quote: suus29 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-04-2007 16:33:40&apos

);
Wij hebben wel gekozen voor de nekplooimeting. Stel dat er echt een hele lage berekening zou uitkomen, dus dat de kans bv 1:4 was dat het kind downsyndroom zou hebben, dan zouden we zeker doortesten en mocht het dan zo zijn dan de de zwangerschap afbreken. Ik weet uit werkervaring hoe moeilijk het is om een kind met een verstandelijke beperking te hebben en die zorg willen wij niet op ons nemen.
Maar de keuze om het te laten doen is heel persoonlijk inderdaad.
liefs Suus
Wij hebben besloten om het niet te doen. Het blijft een kans. Als de kans inderdaad erg hoog (1:4) is zoals Suus beschrijft dan kan je doortesten met zekerheid. Maar er zit ook een keerzijde aan. Je kan ook een lage kans (1:10000) hebben, met een vals gevoel van zekerheid 9 maanden rondlopen, en alsnog een kindje met Down krijgen. Zeker als je jong bent zoals jij, zijn deze berekeningen minder betrouwbaar dan als je ouder bent.
Ik zou zeker testen als je met zekerheid een ja of nee kreeg (maar dan wel risicoloos testen, geen punctie of vlokkentest) en de zwangerschap laten afbreken als het wel zo was. Ik weet niet of ik het aan zou kunnen. Er zijn natuurlijk veel gradaties in Down, dat weet ik, maar vooraf is het moeilijk te zeggen wat je kindje zal kunnen en wat niet.
Succes met de afweging! Het is en blijft erg moeilijk maar realiseer je dat je kansen sowieso al heel erg laag zijn. Er zijn ook nog heel veel andere afwijkingen waar je niet op testen kan of schade die kan ontstaan tijdens de bevalling (bv zuurstofgebrek). Staar je dus niet teveel blind op afwijkingen, meer dan 98% van de kinderen wordt gewoon gezond geboren!
Ingeborg