Wat nu?

Hallo allemaal,

Al kort na de geboorte zag ik dat het hoofdje van ons zoontje een vreemde vorm had. Dat leek me wel logisch, hij was met de vacuumpomp ter wereld gekomen, niet heel zachtaardig. Ik dacht, dat verdwijnt wel.

Helaas, dat gebeurde niet. Zijn hoofdje is wel minder puntig geworden, maar blijft erg plat. Nu hebben we een afspraak gemaakt bij het ErasmusMC Rotterdam voor helmtherapie (via de huisarts, die verwees ons door).

Ik vind het zo erg voor mijn jongetje! Hij zal het vast helemaal niks vinden de hele dag zo'n ding op z'n hoofd. Z'n mooie haartjes (mooie volle blonde bos haar) worden lelijk. Hij heeft een gevoelig huidje, wat gaat dat met z'n hoofdhuid doen?? En ook op alle foto's zo'n lelijke helm. Dit is toch een tijd die je nooit meer terug krijgt.
Maar het alternatief is nog veel erger: wat als hij later gepest wordt met een scheef/plat hoofdje? Dan kan toch ik niet zeggen dat ik er niets aan heb gedaan.

We weten het nog niet zeker, we hebben pas 12 oktober een afspraak (erg laat, maarja). Misschien hebben we geluk en hoeft het niet, maar ik vrees t ergste: hij heeft namelijk géén voorkeurshouding (wat je normaal wel ziet) en we leggen hem steeds op z'n zij en buik, maar het verbeterd helemaal niet.

Mijn arme ventje...
Heeft iemand hier ervaring mee of tips??

Groetjes,
mammavanJoas
 
Mijn zoontje heeft precies hetzelfde gehad. Door het vele liggen/slapen (en geen voorkeurshouding) had hij een heel plat achterhoofd. Er zat zelfs een "deukje"in, dus ipv een bolling liep zijn achterhoofd als het ware naar binnen.
Ik heb er niet zo lang over na hoeven te denken of we het wel of niet moesten doen. Net wat je zelf al zegt....wat als hij er later veel mee geplaagd wordt, want bij jongens met kort haar is het natuurlijk vrij goed zichtbaar, en dan vertel jij hem dat je er niets aan hebt laten doen omdat je dat op dat moment "zielig" vond.
Weet je, hij heeft er waarschijnlijk totaal geen last van, jij en je man denk ik meer. Mijn zoontje heeft er in ieder geval helemaal geen last van gehad. Hij vond het wel fijn volgens mij want hij gebruikte zijn helm zelfs heel vaak. Vooral toen hij begon met zitten/tijgeren/staan. Dan vallen ze nog geregeld en hij heeft echt nooit last gehad van het hard op zijn hoofd vallen. Wel op zijn helm, maar ja...daar voelde hij weinig van. Je zag ook als hij op de grond lag te spelen en ergens niet goed bij kwam dat hij zich een weg zocht door met zijn helm alle opstakels weg te duwen. Heel grappig. En je voordeel is dat je de koudere maanden in gaat. Dat hadden wij ook en dat scheelt een heleboel. Hij heeft niet veel kou aan z'n hoofd, en het is meestal ook niet zo warm dat het erg gaat broeien.
Mijn zoontje heeft soms wel eens drukplekjes gehad, maar ja...deed hem verder geen pijn. Dit kon je dan in de helm mooi afplakken met een stukje zeem.

Je hebt altijd wel mensen die eens een opmerking of iets dergelijks maken. Ik kreeg vaak te horen: ben je bang dat hij uit de kinderwagen valt?" En soms legde ik het dan uit en dan waren de mensen heel geintresseerd aan het luisteren. Echter tegenwoordig zie je de helmpjes al veel vaker dus het is ook al veel bekender. Bij ons is het 4 jaar geleden en toen was het nog vrij nieuw.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ook daar zie ik het steeds vaker en heb ik niet het idee dat de kinderen er last van hebben.
Je hebt natuurlijk wel kinderen bij wie zo'n helmpje net wat minder leuk staat als bij een ander, maar ja. Het is in principe maar voor een half jaartje, en daarna ben je het snel weer vergeten hoor!
En als ik de foto's terugzie vind ik het heel erg schattig.

Ik snap helemaal wat je bedoeld, maar ik kan je één tip geven: doe het wel, voor je kleintje!

Succes, groetjes Mellow
 
Je gaat wel een goed seizoen in om het een kans te geven. In de winter zal een kindje minder snel last hebben van zweten onder het helmpje. Wist je trouwens dat de meningen over een helmpje verdeeld zijn? Er is een groep die erbij zweert en zegt dat het echt uiterst noodzakelijk is. Een andere groep zegt dat uit onderzoek blijkt dat het koppie in de loop van het eerste jaar vanzelf bij trekt.
Ik weet niet hoe oud hij nu is? Oefen je veel met hem door hem op zn buikje te leggen? Als hij rond de 6 maanden is gaat hij steeds minder liggen op zn achterhoofd en wisselt hij af door steeds om te rollen. Laat je goed informeren en als het nodig is, gewoon doen en valt het erg tegen of heeft je kindje er erg last van, dan kun je er altijd nog mee stoppen.

Succes

Angelique
 
ons zoontje van 7 maanden heeft op dit moment een helmpje omdat hij zeer heftige afplatting heeft ivm voorkeursligging. Ook ik zag er erg tegenop en zag vooral de bezwaren. vooral dacht ik dat het zielig was voor hem zelf en was bang voor de reacties van andere mensen.
Hij heeft hem nu 2 maanden en het gaat supergoed. hij lijkt er weinig last van te hebben en is nog steeds het zelfde vrolijke mannetje als voorheen. Ook met slapen en spelen heeft hij er geen problemen mee. Mensen kijken inderdaad wel en ik zie ze dan soms schrikken omdat ze denken dat er iets ernstigs met hem aan de hand. gelukkig weten we zelf beter.
Wij zijn zeker blij dat we het gedaan hebben vooral omdat we al grote verbetering zien. Waarschijnlijk is hij er over 12wkn al vanaf en heeft hij een mooi rond koppie. Mijn advies... zeker doen!!
 
tegenwoordig zijn die helmpjes er in allerlei kleuren etc., en ziet het er dan wat "leuker"uit.
ik snap best dat je dit vervelend vind maar wel noodzakelijk.die helmpjes zijn erg luchtig en licht(niet zwaar)...
ik wens je iig veel sterkte en succes!komt allemaal goed uiteindelijk.
 
Dank jullie wel voor de bemoedigende reacties!
Fijn dat ik nu ook voordelen heb gehoord (vooral van t stoten, wij hebben behoorlijk harde tegelvloer) naast de verbetering natuurlijk.
Ik laat het horen als we meer weten.
groetjes,
mamma van joas
 
Terug
Bovenaan