wat moet ik weer lang wachten....

A

Anoniem

Guest
hoi meiden,

Moet echt even mijn verhaal kwijt probeer me nu al zo lang groot te houden.....
Toen ik 8 weken zwanger was mocht ik voor de eerste keer naar de verloskundige, nou jullie weten allemaal wat voor vragen dat je dan krijgt dus ook ik kreeg vragen over erfelijke aandoeningen enzo.... mijn moeder was erbij omdat ze iets meer af weet van ziektes enzo in de familie en nu vroeg de VK dus of mijn vader gezond was... nou nee dus hij is geboren met schisis.
De VK vond dit toch wel iets om in de gaten te houden dus ik gelijk ongerust...
Moest afgelopen maandag naar het ziekenhuis voor een gesprek of ik in aanmerking kwam voor een uitgebreide medische echo...
Nou gelukkig wel.. moet alleen wachten tot 1 mei

Heb het erfelijkheidscentrum gebeld en die zeggen dat alleen de moeder het door kan geven ofiets tenminste de moeder draagt die erfelijkheidsgenen.... dus dan zou ik ze niet hebben want mijn vader heeft het en niet mijn moeder....
En ze zeggen ook dat de kans minder als 1% is voor mij.....
Nou zeiden ze dat vroeger tegen mijn ouders ookal want die hadden het ook laten onderzoeken voor ze aan kinderen begonnen, die man zei dat ze eerder kans hadden om burgemeester van Tilburg te worden...
Nou hoop ik dat maar want ben er best bang voor ookal laat ik dat niet merken...
Mijn vader heeft het er ook erg moeilijk mee dus die vind dat het ook erg lang duurt maar ja ze zeggen dat ze het pas met 20 weken goed kunnen zien dus daar vertrouw ik dan maar op....

Sorry voor mijn gezeur maar moest het even kwijt!!!
Fijne zwangerschap iedereen
Donja

Hai,
Schisis is dat niet hetzelfde als een hazelip? Of zit ik in een hele andere hoek?
Wat het ook is ik kan mij voorstellen dat je het 100%zeker wilt weten, iig fijn dat we nu allemaal zo'n 20 weken echo kunnen krijgen.
Succes!
Groetjes Lillian

Hai,
Nou dat kunnen ze iig zien op de 20 weken echo! En het is ook best mooi dicht te maken, zoals je waarschijnlijk zelf ook wel weet aangezien je vader het heeft.
Succes!
Groetjes Lillian

Hoi,

Bij die 20 wekenscreeningsecho kijken ze naar veel meer dingen. (ze kijken het hele kindje na)  De schisis is daar maar een klein onderdeel van. De echo vind plaats ergens tussen de 19 en 21 weken. Dan is alles voldoende ontwikkeld om je kindje goed te checken. De screeningsecho zit tegenwoordig standaard in het verzekeringspakket. Maar omdat ze nu een medische noodzaak hebben krijg je hem zeker. Wij zijn erfelijk belast met spina bifida (open rug), en dan met de gesloten vorm. Dit is alleen aan te tonen met een screeningsecho. Slim dat je erfelijkheids advies hebt ingewonnen. Hebben wij ook gedaan, maar dan al een aantal jaren geleden. Je kunt ervan op aan dat je goed advies gehad hebt. Maak je idd geen zorgen. Als je foliumzuur slikt is de kans dat je kindje een schisis kan hebben al met een groot percentage verkleind. Dat is wetenschappelijk al vastgesteld. Het blijft natuurlijk spannend. Ik weet daar alles van. We hebben het nu 2X gehad (zo'n echo), en beide keren zijn de kinderen helemaal gezond verklaard. Ook kunnen ze je dan (als je dat wilt) vertellen wat het gaat worden. Ook dat kunnen ze dan al zien.

Als ik je een tip mag geven: neem een videoband mee naar het onderzoek. Het is niet gezegd dat ze het voor je op willen nemen. Niet iedere arts doet dit. Die van ons gelukkig wel. Bij het kruidvat hebben ze 1 uurs banden voor nog geen 2 euro. Als ze het opnemen kun je thuis nog eens heerlijk op je gemak alles bekijken. Tijdens die echo krijg je zoveel info, en je staat zo strak van de spanning dat je waarschijnlijk niet alles mee krijgt.
Sterkte!

Groetjes, Kat (juni forum)

Hey Donja,

Ik snap echt heel erg goed dat je het vervelend vind om zo   lang te wachten en het is echt geen gezeur als je dat hier neer typt. Ik snap je volkomen. Er is alleen weinig aan te doen. Dus probeer wat afleiding te zoeken. Het zonnetje begint weer te schijnen dus misschien kun je eens met vriendinnen iets gaan doen of wandelen ofzo. Ik weet niet wat je graag doet. Maar probeer wat afleiding te zoeken. En als je iets van je af wil schrijven, doe dat gerust hier! Niemand vind dat stom hier hoor, als dit het ergste was wat hier stond hahaha.. probeer te genieten van je zwangerschap en van die kleine in je buik!

Liefs Kirsten

He Donja,

Spannende tijd zeg.
Mijn beste vriendin heeft schisis. Maar niet alleen een hazelip maar ook een gespleten gehemelte. Zij heeft zelf geen kinderen, maar haar zus en broer wel. Daar zijn 5 gezonder kinderen uit geboren (oke met schisis ben je verder ook gezond maar het is natuurlijk niet leuk).
En het is natuurlijk heel belangrijk om foliumzuur te slikken. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel want je heb al veel informatie verzameld.

Een spannende tijd voor jullie. Probeer WEL van je zwangerschap te genieten. wnt ook al is er een kans dat je kindje schisis zou hebben (hoe klein ook) hij of zij is wel de moeite waard om van te genieten.

Liefs Mo

Hoi,

Hier een ervaringsdeskundige aan het woord . Ik ben Marian, bijna 27 en de mama van Dries (10/03/2004)  en Mare (19/12/2005). Ik heb zelf ook schisis en kreeg daarom bij beide zwangerschappen ook een 20-weken-echo om te controleren of dit bij mijn kindje ook het geval zou zijn. Op die echo kunnen ze dat mooi zien, en met de uitleg erbij zag ik het zelf ook. Ze kijken dan of de kaak volledig gesloten is, en proberen hetzelfde te doen met de lippen. Voor 20 weken kunnen ze dat echt  nog niet controleren, of dat werd mij tenminste ook verteld. Wij kregen telkens een mooi foto mee, waarop duidelijk te zien was ( zelfs voor ons) dat alles in orde was.
Ik begrijp best dat je daar erg gespannen voor bent, en dat het je niet snel genoeg kan gaan. Ik had dat namelijk ook! En het is helemaal niet 'zeuren' als je hier een beetje je angsten van je wil afschrijven. Maar zoals al veel dames voor mij gezegd hebben: je kunt alleen proberen rustig af te wachten. En hopelijk heb je inderdaad al foliumzuur geslikt, want dat beperkt het risico echt wel (zei mijn gyn). Ik duim in ieder geval voor je dat alles goed mag blijken te zijn! Laat je na je echo dan nog iets weten?

Groetjes,
Marian

Terug
Bovenaan