Wat moet ik nu?

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Ik zie het even niet meer zitten. Ik weet niet meer wat ik moet doen.

Op 28 juli is onze Sven 1 jaar geworden. Nu zou je denken dat je kindje dan wel baby af is en steeds zelfstandiger wordt. Maar als ik naar Sven kijk, zie ik nog steeds geen kindje dat bezig is zelfstandig te worden. Ik heb het idee dat hij een beetje 'stilstaat'   in zijn ontwikkeling.

Sven tijgert sinds 10,5 maand en sindsdien houdt het eigenlijk op. Hij kan nog niet zelf van lig- naar zitstand. Hij trekt zich nog niet op, hij kan nog niet zelf uit zijn fles drinken (moeten wij nog vasthouden) en uit een tuitbeker of gewone beker kan hij nog niet drinken. Als we hem aan de salontafel zetten blijft hij wel staan maar stapjes zetten doet hij nog niet.

Ik word er zo ontzettend onzeker van. Doe ik iets verkeerd? Hoe kan ik hem stimuleren? Moet ik hem ander speelgoed aanbieden? Ik weet het niet.

Ik weet wel dat kindjes hun eigen tempo hebben maar ik heb nu echt het idee dat Sven niet vooruit gaat en dat de kloof steeds groter wordt. Als ik kijk bij de kinderopvang, dan kruipen alle kindjes van zijn leeftijd of zelfs jonger al en gaan die netjes zitten en zo. Normaal ben ik best wel nuchter in dit soort dingen maar als het om je eigen kindje gaat, word je toch wel onzeker.

Binnenkort moet ik weer naar het CB en dan zal ik eens kijken wat zij zeggen maar hoe denken jullie hierover of hebben jullie tips? Mijn man zegt ook  dat het vanzelf wel komt maar ik merk gewoon dat ik met zo'n antwoord niet meer uit de voeten kan....

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Maike,

Ik weet niet zo goed wat ik tegen je moet zeggen. Inderdaad heeft elk kindje zijn eigen tempo maar er zijn toch ook wel "verwachtingen" bij bepaalde leeftijden. Volgens mij moet een kindje van het CB op zijn eerste verjaardag kunnen kruipen/tijgeren en kunnen zitten. Ik weet niet of dit zelf gaan zitten is of dat dit blijven zitten als je neergezet wordt is. Maar zo te horen kan Sven al wel tijgeren en waarschijnlijk blijft hij ook zitten als je hem neerzet? Volgens mij is hij dus niet echt een snelle maar toch ook niet te traag. Het lijkt mij heel erg fijn dat je naar het CB moet binnenkort. Dan kun je hun van je onzekerheden vertellen en kunnen zij je ook vertellen of het "normaal" is. Wat ik zelf eigenlijk belangrijker vindt is of Sven een gezellig tevreden mannetje is en of hij wel reageert op bijvoorbeeld zijn naam. Daar haal je veel meer uit dan aan wel of niet zitten. Marissa heeft alles in 2 weken geleerd, dus misschien gaat hij ook nog wel een sprong maken. Ik weet wel dat je ze eigenlijk niets kan leren, het komt echt allemaal vanzelf. Ik begrijp dat je er onzeker van wordt maar kijk gewoon meer naar wat voor mannetje het is.
succes er mee en laat je nog even weten wat ze op het CB zeiden?

groetjes Linda

Hey,

Als ik je verhaal zo lees merk ik dat jij jezelf erg schuldig voelt, dat moet je dus niet doen.
Ik heb geen ervaring met zoiets want Birgit is redelijk vlot..
Wat ik wel weet is dat je naar je gevoel moet luisteren, ik ben ervan overtuigd dat je moederinstinkt altijd gelijk hebt, als jij denkt dat t niet goed zit, moet je daar niet mee blijven lopen maar ik zou actie ondernemen en je niet laten afschepen! Je kan het CB ook met andere vragen bellen, en je kan natuurlijk ook naar je HA gaan.

En ja idd, niet elk kindje is snel, ik ben zelf ook een lekker luie baby geweest die met 18 maanden een keer ging lopen en tot die tijd op mijn buik in de box speelde, maar het kan nooit kwaad om aan de bel te trekken!

Voel je in ieder geval niet schuldig of een slechte moeder, dat ben je echt niet, juist omdat je je zorgen maakt en dit uitspreekt ben je een goede moeder!

Nou blijf in de tussentijd lekker van je kindje genieten en maak je niet te druk om wat hij allemaal wel en niet kan.

succes!
Evelien
mv Birgit 02-07-07

Hoi!

Ieder kindje heeft inderdaad een eigen tempo, wacht het rustig af, het komt allemaal wel goed. Als jij je er druk over maakt, is er kans dat je onbewust dat gevoel doorgeeft aan je kindje, waardoor die weer aan zichzelf gaat twijfelen.
Tara (06-05-2007) kon ook pas zelf lopen toen ze 13,5 maand was. Toen wankelde ze nog veel. En ze ziet er in vergelijking met andere kindjes van haar leeftijd, veel kleiner uit. Maar verder heeft ze genoeg luiers elke dag en soms eet en drinkt ze meer en op een andere dag weer minder.
Als je kind er opgewekt uitziet en verder gezond, maak je dan geen zorgen en wacht het cb af. Suc-6!

Groetjes,
Shivana

Hoi,
ik lees veel mee maar reageer niet vaak.
Nu kan ik het niet laten om ook te reageren.
Ga je absoluut niet schuldig voelen over de ontwikkeling van je kindje.
Als je echt het gevoel hebt dat er iets mis is, trek dan bij het bureau of bij de huisarts aan de bel.
Maar, ik heb een zoontje van 13 maanden en hij kruipt pas sinds vorige week. Voor die tijd kon hij alleen zitten (als wij hem neer zetten). Hij kan ook nog niet uitzichzelf gaan zitten. Staan of zich optrekken heeft hij helemaal geen oren naar. Rollen kan hij pas vanaf 11 maanden....
En dat is allemaal best laat. Gelukkig is het mijn tweede en weet ik dat het allemaal wel komt en dat echt elk kindje zijn eigen ontwikkeling heeft.
Volgens mij hoeft een kindje van het bureau echt niet met 1 jaar 'al' te kruipen. Tegenwoordig zijn ze daar niet meer zo op gebrand.
En de tuitbeker zelf vasthouden of de fles, dat doet ons zoontje ook nog niet. Hij kwan wel zelf met een vorkje broodjes prikken en in zijn mond doen. Hij is ook snel met zwaaien en handjes klappen, kiekeboe doet hij ook zelf en als je vraagt 'kom eens bij mama' dan doet hij dat. Waarschijnlijk is hij met zulke dingetjes weer wat sneller dan andere kindjes.
Wat ik al zei: als je het echt niet vertrouwd, trek dan aan de bel, maar let vooral niet op wat andere kindjes al wel kunnen, kijk naar wat je eigen kindje 'al' wel kan.
Succes en geniet van je kindje, ze worden zo snel groot...

Hoi hoi,

Weet je, iedereen kan je proberen gerust te stellen, maar zo'n gevoel blijft toch altijd een beetje aan je kangen......

Waarom ga je niet een keer met Sven naar een kinderfysiotherapeut?
Die komen trouwens zelfs vaak aan huis bij jonge kindjes. Die kunnen dan eens naar de motorische ontwikkeling van Sven kijken.
Misschien zeggen zij dat er niet aan de hand is. Misschien hebben ze tips hoe je Sven 'in beweging' krijgt.

We zijn met mijn oudste dochter ook bij de fysio geweest. Heeft veel effect gehad en ik had meer vertrouwen in hun oordeel dan in dat van het CB (ben niet zo'n CB fan).
Vroeger moest je eerst voor een verwijzing langs je huisarts, maar dat hoeft tegenwoordig helemaal niet meer. Je kunt ze gewoon direct bellen voor een afspraak.

Mijn idee: Baat het niet, dan schaad het niet!

Groetjes, Karin

PS: Ik zag net een foto van Sven op dat giraffenstoeltje en ik moet zeggen: Het is wel een lekker jong hoor!!!!

Hoi... heel herkenbaar.
Mijn zoon is 14 maanden. Kan zichzelf net van lig naar zit brengen. Maar terug amper. Hij kruipt niet. Schuift op zijn billen. Trekt zich niet op... sterker nog, hij weigert om op zijn benen te staan en wordt boos als ik het probeerd. Wat staan lopen....
Ben net bij het buro geweest. Daar maken ze er geen punt van. Kletsen doet hij als de beste en hij is erg sociaal. Hij was ook laat met draaien... en ze vertelde me dat kindjes die laat gaan draaien... ook laat gaan kruipen en meer billenschuiven. Kindjes die billenschuiven gaan laat lopen. Ik kan me er ook van tijd tot tijd erg druk om maken. Terwijl ik op mijn werk (kinderdagverblijf) meer kindjes zie, die tegen het 2e jaar pas gaan lopen. Ik moet over 2 maand terug naar het bureau. Als er dan helemaal geen verandering/ verbetering in zit... krijg ik een verwijzing naar de fysio. Maaar goed... verder is het een super kunl. Slaapt goed... is mega lief.. .speelt goed zelf en lacht altijd! En dat is minstens zo belangrijk!

Hoi. Ik denk dat je je drukker maakt dan nodig is hoor. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo en ze gaan alles vanzelf doen hoor!! En jongetjes schijnen sowieso met alles wat langzamer te zijn (op een uitzondering na dan..)..
Mijn oudste is nu 3,5 jaar, maar die trok zich pas ruim na zijn eerste verjaardag op, heeft nooit gekropen, ging op zijn billen vooruit, en dat duurde ook lang eer hij zelf van lig naar zit kon (mede omdat het een billenschuiver was..). Hij liep pas met 22 maanden, maar uiteindelijk deed ie alles.. Alleen wat langzamer! En daar is nu echt niks van te zien hoor haha..
Mijn jongste gaat ook die kant op. Die is 12 juli 1 jaar geworden, en trekt zich weliswaar al op maar stapjes zetten doet ie ook niet.. Ik "oefen" het staan wel veel met hem, maar dat is ook omdat ie het zo leuk vind..
Je kunt ze wel stimuleren maar ze doen toch niks voor ze er aan toe zijn hoor!
Ik zou gewoon lekker genieten van hem, en alles komt op zijn tijd. Laat je niet gek maken door mensen die zeggen De mijne liep al met 10 maanden, want dat zijn in mijn ogen de uitzonderingen..

Terug
Bovenaan