Wat voor opvang na je zwangerschapsverlof?

Wat doen jullie straks met de kleine na je verlof? Blijven jullie thuis, of gaan jullie minder werken en gaat de   baby naar een kinderdagverblijf of gastouder?
Ik ga zelf 3 dagen werken na m'n verlof. Twee dagen gaat de kleine met mij mee naar het kinderdagverblijf (werk ik zelf) en de derde dag passen mijn ouders op.
Ben even nieuwsgierig of jullie al weten wat jullie gaan doen!
Groetjes, Miranda

Hoi hoi

Ik breng mijn zoontje op woensdag en vrijdag naar het kdv.
de rest van de week ben ik lekker thuis.
Een keer in de twee weken heeft mijn man doordeweeks vrij en past hij op.
Zo werk ik de ene week 2 dagen en de andere week 3.
Dit bevalt prima omdat een huishouden en een kleintje toch heel veel van je vergt.
Veel collega's van mij zijn moeder of heb een kleintje van 0 tot 2 jaar.
Ook hun werken 2 a 3 dagen.

Mijn man vonden 2 dagen zat want er worden kinderen 5 dagen gebracht!
Vind ik erg veel, als je geen geld hebt moet je of geen kinderen nemen of van te voren nadenken hoe of wat want een kind hoort niet op de opvang 5 dagen

Ik werk nu 3 dagen, heb 1 zoontje van 1 en eigenlijk vind ik het iets te veel. Vlak na mijn bevallingsverlof ben ik 2 dagen gaan werken omdat ik mijn zoontje nog te klein vond om naar het KDV te gaan, maar na de zomervakantie, toen hij 8 maanden was, ben ik weer 3 dagen gaan werken en ging hij 1 dag naar oma, 1 dag papadag, 1 dag naar het KDV. Voor Daan werkt dit prima. Hij is dol op oma, vindt het op het KDV super en een papadag is natuurlijk altijd goed.
Nu wil ik 2 dagen gaan werken, heb het er al met mijn man over gehad. Dit komt mede doordat ik mijn huidige baan echt niet leuk meer vind, maar ook wel omdat ik het gesleep met je kind best intensief vind. Voor je naar je werk gaat, heb je haast, als je uit je werk komt, moet je ook snel weer je kind ophalen.

Bij oma is mij minder goed bevallen, het is mijn schoonmoeder en we zitten qua ideeen niet altijd op 1 lijn. Het is op zich een aardige vrouw en ze heeft het beste voor met mijn zoontje. Haar op laten passen was ook een manier om te voorkomen dat wij zelf, ik met name, want ik ben het meeste thuis, niet door haar gestalkt zouden worden. Maar het valt me soms erg zwaar om met haar te communiceren, ze weet namelijk alles beter. Of mijn kind moe is, honger heeft etc, etc. Ook staat daar in huis vaak de tv aan en daar hou ik ook niet zo van. Op zich krijgt Daan er niets van en het is ook zijn familie, daar zal  ik me bij neer moeten leggen, maar voor mij is dit niet ideaal.

Wat we met de tweede doen als ik 2 dagen ga werken weet ik nog niet, misschien gaat mijn man weer een extra dag werken (moet dan zijn papa dag opgeven en daar ben ik op zich niet voor, maar ja, anders krijgen we wel meteen een stuk minder inkomsten), in elk geval gaan de kids 1 dag in de week naar het KDV, mijn oudste vindt het er geweldig, hij gaat lekker een dagje spelen en ik merk dat hij er naarmate hij ouder wordt ook echt behoefte aan heeft. Misschien vervalt dus de oma dag, misschien de papa dag, dat moeten we nog even zien.

Wij hebben 2 dagen gastouderopvang per week voor onze dochter. Ik werk 3 dagen en mijn vriend 4, ideaal vind ik. Zo hebben we allebei tijd voor ons kind èn het huishouden.

Groetjes, Kaskes

Mijn man en ik werken allebei 36 uur (hij 4x9 en ik 4x8 + 4 uurtjes thuis), maar met ouderschapsverlof kunnen we straks de kids 2 dagen in het KDV onderbrengen (als er plek is, wat een ellende is dat zeg...) en is de rest van de dagen een van ons thuis.
Of we uiteindelijk ook 36 uur blijven werken zien we tzt wel.. denk het niet eigenlijk. Maar dan zal ik wel van baan moeten veranderen want in mijn huidige baan kan ik niet minder werken. Ze deden al moeilijk toen ik van 1,0 naar 0,9 fte wilde..
groetjes, Rudy

hoi

wij werken allebei 4 dagen per week, dus onze dochter gaat 3 dagen naar het kdv en heeft dus een papadag en een mamadag.
toen onze dochter werd geboren, ging zij in eerste instantie naar een gastouder. helemaal geweldig vonden wij!! het was voor ons een bewuste keuze, omdat we niet graag wilden dat een zogenaamde "smurf" die net van school was, voor ons kindje zou gaan zorgen. daar voelden we onszelf niet prettig bij. nu gaven de kdv bij ons in de buurt ook geen geweldig gevoel af.

door omstandigheden bij de gastouder thuis, moesten we afscheid van elkaar gaan nemen en werden we gedwongen om of een andere gastouder te kiezen of een kdv. onze dochter was toen bijna 1 en er was een nieuw kdv om de hoek bijgekomen, die ons wel heel erg aansprak. tussen de ene gastouder en het kdv in, was er nog een tijdelijke oplossing in de vorm van een andere gastouder, maar dat beviel ons toch niet. (waarschijnlijk omdat wij veel te veel gehecht waren aan de 1e gastouder).

we voelen ons nu helemaal thuis bij het kdv en ook onze 2e zal daar heengaan, hoewel we de 1e 2 maanden nog wat extra vrije dagen ed moeten opnemen omdat er niet direct volledig plek is. mogelijk dat we toch de 1e gastouder nog een paar keer zullen vragen in die maanden..

greetz

Ik ben zelf gastouder. De kleine blijft dus gewoon bij mij thuis. Ideaal. Ik heb hiervoor 9 jaar in de kinderopvang gezeten en wil mijn uk daar gewoon niet hebben. Niet dat ik kinderopvang slecht vind, maar meer omdat ik vind dat een baby (lees: vanaf een maand of 8 / 9 vind ik het alweer een ander verhaal) gewoon één op één aandacht nodig heeft. En daar is in de (meeste) kinderopvang gewoon niet genoeg ruimte voor. Uiteraard zijn er wel momentjes, maar een rustige, zoete baby moet bijvoorbeeld al wel onderdoen voor een baby die veeleisender is. Dat vind ik jammer. Mijn eerste is ook thuis (en een ochtend op de psz) en  als zowel zij als haar zusje op school zitten, ga ik weer uit huis werken. Voor nu is deze oplossing voor mij ideaal. ;)

Bij mijn eerste pasten de oma's allebei één dag op. Dat zou ik ook niet weer doen. Het schept bepaalde verlangens en verplichtingen. Ze denken sneller medezeggenschap te hebben (in het geval van mijn schoonouders dan) en daar heb ik nu nóg last van.

Ik werk nu 3 korte dagen in het onderwijs, en mijn moeder past op, 2 dagen bij mij, en 1 dag haalt ze hem op. Werkt allemaal prima! Dat wil ik graag zo houden, al zou ik ook wel eens 2 dagen willen werken, maar dat is een beetje lastig verdelen met de uren, dus ik denk niet dat dat er in zit.

Janine

Terug
Bovenaan