Wat te doen bij slecht eten?

Hallo moeders,

Mijn dochtertje van twee jaar eet momenteel enorm slecht.
Het brood overdag gaat meestal nog wel, maar het avondeten is écht een drama.
Ik probeer het algemene advies op te volgen: geen aandacht aan schenken. Als ze niet willen weten, bord weghalen en niet dwingen.
Soms eet ze hierdoor alleen maar een toetje. Die geef ik haar nl. wel.
Ik weet ook niet of ze het niet lekker vindt, of dat ze geen zin heeft (lijkt me sterk iedere avond).

Wie heeft nog tips die ik uit zou kunnen proberen?

En wie van jullie heeft wel eens vitaminepreparaten voor kinderen gegeven?

Alvast bedankt!

 
Hoi,

Jonah was als baby een ontzettend makkelijke eter. At werkelijk alles. Stukjes paprika, courgette enzo. Ook Jonah begon moeilijk te eten toen hij 2 werd. En ook wij hadden alles geprobeerd.
Nu ben ik een half jaar verder en heb 1 regel aan tafel: Iedereen blijft zitten of je eet of niet.
Ik ben zelf niet zo van de vitaminepreparaten. Ik geef Jonah veel "gezonde tussendoortjes zoals fruit, groente e.d.
Op deze manier zorg ik dat ie genoeg krijgt
 
Hoi,

Ik weet niet of je haar eten altijd prakt?
Anders kun je eens allerlei stukjes op haar bord leggen.
Niet te veel maar bv. een aardappel in blokjes, paar boontjes en een paar stukjes vlees.
Vaak worden ze dan nieuwschierig en gaan dan eten.

bianca
 
Hallo,

Mijn zoontje had dit ook een hele lange periode.
Brood ging er nog wel in maar warm eten echt niet.
Ik gaf hem eerst ook dan een toetje na omdat ik dan zoiets had heeft ie toch maar wat binnen.
Maar goed dat was ook niet goed want hij had dat zomaar door.
Dus ben ik gestopt daarmee en als ie geen warm eten at of maar een klein beetje gaf ik hem geen toetje. en verder ook niks meer alleen z,n drinken.

En ik heb ook een tijdje hem s,middags niks meer tussen door gegeven.
Dus gewoon z,n brood maar even geen koekje of fruit tussen door.
Z,n fruit kreeg ie dan s,ochtens en s,middags even niks.

En lekker veel naar buiten toen begin ie wel weer te eten.
want die maagjes zitten zomaar vol. en nu die goed eet krijgt ie s,middags rond half 3 weer wat tussen door maar hij blijft gelukkig wel goed eten nu.

Wat wij ook wel hebben gedaan is als ie vervelend was aan tafel en met z,n eten expres aan het knoeien was even in de box of hoek zetten en geen aand8 geven.
en dan na een paar min weer proberen of ie normaal kon eten.

Maar het word vanzelf beter ik d8 ook dat het nooit meer over zou gaan.
maar ze gaan vanzelf wel weer goed eten.

groetjes
 
Hoi. Ik moet zeggen dat ik het probleem (gelukkig) niet ken, mijn zoontje van 2 jr 2 maanden eet namelijk alles..Maar zoals ieder kind heeft ie ook wel eens een mindere dag, en wil ie niet eten of zit ie alleen maar te kliederen.. Ik schenk er ook totaal geen aandacht aan en zeg alleen dat ie niet mag kliederen (anders gaat de rijst door de kamer haha..), en als wij klaar zijn haal ik zijn bordje weg.. Dan krijgt ie zijn toetje (krijgt ie van mijj ook altijd, is onderdeel van de maaltijd..) en als ie dan nog honger heeft heeft ie pech. S avonds krijgt ie altijd nog een appeltje of zo, en dan zal ie moeten wachten tot de volgende maaltijd 's ochtends vroeg...
Ik denk dat je gewoon goed bezig bent hoor, geen aandacht aan schenken en dan gaat dat vanzelf weer goedkomen...
Als ze honger hebben eten ze wel, denk ik altijd maar!
Groetjes Anne-Marie
 
Hallo allemaal,

Ik ken het probleem wel onze dochter heeft ook van die periodes dat ze haar avondeten niet wil eten.
Daar zijn we heel makkelijk in....geen groente eten.....dan ook geen toetje.
Ze krijgt dan ook helemaal niks meer alleen nog wat te drinken voor ze naar bed gaat.
Ze weet dit inmiddels en eet nu redelijk. Maar ik heb zoiets van als ze honger heeft eet ze wel.

groetjes
esther
 
Ons dochtertje(nu 2 en 7 mnd toen +/- 2 en 3 mnd)  heeft het ook een tijd gehad maar wij hebben in het begin geen aandacht eraan geschonken en dat werd ook niet veel. Toetje kreeg ze ook echt niet want dat was een beloning voor haar als ze haar bordje goed leeg had gegeten. Ik ben op een bepaald moment gaan proberen om haar zelf op te laten scheppen en dat heeft geholpen. Ze mocht haar eten zelf prakken en zelf eten en ook vroeg ik wel eens aan haar of ik haar even moest helpen en de ene keer wilde ze het wel en de andere keer niet maar we hebben geen problemen meer gehad.
Succes allemaal
 
Hallo,

Mijn zoontje is bijna 2 ½ en hij eet over het algemeen heel goed.
Er zijn echter ook tijden dat hij bijna niets eet van de warme maaltijd.
Ik weet inmiddels dat ik dat gewoon moet accepteren en dat er vanzelf weer een tijd komt dat hij weer goed gaat eten.
Ik denk wel dat het belangrijk is om geen toetje te geven, net als wat anderen zeggen kan ze dit zien als een beloning.
Mijn zoontje moet ook aan tafel blijven tot iedereen is uitgegeten. Soms is het zo "zien eten, doet eten". Dit gaat natuurlijk niet altijd op.
Mijn zoontje wilt trouwens ook het eten hebben precies zoals wij dat hebben, dus niet geprakt en hij wilt zelf scheppen.

Groetjes Wilma

 
Terug
Bovenaan