Wat te doen bij moeilijke ontlasting?

Mijn mannetje krijgt sinds twee weken flesvoeding, maar nu komt zijn
ontlasting moeilijk op gang, hij laat wel windjes en moet ook af en toe persen
maar er komt niets best wel zielig want hij heeft er best wel last van.
Hebben jullie tips voor mij wat ik kan doen om mijn mannetje te helpen.

groetjes mama van Michael

Hoi Bernadet,

je zou over kunnen stappen op Nutrilon Omneo, heb ik gedaan en werkt voor de poeperij goed. Na een week was het weer helemaal op gang en nu heeft Laura weer een of twee poepbroeken op een dag met een hoop minder persen en geen paars hoofd meer. Nutricia zegt alleen wel dat dit in overleg met het cb of de dokter moet, maar misschien is het goed genoeg als je daar even over belt, want ik vroeg het en ze deden er totaal niet moeilijk over. Voor nu kan je proberen met de thermometer te voelen of je het voelt. Meestal gaan ze dan ook persen en dan voelen ze ook weer even welke kant ze op moeten persen. Mijn moeder deed dan vroeger de thermometer even over een stukje zeep heen halen. Dat prikkelt de endeldarm en dan kan het ook makkelijker komen, maar dat heb ik met Laura niet gedaan. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe daar nu over gedacht wordt. 27 jaar geleden raadde het cb dat nog aan, maar ik denk nu niet meer. Bij mij en mijn broertjes schijnt het wel geholpen te hebben.

veel succes ermee

Ilona

Hoi,
je kunt meer water in de fles doen (10 cc meer per 90 cc, dus bij een fles van 180 20cc extra water). Het aantal schepjes voeding dan dus wel gelijk houden.
De darmpjes masseren en met de beentjes fietsen. Deze 3 dingen werken bij ons na 1 dagje al voldoende om het weer op gang te brengen.
Verder kan je  idd een klein beetje olijfolie in de fles toevoegen.
Mijn moeder vertelde laatst dat zij vroeger ook een thermometer een beetje had ingesmeerd met vaseline en die er wat verder in gedaan. Dat werkte prima. Als je het voorzichtig doet kan het geen kwaad lijkt me.
Ik zou deze huismiddeltjes gewoon eerst proberen. Overstappen op andere voeding of iets laxerends bij de dokter halen kan altijd nog.
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

Er zijn ook homeopathische druppeltjes van VSM die de ontlasting wat zachter maken. Hielp bij ons perfect! Overigens heb ik het idee dat cynababy tegen krampjes vaak ook zorgt voor makkelijkere ontlasting.
En die thermometer raadde onze kraamhulp ook aan, werkt prima. Zetpillen overigens ook, hihi, maar da's wel erg drastisch...

Groetjes,

Eveline

bij de reformwinkel kun je koudgeperste saffloerolie kopen (watte..?!). Dat schijnt beter te zijn voor darmpjes dan olijfolie, maar wel zo effectief. 1 theelepeltje per fles geeft goed resultaat. Zo leerde mijn moeder dat bij 1 van haar oppaskindjes met extreme obstipatie. Sterkte ermee, hopelijk issie er snel vanaf!!
Groejtes, mira sinds 02 januari mama van jaap

Hoi,
Quinn heeft normaal elke dag een poepluier en soms slaat hij een dagje over en poept hij een klein keuteltje. Dan doe ik dus extra water in de fles en dat helpt voldoende.
Vandaag ook gedaan 2x, maar het hielp niet genoeg, want hij was maar aan het persen en had pijn, moest huilen. Daarom zelf de tip van de thermometer maar geprobeerd en dat werkte echt perfect. Er bleef wat poep aan de thermometer hangen en daarna poepte hij zelf flink. Was blij dat ik een luier er onder had gelegd. Gelukkig was hij er dus meteen van af.
Groetjes Veerle

Hoi!

Bij mijn zoontje (4 weken) werkt het goed om een beetje vaseline of uierzalf op zijn anus in te masseren. Dan glijdt het makkelijker en door het masseren weet hij waar hij naar toe moet persen. Ook een beetje met de thermometer dieper erin helpt daarbij ook. Darmen masseren en fietsbeweging met de beentjes maken heb ik ook als tips gekregen, maar die heb ik (nog) niet in de praktijk gebruikt, want hij poept weer goed.

Succes!
Groetjes,
Tess

Terug
Bovenaan