wat te doen tegen misselijkheid?

he hallo

ben pas 6 weken zwanger maar ben de hele dag misselijk,ook al eet ik nauwelijks of
juist veel het gaat niet weg of word minder.
heeft iemand tips??

groetjes ilse

Hoi Ilse,

Je kunt de zwangerschapsgranules van   vsm puur mama proberen. Of anders nux vomica druppeltjes van dr vogel.
Verder helpt het  vaak om lichtverteerbaar te eten en meerdere malen  op een dag kleinere porties te eten.

Als dit niet werkt  kan je altijd nog aan je huisarts medicatie vragen voor de misselijkheid.

Sterkte!

Groetjes,
Anne
35 weken 6 dagen    

Hoi hoi,

Ik wil graag even reageren. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik namelijk last gehad van extreem zwangerschapsbraken. Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar als je er zo vroeg, zo veel last van hebt, klinkt het voor mij herkenbaar. Het is iets wat door veel mensen en medici verkeerd begrepen of uitgelegd wordt.

Je kunt aan je huisarts om emesafene vragen, als dat weinig of niets doet, niet te lang blijven aanmodderen. Als je engels goed is kun je op www.hyperemesis.org kijken. Da's een hele goede americanse website. Daar kun je heel duidelijk op vinden, wanneer het misselijk zijn uit de hand loopt. Want het hoort erbij ja, maar alleen in bepaalde maten. Probeer bij aanhoudende klachten, zo snel mogelijk gezien te worden door een gynaecoloog. Het eerste echte gevaar is uitdroging en dat kunnen ze goed behandelen, maar het is wel raadzaam om vroeg aan de bel te trekken.

Je kunt ook meiden vinden die dit allemaal hebben meegemaakt op ziekzwanger.hyves.nl of op het medischforum.nl > zwangerschap > hyperemesis gravidarum (dat laatste is de officiële term ervoor).

Nogmaals, ik wil je niet bangmaken. Maar ik wou dat iemand mij deze informatie had gegeven toen ik nog zo pril zwanger was.

Ik ben nu net zwanger van de tweede en dat betekend dat ik er bewust nog een keer voor gekozen heb om zo ziek te worden, want ik kan je vertellen, het is ECHT de moeite waard.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ik ontzettend overdreven heb gereageerd.

Groetjes,
Evelien

Vervelend! Maar ik weet hoe het voelt...
Ik was misselijk zelfs al voor de test positief werd. Vanaf 6 weken werd het steeds erger, met dieptepunt tussen 9-16 weken.
Op goede dagen kon ik een beetje functioneren en de misselijkheid draaglijk houden door vaak kleine beetjes te eten en drinken (echt om de 30-60 minuten). Dan hoefde ik ook niet te braken, gelukkig.
Op slechte dagen (en helaas waren dat de meeste) kon ik niets anders dan op bed liggen en me dood- en doodziek voelen, te hopen dat de dag snel weer voorbij zou zijn. Dan hielp niets. Ik heb gelukkig niet veel hoeven braken, dus er is geen gevaar voor uitdroging e.d. geweest. Ik voelde me vooral kotsmisselijk. Soms ook echt 24 uur per dag, dat ik er in de nacht van wakker lag.

Mijn huisarts weigerde aanvankelijk iets voor te schrijven (grrrr!) de eerste keer dat ik het vroeg (toen 7 weken), maar met 13 weken heb ik op hoge poten geeist dat ze iets voor me zou doen. Emesafene gekregen, maar helaas deed dat niets...

Tips van anderen: droge crackertjes knabbelen, verse gember raspen in heet water en als thee drinken, homeopathische middeltjes (zoals idd van vsm), warme melk met anijs drinken... Deden helaas bij mij ook niets.

Ik ben nu 18 weken en het lijkt minder te worden, nu al 5 dagen niet ziek op bed hoeven liggen. Ik hoop dat ik nu echt een beetje heb gehad!

Wat voor mij heel belangrijk is: rust, rust, rust en voldoende slaap. Als ik een nacht niet goed geslapen heb, dan weet ik bij voorbaat al dat er een k*t-dag gaat komen. Een drukke dag met mijn zoontje? Dag(en) erna ziek, ziek.

Maar goed, ik hoop dat er bij jou wel iets gaat helpen! Zorg in ieder geval dat je multivitaminen voor zwangeren slikt, dat je goed probeert te blijven drinken en dat e voldoende rust pakt.

Heel veel sterkte!
(en het schijnt zo te zijn dat vrouwen die misselijk zijn in het begin, minder kans hebben op miskramen en/of complicaties in zwangerschap. En hoe zwaar het ook is, het is het wel echt waard!)

Groetjes, Karin
18+1 wkn

Terug
Bovenaan