Wat voor voeding moet ik haar geven???

Hallo ervaren moeders,

Mijn dochter Indra is nu 6 maanden. Omdat ze een koemelkallergie heeft was het advies om tot 6 maanden te wachten met bijvoeden van fruithapjes e.d.
Nudat ze dus 6 maanden is, ben ik rustig begonnen met haar vers fruit te geven (gepureerd natuurlijk). Hier en daar lees ik dat andere babies van Indra d'r leeftijd al veel meer krijgen. Zoals een boterhammetje met beleg, groente hapjes en soms ook nog wel een kaakje of lange vinger.

Het CB heeft hier nog helemaal niets over gezegt. Misschien wel omdat ze die
allergie heeft en ik nog moet wachten met die andere dingen te geven.
Ik weet ook niet precies hoe haar voedingschema nu zal moeten zijn.
Indra krijgt om 6.30 uur haar 1e flesje van 240cc, om 9.00 uur een fruithapje en  om 12.00 uur nog een fles. Om 17.00 uur krijgt ze haar flesje voor het slapen gaan (ook weer 240cc) en voordat wij naar bed gaan om ca. 23.30/24.00 uur nog eentje.

Wie kan mij wat advies geven over de extraatjes die ik mijn dochter kan geven....
Alle tips zijn van harte welkom.

Dankie.
Pascalle


 
Hoi

Ook mijn zoontje heeft een koemelk allergie. Ik ben bij de dietiste geweest voor een plan van aanpak met het bijvoeden.
Ik heb van haar een schema gekregen.
6 maanden mogen ze starten met rijstebloem, bloemkool, brocolie, peer,abrikoos,meloen, perzik en nectarine.
Alle hapjes maak je zelf en vries je eventueel in kleine porties in( denk aan bv ijsklontjes)
zij adviseerde om als je iets nieuws geeft dit s'morgens te geven. Zodat als er reactie komt, je niet midden in de nacht zit.
Dan geef je dag 1 een halve/1 eetlepel
dag 2 1/2 eetlepels
dag 3 geef je 3 eetlepels
Is er na drie dagen geen reactie onstaan kun je hetvolgende hapje introduceren.
Bryan is nog wel geen 6 maanden oud, maar wij zijn toch al begonnen. We zijn tevens bij een kinesiologe en die heb ik alle hapjes laten testen. En nectarine blokkeerde hij. Die krijgt hij dus ook niet. Ook op diksappen blokkeerde hij(heb al verschillende merken geprobeerd)
Bryan begint morgen met fruit, de groente die heeft hij al gehad, en die schuiven dus nu naar de avond en morgen krijgt hij dan voor de eerste keer peer en sávonds bloemkool.

Als je het lijstje wil hebben, even aan de dietiste vragen, anders wil ik het je ook wel door geven iedere maand.
Want iedere maand mag er weer wat bij. Met uitzondering van bepaalde producten.

Groetjes en suc6 Sandra
 
Neem eens een kijkje op het bijvoedingsforum. Bovenaan het forum vind je wat links naar interessante artikelen. Eén van de links verwijst je naar het voedsel-introductieschema. Dit schema is door een diëtist samengesteld en houd heel goed rekening met allergieën. Er staan bijv. allerlei tips bij voor wanneer je bepaald voedsel kunt introduceren als je kindje allergisch is.
Hier vind je het forum: http://www.network54.com/Forum/382080/
Hier vind je het introductieschema: schema
 
Hoi

Ik heb net eens naar dat schema gekeken. Maar zoals het daar staat zou je al met 9 maanden tomaat mogen geven en met 6 maanden al allerlei soorten fruit. Dit is mij dus echt afgeraden. Dus ik denk niet dat het schema specefiek is voor kindjes met een (koemelk)allergie.
iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij het bij zijn dochter/zoon aanpakt.
Maar ik houd me aan mijn lijstje. Het gaat nu een heel stuk beter met de eczeem van mijn zoon en het zou zonde zijn om weer terug bij af te zijn. En tenslotte missen ze niets, het is meer ons idee dat we iedere dag iets anders willen geven.

Sandra
 
Nee hoor, het is juist wel afgestemd op kindjes die allergisch (zouden kunnen) zijn. Het enige probleem is dat niet alle diëtisten hetzelfde over voeding i.c.m. allergie denken.
Als het advies van jouw eigen diëtist goed werkt voor je kindje, moet je je daar natuurlijk gewoon aan houden...

Groetjes,
Helena
 
Hoi Pascalle

Al een weekje geleden dat je deze vraag stelde maar toch nog even een antwoord van mijn kant.
Andedre kindjes van 6 maanden krijgen inderdaad vaak al veel meer maar die zijn vaak al met 4 maanden begonnen met bijvoeden.
Beginnen met bijvoeden met 6 maanden is prima, eigenlijk veel beter.
De bedoeling is dat je heel rustig de bijvoeding gaat opbouwen. Echt alle produkten 1 voor 1 introduceren. Sommigen geven er de voorkeur aan om met groente te beginnne omdat dit minder vaak reakties geeft dan fruit.
Op dag 1 geef je 1 lepeltje van het nieuw voedingsmiddel, dag 2 geef je een halve portie en dag 3 een hele portie. Heb je geen reakties gekregen dan kun je dit voedingsmiddel als velig beschouwen en kun je een volgend  voedingsmiddel gaan introduceren. Krijg je wel een reaktie dan direkt stoppen met het geven van dit voedingsmiddel en voorlopig niet meer geven.

De voedingsmiddelen die je al als veilig hebt beoordeeld kun je tussendoor ook steeds weer geven.. Ga niet 2 voedingsmiddelen tegelijk introduceren want dan weet je niet waar een eventuele reaktie   op is gekomen.

Overigens zal een kindje in het begin maar heel weinig eten en is vaak ook niet meer dan 1 a 2 lepeltjes. ze moeten echt aan de smaak en de textuur van de voeding gan wennen.

Geef je overigens borstvoeding of kunstvoeding dit maakt ook wat uit als het gaat o het introduceren van voedingsmiddelen. Bij borstvoeding geef je nl eerst die voedingsmiddelen die via de borstvoeding ook veilig waren.

Je hoeft niet bang te zijn dat je kindje te weinig krijgt want tot 1 jaar is de bijvoeding echt BIJvoeding. de meeste voedingsstoffen halen ze nog uit de melk. Het is veel belangrijker om de bijvoeding rustig op te bouwen om zo ook uit te zoeken of er voor nog meer voedingsmiddlen dan alleen de koemelk een allergie is.

Die extra tussendoortjes die komen vanzelf en als je het rustig opbouwt heb je toch al heel snel een heel breed aanbod van voedingsmiddelen.
In het begin zal er ook nog niet veel veranderen aan het voedingsschema omdat je nog maar op 1 moment bjvoeding aanbiedt en daat in eerste instantioe ook maar heel weinig van gegeten wordt.

Het is overigens het beste om een nieuw produkt 's morgens aan te bieden want dan kun je dehel dag zien of er een reaktie optreedt.. Houd er wel rekening mee dat met bijv eczeem de reaktie pas later op kan treden.

De lijst van stefan Kleintjes waar hiervoor over gesproken word is een bijvoedingslijst voor borstgevoede kindjes waar je heel langzaam introduceert en kan daarom ook voor kindjes met allergieën gebruikt worden maar om eerlijk te zijn vind ik dat er een aantal produkten op staat die volgesn de lijst al vroeg gegeven kunne worden maar die ik nog niet zou geven aan een kindje met voedselallergieën. Maar over het algemeen houden ze er wel rekening met de sterk allergene voedingsmiddelen. nog niet al in het begin te geven.
Belangrijkste is nog altijd het vooral rustig aan te doen niet te veel in 1 keer te willen geven ( ook al is de verleiding nog zo groot, want je wilt zo graag).

Ik wens je veel plezier bij het kliederen en de vieze gezichten die je ongetwijfelt gaat krijgen.

groetjes Renée
 
Terug
Bovenaan