Hoi hoi,
ik heb zelf ook in eerste instantie voor borstvoeding gekozen en dacht toen 'ach, ik zie wel hoe lang het gaat.' Ondertussen voed ik al 9 maanden. Dit had ik dus echt niet verwacht.
Je hebt maar weinig nodig voor het geven van borstvoeding. Zoogcompressen zijn wel erg handig i.v.m. lekken. Je hebt de wegwerpvariant (te koop bij de meeste drogisterijen), wasbare (b.v. van Avent, heb ik zelf gebruikt en zijn het geld dubbel en dwars waard) en je heb ook borstschelpen. Deze zijn gemaakt van kunststof en daar wordt de melk die je lekt in opgevangen. Heb hier zelf geen ervaring mee, maar een vriendin van mij heeft ze gebruikt en was er erg tevreden over.
Een tubetje zalf tegen tepelkloven is ook handig om bij de hand te hebben. B.v. Bepanthen. Dit hoef je er niet af te wassen voordat je gaat voeden. Ik merkte dat het meteen verzachtte als ik het op m'n tepels smeerde.
Een kolf hoef je niet direct in huis te hebben. Als het echt nodig is heb je er binnen de kortste keren één gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Zelf heb ik de Avent Isis. Dit is een handkolf en ik gebruik 'm nu al 9 maanden. Maar het is heel persoonlijk welke kolf je prettig vindt en wat het beste werkt.
Als je hebt besloten om borstvoeding te gaan proberen is het ook handig om hiermee rekening te houden bij het kiezen van kraamzorg. Er zijn kraamzorgbureau's die werken volgens de WHF/ Unicef richtlijnen voor borstvoeding. Kraamverzorgenden die via zo'n bureau werken zullen je goede hulp kunnen bieden bij het geven van borstvoeding.
Ook je verloskundige kan je waarschijnlijk het één en ander vertellen over borstvoeding en zelf kan je tijdens de bevalling b.v. aangeven dat je je kindje zo snel mogelijk na de geboorte aan de borst wilt voeden. Hier wordt dan rekening mee gehouden.
Daarnaast is het handig om het telefoonnummer van een lactatiekundige in de buurt bij de hand te hebben. Dit is iemand die een speciale opleiding heeft gehad m.b.t. borstvoeding en die je altijd om hulp kan vragen als het even niet lukt.
Kijk voor meer informatie eens op de website van VBN of op www.borstvoeding.com.
Tenslotte heb ik erg veel gehad aan de steun van m'n vriend. Als hij er niet achter had gestaan om borstvoeding te gaan geven was het wel wat zwaarder geweest denk ik.
Hoop dat je er wat aan hebt en dat het gaat lukken met de borstvoeding!
Groetjes,
Margrethe