wat moet je aanschaffen voor borstvoeding?

A

Anoniem

Guest
Hallo, ik twijfel nog steeds tussen borstvoeding en flesvoeding, wel heb ik besloten om in iedere geval borstvoeding te proberen. maar wat moet ik dan allemaal al aanschaffen, moet ik bv. gelijk een kolf in huis hebben? Want als bv niet lukt of ik stop ermee dan is het een dure aanschaf geweest en wat heb je nodig voor flessenvoeding. IK heb nu in iedere geval 2 flesjes in huis, is dat genoeg? Wie heeft antwoord op mijn vragen?http://

Hoi,

voor borstvoeding heb je een goede voedingsbeha nodig en zoogcompressen. Ik zou niet de wegwerpvariant nemen, want daar zit plastic in en dat broeit heel erg, waardoor je de kans op tepelkloven vergroot. Dit weet ik inmiddels uit ervaring. Verder zou ik zorgen dat je partner na de bevalling een witte kool haalt en koud legt. De bladeren kan je gebruiken om je borsten te koelen bij stuwing. Een kolf zou ik pas aanschaffen als je hem daadwerkelijk nodig hebt. Ik heb er bij mijn oudste een gekocht die ik twee keer heb gebruikt. Zonde van het geld. Sommige mensen vinden een voedingskussen erg practisch, maar die heb ik nooit gehad en ook niet gemist.

Bij flesvoeding heb je in eerste instantie aan twee flessen wel genoeg. Je kan bij diverse drogisten kleine verpakkingen babymelk aanschaffen. Dan hoef je geen bergen melkpoeder weg te gooien als je kleintje het niet lekker vind.

Groetjes van Marloes

Klopt wat Marloes zegt.

Maar nat maandverband ingevroren kan je ipv kool ook gebruiken.

En ik gebruik wel wegwerp zoogcompressen. Ik lek veel dus is het wel ideaal.

Tepelkloven heb ik geen last van nu.

xxx Nienke

Britt 1 juni geboren

Hoi hoi,

ik heb zelf ook in eerste instantie voor borstvoeding gekozen en dacht toen 'ach, ik zie wel hoe lang het gaat.' Ondertussen voed ik al 9 maanden. Dit had ik dus echt niet verwacht.
Je hebt maar weinig nodig voor het geven van borstvoeding. Zoogcompressen zijn wel erg handig i.v.m. lekken. Je hebt de wegwerpvariant (te koop bij de meeste drogisterijen), wasbare (b.v. van Avent, heb ik zelf gebruikt en zijn het geld dubbel en dwars waard) en je heb ook borstschelpen. Deze zijn gemaakt van kunststof en daar wordt de melk die je lekt in opgevangen. Heb hier zelf geen ervaring mee, maar een vriendin van mij heeft ze gebruikt en was er erg tevreden over.
Een tubetje zalf tegen tepelkloven is ook handig om bij de hand te hebben. B.v. Bepanthen. Dit hoef je er niet af te wassen voordat je gaat voeden. Ik merkte dat het meteen verzachtte als ik het op m'n tepels smeerde.
Een kolf hoef je niet direct in huis te hebben. Als het echt nodig is heb je er binnen de kortste keren één gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Zelf heb ik de Avent Isis. Dit is een handkolf en ik gebruik 'm nu al 9 maanden. Maar het is heel persoonlijk welke kolf je prettig vindt en wat het beste werkt.
Als je hebt besloten om borstvoeding te gaan proberen is het ook handig om hiermee rekening te houden bij het kiezen van kraamzorg. Er zijn kraamzorgbureau's die werken volgens de WHF/ Unicef richtlijnen voor borstvoeding. Kraamverzorgenden die via zo'n bureau werken zullen je goede hulp kunnen bieden bij het geven van borstvoeding.
Ook je verloskundige kan je waarschijnlijk het één en ander vertellen over borstvoeding en zelf kan je tijdens de bevalling b.v. aangeven dat je je kindje zo snel mogelijk na de geboorte aan de borst wilt voeden. Hier wordt dan rekening mee gehouden.
Daarnaast is het handig om het telefoonnummer van een lactatiekundige in de buurt bij de hand te hebben. Dit is iemand die een speciale opleiding heeft gehad m.b.t. borstvoeding en die je altijd om hulp kan vragen als het even niet lukt.
Kijk voor meer informatie eens op de website van  VBN of op www.borstvoeding.com.
Tenslotte heb ik erg veel gehad aan de steun van m'n vriend. Als hij er niet achter had gestaan om borstvoeding te gaan geven was het wel wat zwaarder geweest denk ik.

Hoop dat je er wat aan hebt en dat het gaat lukken met de borstvoeding!

Groetjes,
Margrethe

Een kolf heb je niet direct nodig(om nieuw aan te schaffen), maar ik was toch wel erg blij dat ik hem in huis had!!!!
Ik had hem geleend van mijn zus(je kan hem ook bij de zorgwinkel huren) enheb nadien zelf een nieuwe gekocht.
Ik had wel zo'n gigantische stuwing dat ik blij was dat er wat weggekolfd kon worden.
Ik heb er geen foto's van gemaakt maar mijn borsten die normaal een b-c cub hebben, kwamen aan de zijkant van mijn lijf een keer uit.
Welke cub is dat?? dubbel Z?? Ik kon vanwege de stuwing en in combinatie 1 nacht dus echt niet uit bed komen. kon mijn armen niet meer gebruiken en onder deed het ook al zeer.
Daar bood de kolf dus echt uitkomst want na 2 of 3 keer kolven was de ergste spanning weg en heb ik uiteindelijk nog geen 20 uur last gehad van stuwing.

Succes met je keuze!! Ik heb zeer genoten van mijn bv en vond het jammer dat het na 5 maanden terugliep door mijn nieuwe zwangerschap.

Liefs Alma
17 weken

Hoi, ik was erg blij met het kolfapparaat, ik had er geen een maar op aanraden van de kraamhulp is mijn man er een gaan kopen toen mijn dochter vijf dagen oud was. Waar ik ook heel blij mee was was de tube bepanthen (hierboven ook al genoemd), maar de mooiste aanschaf was toch wel het tepelhoedje! Door enorme tepelkloven (na de keizersnee een paar dagen in het ziekenhuis gelegen en daar niet echt goed begeleid met borstvoeden) kon ik alleen maar huilend voeden, wat had ik een pijn!!! En wat een opluchting voor moeder en dochter om te voeden met een tepelhoedje. Uiteindelijk heb ik het negen maanden vol kunnen houden, toen was ik weer zwanger en hoefde mevrouwtje mijn melk niet meer.

hoi
bij borstvoeding heb je niet zoveel nodig
allereerst en het belangrijkste je borsten verder veel geduld doorzettingsvermogen
goede kraamhulp en een goedzittende bh
wat wel erg verstandig is om te doen ga naar voorlichtingsavonden van bijv lll of bvn
deze zitten door heel het land
je krijgt dan informatie en dit scheelt echt heel veel
weet je zeker dat je borstvoeding wilt geven geeft dit dan duidelijk aan ook bij eventuele keizersnee want hoe eerder je je kind aanlegt hoe beter

dit zijn zomaar een paar tips en hoop dat je iets aan hebt
groeten mik

Terug
Bovenaan