wat te doen bij kokhalzen?

Hallo meiden.

Ik ben druk in de weer met boterhammen maar dat wil echt niet lukken hier!
Teun moet zo kokhalzen dat hij alles overgeeft wat hij die dag heeft gegeten.
Op het cb zeggen ze blijven oefenen maar het is al geen dikkertje en zal hij zo ook nooit worden. Ik vind het zo`n zielig gezicht ook!
Ik heb nu met fruit geoefend,op de kleinste stand geraspt maar zelfs daar moet hij van kokhalzen en komt alles eruit.
Met groenten probeer ik ooit een piep klein brokje tussen de rest te ' verstoppen' maar dan begint hij weer meteen.
Wat zouden jullie doen?
Nog even wachten met brood of stug door gaan met alle gevolgen vandien.
Bambix heb ik ook geprobeerd maar dat weigert hij ook,de fles of lepeltje maakt niet uit.
Alvast bedankt voor het lezen!

Groetjes Mikkie.

Zo, dat lijkt me erg lastig. Kokhalzen op zich is niet erg, maar het is niet de bedoeling dat hij alles weer uitspuugt natuurlijk.
Hier wil het brood ook niet, ze houdt het gewoon in haar mond en weigert door te slikken. Ik probeer het wel elke dag, maar ga niet aandringen. Ik geef die melkpap ipv de bh. Fruit en groente geef ik nog volledig gepureerd, ook geen stukjes.
Ik zou het wel af en toe aanbieden, maar zodra hij echt gaat kokhalzen ermee stoppen.
Succes
Sil

hoi,

Ik heb je berichtje lachend en hard op voorgelezen aan mijn man, zoooooo herkenbaar.
Ik heb het geloof ik 2 weken geprobeerd en het wqas echt drama en vies ook dat overgeven.
Toen heb ik het  3 weken laten rusten en toen toch nog maar eens geprobeerd. Eerst met kleine stukjes brood in melk geweekt. En ineens lukte het beter.  En nu kan ze gewoon echt droge stukjes eten en een rijstwafel gaat nu  ook (ze is 9 maanden).
Ik denk dat er voor elk kindje gewoon een bepaalde leeftijd is dat ze er klaar voor zijn. Wat bij Jasmijn soms wel hielp was als ze wilde kokhalsen afleiden door lawaai te maken of gekkebekken te trekken. Soms leek ze zch dan te bedenken...
succes! Ik denk dus niet dat het zin heeft om stug vol te houden. Gewoon weer een paar dagen wachten en nog eens proberen.
groetjes Elke  

Hoi,

Onze dochter kokhalst nu ook veel, terwijl ze al best lang vast voedsel krijgt. En het heel goed ging. Maar nu gaat ze bij het minste en geringste kokhalzen. Zelfs al heeft ze niets in haar mond. Maar ook dus bij het eten.
Ik doe nu kleinere hapjes, voorin haar mond en haar afleiden. Het helpt als ze dan naar beneden kijkt omdat haar mond dan automatisch dicht gaat en dan slikt ze het weer door. Dus dan trommel ik op de tafel. Of ik laat haar een boekje lezen. En tussendoor water geven, dan is haar mond niet zo droog.
De boterham (wat op dit moment ook voor geen meter gaat) smeer ik aan beide kanten, dan is het zachter en ik maak weer kleinere stukjes.
Wel heb ik gehoord dat als een kindje een grover stukje niet ziet (omdat je het 'verstopt' tussen de rest, wat ik bij je las) dan moet het juist kokhalzen omdat ze dat stukje niet verwachten. Dus beter het grovere stukje zichtbaar. En misschien kan ze het in haar eigen mondje doen.
Maar goed, het probleem kennen wij dus ook en ik hoop dat het een fase is.
Ik heb ook weleens gehoord dat het aandacht trekken kan zijn, maar dat weiger ik te geloven.

gr,
Sabine

Hoi

Mijn dochtertje is helaas moeilijk met een ander te vergelijken. Ze heeft maanden in het ziekenhuis gelegen en mogelijk een trauma opgelopen van het lange sondevoeding krijgen. Ze is licht (weegt 6990 kg en is ruim 8 maanden) en heeft ook een enorm kokhalsreflex.
Ik ben hiervoor onder behandeling bij een logopediste van een ziekenhuis. Zij probeert mij aan te leren de voeding NIET aan te bieden op de tong maar in de hoeken van de mond, op de plek waar de kiezen zich later gaan ontwikkelen. Het is namelijk belangrijk dat je kind goed leert kauwen. Als het kind niet goed kan kauwen, heeft het geven van vaste voeding geen nut. Het komt dan weer op de tong terecht, in een te grote maat, en dit veroorzaakt dan weer het kokhalzen. Je moet het oefenen zien als een training voor het kauwen en dat betekent dat je niet op de hoeveelheid moet letten. Het gaat echt met hele ienieminie stukjes, afwisselend op de linkerkaak en op de rechterkaak.
We hebben een lange weg te gaan, vandaag ging het helemaal fout en moest ze toch weer braken maar de aanhouder wint. Ik hoop dat je wat aan deze info hebt gehad, maar nogmaals, mijn kind heeft een andere geschiedenis dan de jouwe.

Hallo Mikkie,

Je verhaal is erg herkenbaar. Mijn dochter moest ook bij elk stukje eten (brood, groente, fruit) kokhalzen en alles wat ze daarvoor had gegeten kwam dan er ook weer uit.
Ze ging eigenlijk pas goed stukjes eten toen ze bijna een jaar  was (ze is nu 2 jr en 8 mnd).
Ik heb regelmatig weer brood en ander voedsel met stukjes  aangeboden maar als het niet lukte dan wachtte ik weer een paar weken.
Mijn ervaring is dus dat het vanzelf wel goedkomt alleen duurt het bij het ene kind wat langer tot ze stukjes eten dan bij het andere kind (mijn zoontje van 8 maanden eet al 2 maanden brood!!)

Heb dus geduld en blijf het af en toe proberen.

Groetjes,
Femke

Hallo meiden.

Kei bedankt voor jullie reactie`s!
Ik ben echt heel blij om te lezen dat  ik niet de enige  ben die dit 'probleem' heeft.
En dat het bij jullie ook allemaal goed komt al duurt het dan bij sommige iets langer.
Ik ga idd maar proberen of Teun de melkpap weer lust en maar hele kleine stukjes brood in melk geven. En afleiden kwam ik bij de meeste van jullie ook tegen.
Nogmaals bedankt!

Groetjes Mikkie.

Hier hetzelfde hoor, ook nog geen brood! Ze wil echt niet, dus ik wacht ook weer even een paar dagen/een week en dan probeer ik opnieuw.
Laatst had ik per ongeluk een potje warm eten vanaf 8 mnd meegenomen en open gemaakt om haar te geven. Toen zag ik pas dat er kleine stukjes in zaten, maar ik heb het gewoon geprobeerd. Nou, ze at het dus ECHT niet! Ze wilde wel eten, maar ik zag gewoon aan haar dat ze er nog niet klaar voor is. Dan ga ik dus ook echt niet aandringen.
En dan kunnen ze op het cb zeggen, ze MOET stukjes leren eten. Kan haar toch niet dwingen??
En idd, kokhalzen is "normaal", maar als ze er van moeten overgeven zou ik echt nog even wachten hoor.

Terug
Bovenaan