. Vervolgens duurt het opruimen twee uur, veeeeeel te lang!!! Een peuter vergeet waar hij mee bezig was, is snel afgeleid. Ik vind dat je daarin veel eerder een helpende hand moet toesteken,je verwacht dan teveel.Ga  na een minuut of vijf kijken wat hij heeft opgeruimd en samen verder opruimen. Tja, en met dat kussen, dat kun je er dan net niet bijhebben....
Had je dat opruimen niet zo lang laten duren, dan frustreer je jezelf ook niet zo.
Ook met dat kussen doet hij niet bewust, niet om jou dwars te zitten. Ik denk gewoon dat je een hele onderzoekende peuter hebt, waar je aan kunt uitleggen wat wel en niet mag, en waar je ook eens af en toe vreselijk om moet lachen!!!

De mijne plukt vanmorgen alle koppen van de gerbera's of omdat hij dat nu een maal veel mooier vond staan. Een aantal weken geleden had hij de pot uierzalf te pakken en zijn haar eronder gesmeerd... Gewoon een peuter van drie,
Veel plezier met hem!
Groetjes Soela
 
Terug
Bovenaan