wat te doen.....

A

Anoniem

Guest
Ha dames,

Weet dat deze vraag eigeniljk niet op dit forum thuis hoort, maar gooi hem er toch in!
Het betreft mijn zoon Mike van 3jr.
Mike gaat drie dagdelen naar PSZ (peuterspeelzaal) dit gaat allemaal heel goed en hij heeft het heel erg naar zijn zin. Nu mocht ik laatst een dagdeel meelopen en was ik getuige van een clash tussen twee kids. Kort samengevat 1 kindje was geslagen met een flesje en hield er een blauw oog aan over! Nu werd er wel ingegrepen door de leiding (uiteraard) maar ik vond het nogal wat, ben er daarna meer op gaan letten, bleef hangen als de kinderen werden gebracht en nu komt het er dus op neer dat er één kindje is wat nogal losse handjes heeft (echt LOS) nu is Mike er voor alsnog niet de dupe van geweest, maar het heeft wel inpact op hem, want hij benoemt het altijd als PSZ ter sprake komt. De leiding geeft als commentaar dat ze alles goed in de gaten houden, maar als er thuis niets aan wordt gedaan zij ook machteloos staan. Mijn vraag is eigeniljk zouden jullie allert blijven en het vooralsnog op zn beloop laten of toch stappen ondernemen.
Ik ken die moeder uit mn schooltijd en ben er stellig van overtuigt dat ik een grote mond krijg op het moment als ik tegen haar er iets over zeg!!!
In november gaat mike naar de basisschool en ben blij dat ze in ieder geval niet naar dezelfde school gaan!

Het is toch een lang verhaal geworden, maar zit er toch wel mee!
Hoor graag jullie mening

groetjes,
Achnita

Lastige situatie...

Ik heb ook geen ervaring met dit soort dingen, ik heb alleen Birgit en die is pas 9 mnd.. Wel is ze al een keer in haar vinger gebeten op de opvang, en ik moet zeggen dat dat andere kindje wel goed aangepakt werd, uitleggen waarom t niet mag, sorry zeggen en aaien (alleen werd mijn dochtertje toen nog kwaaier, lang leve t temperament).

Ik denk dat je er niet veel aan kunt doen, in de gaten houden inderdaad, en er met je kindje over praten.. vertellen dat er nou eenmaal allemaal verschillende mensen zijn en dat iedereen andere dingen doet ofzo...
Dat jochie krijgt t waarschijnlijk niet mee van huis uit om respect op te brengen voor andere kinderen en ik denk dat jij daar geen verandering in kan brengen, als je je ermee gaat bemoeien haal jeje zelf misschien alleen maar meer problemen op de hals. Een moeder aanspreken op het gedrag van haar kind wordt door dat soort lui meestal niet echt gewaardeerd, ik denk dat dat aan de leidsters is om te vertellen dat dat ventje zich afwijkend gedraagd..

duss.. in de gaten houden, met je kindje erover praten als hij vragen heeft en anders naar de leidster van de opvang en daar je verhaal nogmaals doen, ik denk dat hun in dit geval verantwoordelijk zijn.

Succes iig, sorry voort lange antwoord...
Evelien

Hoi Achnita,

Zeer kwalijke zaak! Bij ons op de creche mogen kinderen die losse handjes hebben op een gegeven moment niet meer komen. (Op de creche waar Feline naar toe gaat weet ik niet of dat ook zo is eigenlijk)
Als het kindje een gedragsstoornis heeft kan hij naar een speciale dagopvang en als hij gewoon niet is opgevoed zullen ze ouders hem thuis moeten houden. Zo zou het bij ons gaan op de creche.

groetjes Mariska

ps die ouder er zelf op aanspreken zou ik niet doen, behalve als jouw zoontje zelf het slachtoffer is. Wel zou ik buiten de leidsters om de manager van de psz aanschrijven!

Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt met onze Maik vorig jaar.
Hij ging altijd met heel veel plezier naar de psz, maar dit werd steeds minder. En na enkele weken wilde hij helemaal niet meer, was het al huilen op weg er naar toe.
Wij dachten op dat moment dat het aan ons lag, ik was zwanger en we waren het huis grondig aan het verbouwen.
Totdat hij op een gegeven moment werd gebeten op zijn voorhoofd. Gelukkig begon hij toen te praten wie het had gedaan, en ik kreeg iedere keer dezelfde naam te horen.
Ben toen gaan praten op de psz, ze waren wel niet erg blij, maar hielden het goed in de gaten.
De 'dader' en zijn ouders zijn er ook op aangesproken en hebben adviezen meegekregen hoe ze hun kind beter onder controle kunnen houden. En als er niets zou veranderen dan was hij niet meer welkom.
Gelukkig is alles goed gekomen en gaat mijn zoontje ook weer met veel plezier naar school.
Zelf zijn wij nooit naar de ouders toegestapt, waren dit wel van plan geweest als de psz er niets aan gedaan zou hebben. Maar gelukkig zagen de ouders bij ons ook in dat het zo niet anders kon met dat kind en dat er iets moest veranderen.

Ik kan je alleen maar als advies geven, hou je kind goed in de gaten en wees allert op veranderingen in gedrag.
Mocht je kind onderhoopt toch 'slachtoffer' worden, dan zou ik in ieder geval gaan praten met de leiding.

Liefs Saskia

Terug
Bovenaan