Wat nemen jullie tijdens je zwangerschap tegen een verkoudheid...

Hey allemaal,

Sinds gisteren begin ik weer verkouden te worden...
Beetje last aan men neus en men keel en ben zo suf he..
Ik heb in het begin van men zwangerschap ook griep gehad en heb er bijna een maand last van gehad...
Nu wil ik dit echt niet meemaken hoor,dus ik naar de huisdokter gebeld voor een afspraak maar nu is ze in verlof,dus ja naar een andere dokter gebeld maar die nemen dus geen nieuwe patienten aan...
Daar stond ik dan,heb dan naar men gyn gebeld en die zei ja je mag dafalgan nemen,zal je ziektegevoel wat wegnemen...
Nu heb ik dit gedaan maar dafalgan is toch niet voor een beginnede griep?
Dacht dat dit enkel tegen koorts en hoofdpijn was...
Ik heb hier nu wel nog de medicatie liggen van toen ik het in het begin had maar weet dus niet meer welke dat is en heb zowat rond gekeken en bijsluiters gelezen en daar stond dus allemaal op dat je het niet mocht nemen zonder met je dokter er te hebben over gepraat maar ja vind maar eens een dokter he :)
Ik zal nu beetje afwachten wat de dafalgan doet he,zal niet anders kunnen...
Want daarjuist werd heel men hoofd zo warm en dacht ik dat ik koorts had maar heb ze gemeten en is toch in orde dus ja meer als dafalgan en rusten zal er voor mij niet inzitten denk ik :)
Liefs orchideke

Hallo,

Tijdens de zwangerschap mag je wat paracetamol nemen. Liefst zo min mogelijk, maar het kan voor je kindje absoluut geen kwaad (dit weet ik beroepshalve!!!). Bij neusverkoudheid kan je een zoutoplossing gebruiken, al geeft dit niet geheel verlichting. Stomen met alleen heet water mag altijd.

Helaas is het tijdens de zwangerschap altijd last qua medicijngebruik. probeer je weerstand wat te verhogen met veel vitamine c of anders gravitamon (dit bevat naar foliumzuur belangrijke voedingssupplementen die juiste zwanger vaak nodig hebben).

Veel succes met je verkoudheid!!

groetjes nath04

hoi,
balen dat je (weer) verkouden bent. Ik heb tijdens zwangerschap bij apotheek nagevraagd wat ik mocht hebben bij verkoudheid: floradix: is weerstands- en vitaliteitsverhogend kruidenelixer. (ook goed bij laag ijzergehalte in bloed), inderdaad gravitamon, zwangerschaps- en zogendenvoedingssupplement en je mag de tabletten/ druppels van VSM tegen verkoudheid/ griep, echinaforce, ook gebruiken!
Hopelijk ben je er snel vanaf, beterschap!!
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Haihai, hier nog even wat farma-advies.

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend. Dus tegen koorts en de pijn bij algehele misere die zo fijn gepaard gaat met een griep! Alleen paracetamol mag, dus geen ibuprofen of salicylzuur oid.

Zoutoplossing kun je gebruiken om iets minder last te hebben van snot en volle holtes. Neusspray voor volwassenen (met xylometazoline) mag niet.

Stomen met water kan de boel wat losmaken. Geen menthol-spulletjes gebruiken (zeker niet in het laatste trimester), alleen water.

Homeopatische dingen mogen altijd, multivitamines ook maar dan kun je beter die speciaal voor zwangeren nemen. Vitamine C mag ook extra als je dat wil, alles wat je teveel binnenkrijgt plas je weer uit.

Nou, dan hebben we het wel zo'n beetje gehad. Niet erg veel keus dus he?

Beterschap! Succes!

ahum... jullie maken mij heel erg ongerust. Ik heb sinds twee en een halve week een stevige neusverkoudheid en moest van de VK juist neusspray voor volwassenen gebruiken (mocht 1 week, daarna overstappen op baby neusspray) en ik moest 2x per dag stomen met menthol.

Maar dat is dus niet goed? Ik ben nu 39 weken zwanger en inmiddels overgestapt op de baby spray maar ik heb nog steeds last. Stomen heb ik maar 3 keer gedaan omdat de baby er erg wild van werd. Ook heb ik minder geprayed dan de VK had voorgeschreven, omdat het me niet lekker zat.

De VK zegt mij dat het heel naar is om te moeten bevallen met een verstopte neus of ontstoken holtes en dat ik er alles aan moet doen om het vrij te krijgen.

Waarom is het zo slecht volgens jullie?

Groetjes
Inge
39-1

O, oepsie, sorry, ik wou je niet ongerust maken natuurlijk.
Ik heb het uit mijn hoofd opgeschreven maar ik dacht dat het zo was. Ik wil het wel voor je nazoeken in de boeken in de apotheek maar ik moet pas woensdag weer werken. Hier thuis heb ik niet de goede boeken daarvoor.

Wacht, ik weet ook nog wel ergens een website voor apothekers, misschien staat het daarop.
Wordt vervolgd....

Je hebt gelijk, xylometazoline mag wel. Mijn fout. Als je het idd maar niet langer dan een week of meer dan 6 x per dag gebruikt.

Van die menthol kan ik niks over vinden maar ik dacht dat het gevaarlijk was (net als kruidenbaden met eucalyptus enzo). Dat het weeen kan opwekken. Maar als je VK het heeft aangeraden, dan zal dat zeker niet zo zijn.
Ik weet wel zeker dat menthol gevaarlijk is voor kleine kinderen; die kunnen een acute longcollaps krijgen van geconcentreerde mentholdamp. Maar dat geldt natuurlijk niet voor ongeboren kindjes, die hebben nog geen lucht in hun longetjes.

Zoals gezegd, sorry dat ik je ongerust heb gemaakt. Ik zal volgende keer niet zo snel meer iets opschrijven. En woensdag kijk ik dat van die menthol nog even voor je na.
Groetjes, Jose

Terug
Bovenaan