wat nu? positieve test.

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Ik heb een vraag die waarschijnlijk heel dom is maar ik weet het echt even niet meer.
Ik heb net een test gedaan en hoewel ik pas over een aantal dagen ongesteld had moeten worden kwamen er toch 2 streepjes te staan.   In het test venster niet zo donker als die andere maar toch zeer duidelijk aanwezig.
Ik heb net de huisarts gebelt en de assistente feliciteerde me en zij dat ik over een aantal weken maar eens naar de verloskundige moest bellen.
Hier ben ik toch een beetje door ontreddert. Ik nu namelijk geen idee wat ik nu moet doen. Ik voel me wel een beetje dom nu maar weet het echt even niet nu. Kan eigenlijk niet geloven dat het echt een positieve test is.
Hopelijk kunnen jullie mij wat antwoorden/duidelijkheid geven.

Gr Inka

Hoi Inka,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Je moet eigelijk even uitrekenen wanneer je voor het laatst ongesteld was en dan kijken hoever je nu bent.
Daarna kun je gerust al de verloskundigenpraktijk bij jou in de buurt bellen voor een afspraak en vragen die je wilt stellen.
Je moet dan waarschijnlijk als je een week of 10 zwanger bent langskomen voor je eerste afspraak en meteen echo om te bepalen hoe lang je precies zwanger bent.

Wel een beetje vervelend dat de huisarts of assistente die je aan de lijn had niet duidelijk is geweest.

groetjes Mariska
39 weken en 6 dagen

Hoi Inka

Allereerst van harte proficiat met je zwangerschap.
Een streep is een streep, waarschijnlijk was je eisprong heel vroeg geweest waardoor je nu op tijd een positieve test hebt. Geniet er fijn van. Moet volgende week dinsdag mijn nod hebben en kan ook niet wachten met testen. Maar voor mijn is het nog veelste vroeg.

Groetjes Sharine

Heel erg bedankt. Zit nogsteeds te trillen eigenlijk.
Ik had al 2 weken last van mijn onderbuik en zeer gevoelige tepels.
Sinds een aantal dagen ook s'ochtends en s'avonds misselijk.
Ik  ben op 21 april begonnen met mijn laatste menstruatie.
Moet ik vanaf dan het aantal dagen uitrekenen dat ik al zwanger ben of moet dat vanaf een andere datum?

Jep, je krijgt de 1e twee weken van de 40 "kado"
De geschatte uitgerekende datum is exact 40 weken vanaf de 1e datum van je laatste menstruatie.

Ik ken het "hele vage streepjes probleem", maar ja, een streepje is een streepje.
Het reageert op het HCG hormoon Zwanger zijn is de enige manier om dat hormoon in je urine te krijgen.
Dus in ieder geval van harte gefeliciteerd.

Wat te doen? Denk even na over Moeders voor Moeders als je wilt (www.moedersvoormoeders.nl)
Maak vast die afspraak met de verloskundige
Denk vast na of je het wilt vertellen tegen vrienden/familie en zoja, wanneer en hoe dan. Verder: Tja, afwachten maar en wen aan het idee!

You're gonna be a mun :)

Hoi Inka82,

allereerst van harte gefeliciteerd. Wat een wonder he, een positieve test.

Nu even over je uitgerekende datum. Als 21 april de eerste dag van je laatste menstruatie is geweest ben je op 14 januari uitgeteld. Dan ben je nu dus bijna vier weken in verwachting.

Toen ik voor de eerste keer in verwachting was ben ik heel enthousiast naar de huisarts gegaan. Ik kreeg het telefoonnummer van een verloskundigenpraktijk en het advies om een multivitaminepreparaat voor zwangere vrouwen te gebruiken. Daar zit ook foliumzuur in. Twee minuten later stond ik gedesillusioneerd weer buiten. Ik kreeg een baby en de wereld draaide gewoon door. Ik zou gewoon zo snel mogelijk bellen met een verloskundige om een afspraak te maken. Die zet je lekker groot en opvallend op de kalender zodat je hem steeds ziet staan en ervan kan genieten.

Groetjes van Marloes

Oja, vitamine/foliumzuur slikken. Erg belangrijk inderdaad.
Bij de drogist kun je gewoon vitaminepilletjes halen waar alles (incl. foliumzuur) in zit, special voor zwangeren.

Verder moet je natuurlijk wel vanaf nu rekening gaan houden met je eten en andere dingen om geen infecties of bacteriën op te lopen. (het kan zijn dat jij niets merkt van infecties omdat jij er tegen kan, maar je kindje kan dan afwijkingen oplopen zonder dat je het merkt, omdat hij/zij er niet tegen kan.

Om kort te gaan:
Niet:
- geen rood vlees meer (biefstuk, carpaccio, medium gebakken varkenshaas e.d.)
- niet te veel leverproducten (max. 1x broodbeleg per dag)
- geen rauwe producten (incl. gekookt eitje moet dan wel hard zijn)
- geen producten die lang houdbaar zijn (zoals bijv. gerookte voorverpakte zalm) en producten niet te lang in de koelkast bewaren na opening.
- alle rauwkost of fruit die je ongekookt eten erg goed wassen (of schillen kan ook bij fruit)
- kaneel en drop mag, maar niet te veel.
- sterke kruiden mogen ook, maar kans op maagzuur. Evt. helpt daartegen: een paar theelepels vanillevla.
- geen kattebakken meer verschonen en tuinieren met handschoenen aan!
- gevaarlijke sporten

- Wel:
- Melkproducten, fruit en vezels elke dag en veel afwisseling met eten.
-  Beter is om meerdere kleinere maaltijden per dag te eten.
- Blijven bewegen
- Alles mag (qua houdingen aannemen bijv), zolang je er geen last van hebt.
- Luister naar je lijf. Als je moe bent, ga lekker slapen, wil je liggen, doe dat dan.

Ik geloof dat ik zo de meest belangrijke dingen wel heb.
Meer info over eten: site van het voedingscentrum.

Groetjes, Mirretje_

Oe vergeten:
Eet geen  ongepasteuriseerde kaas/rauwmelkse kaas.
De brie en camembert e.d. uit de supermarkt zijn daar bijna nooit van gemaakt, dus die kun je over het algemeen gewoon eten.
Dit staat bijna altijd op de verpakking. Staat er: "gepasteuriseert", dan mag je het hebben.
Staat er: "au lait cru", dan mag je het niet hebben!

Een ander verhaal is het, als het heel erg verhit wordt. Bij gerechten waar kaas in verwerkt is hoef je je dus niet zo'n zorgen over te maken.

Ik geloof dat er nog een topic is over wat je wel en niet mag.

Groetjes, Mirretje_

Terug
Bovenaan