Wat voor een traktaties maken jullie voor de verjaardag van je kind?

Beste moeders,

Wij zijn drie studentes aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en wij doen onderzoek naar de traktaties van kinderen op de basisscholen voor Look-O-Look.

Onze vraag aan jullie is: wat voor een traktaties geven jullie kinderen tijdens hun verjaardag in de klas of tijdens het kinderfeestje? Gebruiken jullie bij deze traktatie snoep (zo ja, is deze snoep van Look-O-Look?), iets gezonds of een combinatie van snoep en iets gezonds? Waarom kiezen jullie wel of niet voor snoep van Look-O-Look voor de traktaties of kinderfeestjes?

Wij horen het graag!

Wij hebben dit jaar in de schoolgids gezet dat we gezonde traktaties willen zien. In mijn klas hebben ouders dit opgepakt als een overlevingspakket snoep: snoepzak, cakeje, smoeltjes, chips, drinkpakje, speeltje. (veel te veel dus van het goede). Vanaf volgend jaar verplichten we gezonde traktaties, want het wordt alleen maar meer en meer.

Wij hebben onze dochter afgelopen januari laten trakteren op indiaantjes gemaakt van negerzoenen met suikeroogjes en een veer.

Dit werd door de school goed bevonden. Bij ons op school streven ze naast zoet met iets gezonds....het is tenslotte niet elke dag feest.

Tegenwoordig is het beleid Gezond! Tja en dat houd dus in; komkommer met cherry tomaatjes en een worstje of kaasje, soepstengels als toverstokje (besprenkelt met vruchthagel), dolfijnen gemaakt van bananen, rozijnendoosjes leuk beplakt, patatzakje groenten, danoontje met masker. Of gewoon speelgoedjes zoals boekjes, fluitjes, pennen etc etc. Daarnaast moet je als ouder ook nog rekening houden met allergenen e.d dus liever niet alleen melkproduct (dus naast kaas ook zonder kaas serveren), geen noten, niet alleen gluten (dus naast soepstengel ook iets anders serveren) niet alleen varken of koe vanwege culturele achtergrond. Tja vroeger kocht je gewoon snoep of chips zakjes en was je klaar maar nu... :-( De bananen worden bruin, het danoontje is toch niet gezond, de speelgoedjes zijn gevaarlijk vanwege hormoonverstorende stoffen, hele discussies op het schoolplein vanwege het rekening houden met... de sprenkeltjes teveel kleurstof en suiker, rozijnen, druiven en cherrytomaatjes veroorzaken verstikking, patatzakje geeft verkeerd voorbeeld net als wijnglaasjes gevuld met fruit. Vroeger was misschien niet beter, maar wel makkelijker ;-)

<p>Ik heb eerst snoep en een ballon gedaan, zelfs het betere snoep. maar dar was problematisch volgens de juffen,maar elk kind at zijn apekop of biggetje op en heb alleen complimenten gehad van de ouders "zo origineel". nu is er dus gezondsnoep....zelf heb ik mijn bedenkingen gezoete popcorn,rozijnen in yoghurt en kleurtjes, cupcakes en muffins. dus heb ik uit protest een non -food cadeau gegeven. een foam verf rollertje, en knoop potloden van de action en gummetjes in diverse vormpjes. en gekgenoeg zegt de zelfde juf iets te eten is ook goed hoor!. maar de kinderen hoor ik niet, die zijn wel tevreden</p><p> </p>

Onze school ziet het liefst ook gezond snoep. Of in ieder geval geen bergen snoep. Nu is onze zoon in de zomer jarig, dus had ik mini cocktails gemaakt met een emoji-print papieren beker en daar wat speeltjes in gedaan van de action. Mini doosjes met stickers een mini bellenblaas en een lolly. 

Was op zich prima hoor, er waren alleen twee kindertjes die geen gelatine mochten ofzo? Of dat met allergieën of religie te maken had weet ik eigenlijk niet. Gelatine wordt namelijk van varken gemaakt. 

Al lijkt religie mij sterk, want het is een vrij ' Nederlandse ' klas. 

Vorig jaar had ik een "pauw " gemaakt van een aubergine waar ik prikkers met kaas en druiven in had gestoken als zijnde veren, kreeg ik te horen "gaaaaddddverrr, dat mot ik nie hoor!"
Dus dit jaar lekker ongezond en wel zo makkelijk voor moeder een plastic uitdeelzakje met snoep en een speeltje gedaan. 

Tegen mijn principes, maar ok

Voor de traktaties van mijn dochter haak ik altijd iets leuks. Groep 1; gekaakt visje aan soepstengel met dropje als lijn.
groep 2; gehaakt uiltje met kleine lolly 
groep 3; eenhoorn en ridders waarschijnlijk met cakepop (ben ik nog mee bezig)
Bij de eerste twee traktaties waren de snoepjes van look o look

Terug
Bovenaan