wat vragen over afkolven

hoi allemaal,
ik ben 18 mei bevallen van een gezonde dochter,alles gaat erg goed en de borst voeding ook.
nou wil ik gaan afkolven en vroeg me een paar dingetjes af.
-als je afkolvt kan je dan 2 borsten in 1 fles afkolven?
-hoe verwarm ik de bv en hoe meet ik de temperatuur?
-kan je als je over hebt na een voeding het bewaren voor de volgende voeding? zo ja ,hoe en hoelang?
-kan ik het flesje met bv gewoon bevroren meenemen en hoelang blijft het goed   buiten de koelkast en   vriezer?

ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.
liefs renate
 
nou wil ik gaan afkolven en vroeg me een paar dingetjes af.

-als je afkolvt kan je dan 2 borsten in 1 fles afkolven?



Tuurlijk, als je tenminste niet meer dan de inhoud van de fles in je borsten hebt.



-hoe verwarm ik de bv en hoe meet ik de temperatuur?



Mag niet in de magnetron, want die breekt de antistoffen af, en dat
is nou 90% van de reden waarom je BV geeft. In een pannetje met warm
water, of in een speciale stoomkoker waarin je ook flesjes kunt
opwarmen. Om de minuut even op je pols voelen of het niet te heet is.



-kan je als je over hebt na een voeding het bewaren voor de volgende voeding? zo ja ,hoe en hoelang?



Ligt gevoelig. Gekolfde borstvoeding kun je geloof ik (in de
koelkast) 24 uur bewaren. Ik zou niet de baby uit een flesje laten
drinken, dat flesje weer terugzetten en later nog eens geven.

Heropwarmen is slecht en breekt stoffen af naar wellicht schadelijke stoffen, laat staan bacterien uit zijn mond op de speen.



-kan ik het flesje met bv gewoon bevroren meenemen en hoelang blijft het goed   buiten de koelkast en   vriezer?



Ja, je kunt gewoon bevroren meenemen, en in veel lunchrestaurants kun je het laten opwarmen.

Buiten de koelkast zou ik zeggen binnen 4 uur gebruiken, als het bevroren is geweest ontdooitijd + 4 uur.



Bekijk het zo, je kunt ingewikkeld doen en in een week 200ml besparen,
maar met de gezondheid van je kindje neem je liever geen risico's.



Gefeliciteerd met je kindje!

 
Even een kleine aanvulling hierop. Je kan melk vijf dagen in de koelkast bewaren mits met veel hygiene afgekolfd. Verder kan je heel goedkoop bij bijvoorbeel xenos koeltasjes en koelelementen kopen om melk in te vervoeren. En mijn ervaring is dat het lastig is om bevroren melk op te warmen, ik ontdooi het altijd een halve dag vantevoren. Voor meer info kan je op de sire www.vbn.borstvoeding.nl lezen. Daar staan ook veel handige tips! Succes ermee!
 
Hoi Renate,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je mooie dochter!! Wat een wondertje he?

Over het kolven. Ik heb zelf 2 maand gekolfd omdat mijn zoontje geen kracht genoeg
had om uit de borst te kunnen drinken. Dus meer uit noodzaak. Maar hij heeft het toch
maar mooi binnengekregen en daar gaat het tenslotte om.

Je kan het wel in de magnetron opwarmen. De antistoffen ed gaan er pas uit als het
kookt en zolang staat het er niet in. Hooguit (bij mij) 30 seconden. Dan is het lekker
warm (net niet lauw meer) en kon hij het lekker opdrinken. Ging prima.
ik zou ook niet 2x de melk opwarmen. Als ze het niet opdrinkt wat je warm hebt
gemaakt zou ik het weggooien. Dat is echt niet gezond. Wel kun je als je meer kolft
dan ze nodig heeft dit in de koelkast of diepvries bewaren.
Echter : in de koelkast mag je bv en ook flesvoeding maar 24 uur bewaren!
Daarna heb je kans op bacterieen en  kan je kleintje ziek worden.  Buiten de koelkast
mag je de melk maar 1 uur laten staan. Zelfde verhaal met bact. Als het bevroren is
geldt dit nat  pas vanaf het moment dat het  dooi is. Zelf heb ik nooit wat ingevroren.
Wat  ik kolfde gaf ik bij de  volgende voeding. Dat hield in dat als hij zijn fles ophad,
ik direct daarna ging kolven voor de volgende keer. Maar ik had ook steeds precies  
genoeg melk. Bijna niets teveel. Na 2 maand was het ook op en ben ik op fv  
overgestapt.

Nou ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Ik stond toen onder behandeling  
van de kinderarts omdat mijn zoontje wat te vroeg was geboren.  

Groetjes en succes Melanie  
 
Hoi,

Op www.borstvoeding.nl heb je veel tips.

Maar wat ik deed was na de voeding kolven (de restjes om een voorraad aan te leggen) Dat spaarde ik de hele dag op en deed het die avond in ijsblokzakjes als je dat in de vriezer hangt dan blijven de bolletjes goed vol en heb je per bolletjes 15 cc.

De bv mag je na het kolven 5 dagen in een goede koude koelkast en dan wel acher in maar niet in de deur of voorin de koelkast.

Weet de rest van de vragen niet meer sorry.

Ik heb 13 maanden gekolfd en geef nu 19 maanden ons dochtertje de borst en kolf nu niet meer.


Heel veel succes
 
Terug
Bovenaan