wat moet je doen met een bange peuter

hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op het forum, maar ik heb toch een hele dringende vraag, want zit met mn handen in mijn haar.
Mijn dochteryje van 3 is sinds kort heel erg bang in bed.
Ze slaapt toch samen met mijn andere dochter van 1.5 jaar in 1 kamer.
Ze valt heel even in slaap, maar na een klein uurtje word ze helemaal drijfnat wakker en wil gerust gesteld worden, maar dat is niet 1 keer, ik kan 10 keer naar boven, omdat ze dan aan het simmen is en verteld mij dan dat ze zo erg bang is.

Ik denk wel dat ik weet waardoor het komt.Een paar weken geleden vloog er een straaljager voorbij en dat was echt zo hard dat ik het zelf ook een beetje eng vond.
Sindsdien word ze dus drijfnat wakker en gilt dat ze bang is van vliegtuigen en van de wind.
Ik heb al vanalles geprobeerd.
Ze is niet vervelend ofzo, als ze dan eindelijk naar beneden komt, maar het zweet blijf bij dr uitbreken.
Ik heb al geprobeerd met haar te praten, straf geven, pak op dr billetjes, maar niks helpt.
hebben jullie misschien ervaringen met bange peuters en wat moet je hier nou aan doen.
het is best moeilijk, normaal gesproken zou ik ze laten huilen na 2 waarschuwingen, maar ja, dat is moeilijk, want haar zusje slaapt op dezelfde kamer.
Please help me, want weet het ff niet meer.
Hopelijk krijg ik gauw reactie.
Groetjes,
nance
 
laten huilen en straffen werkt denk ik niet als ze bang is, zou ik zelf ook alleen maar verdrietiger van worden.

Ik snap wel dat je concequent wilt blijven reageren op het niet slapen, maar kun je niet iets verzinnen waardoor ze weer wat rustiger wordt? Als mijn dochter zegt dat ze niet kan slapen vraag ik haar meestal wat ze nodig is om lekker te slapen. Vaak noemt ze iets als de allerallerzachtste knuffel of een lekkere doek om op te liggen. En daarna slaapt ze meteen in.

Even afleiden/gerust stellen heeft denk ik meer effect dat haar dwingen weer te gaan slapen terwijl ze zich nog steeds bang voelt.

Succes ermee, Joke.
 
Hoi nance,

Weet niet of het werkt, maar ik ga soms weleens kijken met mijn zoontje in zijn kamer of er niets is...onder zijn bedje in de kast en dan praten we nog wat over dat er niets is...zing met hem een liedje of lees een verhaaltje voor, zodat hij weer rustig wordt, meestal werkt het...als er wel iets is (in zijn beleving) dan jagen we het weg...zetten het raam open en dan kan "het" naar buiten...Daarnaast doen we met begrippen zoals wind heel hard terug blazen, zodat hij ervaart dat hij zelf ook "wind" kan maken en meestal vind hij dat grappig..op een beetje speelse manier de angst proberen weg te nemen...weet niet of je er wat aan heb maar hoop dat het snel beter gaat met je dochtertje!

Groetjes San
 
Hoi,

Ik heb een meisje van ruim 2 jaar. Een paar weken gelden is ze voor het eerst geprikt door een mug in haar slaap. dat heeft indruk gemaakt!
Ik kijk nu regelmatig samen met haar de kamer door om te kijken of er een beestje zit. soms pak is er de vliegenmepper bij en sla willekeurig op de muur en zeg dan:"Zo die is dood, kun jij lekker slapen"
Dit werkt erg goed.

succes. Ik hoop dat jij ook snel een oplossing.

groetjes,
Ikky
 
Terug
Bovenaan