Wat voor melk voor kindje met KMA?

<p>Mijn dochter is over 2 weken 1 jaar, in principe tijd om flesvoeding af te bouwen naar 'gewone' melk. Alleen... ze heeft een koemelkallergie, wat geef je haar dan? </p><p>Ze drinkt nu nog pepti (duuurrrr) of bv (dat wil ik t.z.t. gaan afbouwen). Overdag eet ze wel wat maar ze drinkt liever bv ;) </p><p>Er gaat wel kokosyoghurt in (ze reageert namelijk ook op soja) en een half broodje met hummus. </p><p>Zou ik dan met plantaardige melk (bijvoorbeeld die van kikkererwten) haar genoeg eiwit geven? </p>
 
Plantaardige drankjes zijn geen volwaardige vervanger voor zuivel. Dit stuk van de consumentenbond geeft daar wel een helder overzicht van: https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/melkvervangers
Je kunt eens contact opnemen met een diëtist om te kijken hoe je haar voeding aan kunt vullen zodat ze toch alle voedingsstoffen binnenkrijgt zonder dat ze zuivel drinkt. Zuivel is niet nodig, maar je moet dan wel wat dingen in haar eten aanpassen.
 
Er zijn inderdaad weinig plantaardige dranken die wat voedingswaarde betreft overeen komen met dierlijke melk of sojamelk. Maar laat je niet wijs maken dat het niet bestaat. Het is gewoon even zoeken. 
Ze hebben sinds kort van alpro dreumesmelk obv haver, die redelijk gelijk is aan sojamelk. De gewone havemelk van bijvoorbeeld oatly heeft te weinig eiwitten en is hoog in suikers. Erwtenmelk van AH eigen merk heeft ook veel eiwitten, weinig suiker en een goed vetgehalte. Maar die lustte mijn dochter niet. Vergelijk vooral goed de eiwitten en suikers. (Koemelk is trouwens behoorlijk suikerrijk). En kijk of ze calcium, B12 etc toevoegen. 
Je kunt ook een deel van de zuivelbehoefte opvangen met yoghurt. Kokosyoghurt heeft meestal niet zoveel voedingsstoffen. Vaak als het een greek style yoghurt is zit er al veel meer eiwitten in. Bijvoorveeld oatly haver greek style.
 
Oh en eiwitten, calcium, B12... Het zit in veel meer dan melkproducten. Verdiep je daar ook eens in. 
 
Wij gebruiken deze al 1,5 jaar :) goed alternatief voor koemelk! En volgens mij hoef je hier niet allerlei alternatieve dieet aanpassingen bij te doen.

Succes! https://www.alpro.com/nl/producten/drinks/groeidrink/groeidrink-1-3-1l/
 
Ah thanks! Maar ze reageert helaas ook op soja :(  maar goed om te weten dat er wel dit soort producten zijn, ik ga me er eens in verdiepen :)
 
Zijn jullie rond een jaar niet begonnen met opbouwen van melkproducten? Ons werd dit heel erg aangeraden, eerst met producten waar heel weinig en hoog verhotte melk in zit zoals liga. Daarna wat meer melk zoals een wit puntje. Volgende stap was geloof ik een theelepeltje kwark. Enz. Dit is bij ons (over maanden verdeeld) heel goed gegaan! Terwijl eerst toen we gewoon een hapje kwark gaven het meteen weer spugen was. Maar misschien is de allergie bij jullie heviger dat weet ik natuurlijk niet. 


Wij zijn Nutramigen blijven geven. Opvolgmelk 3. En intussen proberen we de melkladder op te bouwen in de hoop dat hij over een tijd melk weer verdraagt. Want speciale melk kan niet eeuwig natuurlijk (al ken ik een kindje die zo allergisch was voor van alles dat hij het met de 10 nog dagelijks kreeg). 
 
Terug
Bovenaan