wat zal ik doen...

Zoals jullie misschien weten heb ik Fibromyalgie (spierreuma)
Het gaat niet echt goed met mij de laatste tijd en ben daarom bij de revalidatie arts geweest. Ik heb twee spuiten in mijn heupen gehad, omdat mijn slijmbeursen daar al maanden ontstoken waren. (pfff...wat een klus)
Nu kan ik een traject volgen over fibromyalgie vanaf januari.
Ik moet nu alleen bedenken of ik dit wil.

Bij dit traject zitten groepsgesprekken, ergotherapie, beweging, reuma verpleegkundigen enz.

Het houdt ws in, dat ik twee keer per week een dagdeel daarheen moet.
Het is in een stad verderop, dus ook 25 minuten heen en weer terug.
Het is heel intensief en de kans dat ik daarna helemaal kapot ben is groot.

Ik heb buiten dat natuurlijk ook nog mijn gezin met 3 jongens, mijn werk, mijn huis, mij dingetjes...
Het traject duurt 4 maanden lang.

Nu denk ik natuurlijk moet je het doen, je leert meer over spierreuma, je leert er misschien beter mee om gaan.

Aan de andere kant, krijg ik het nu al spaans benauwd bij de gedachte aan nog meer drukte. Eerlijk gezegd loop ik nu al maanden op mijn tandvlees.
Elke dag pijn vreet energie en ik weet soms van ellende niet meer hoe ik de dag door moet komen. De tranen zitten dus ook vaak hoog tegen de avond.
Ik weet al vaak niet meer hoe ik zitten of lopen moet van de pijn in mijn lijf.

Verder vindt ik het thuis heel lastig te regelen. Ik moet dus twee dagen per week opvang extra voor de kinderen zoeken, buiten de oppas voor mijn werk en andere dingen. En dit gaat om drie kinderen.
Mijn man heeft geen mogelijkheden om op zijn werk iets te regelen.

Het vergt dus van mij persoonlijk heel veel energie, maar ook van iedereen in mijn omgeving.....
Dus ik weet niet wat verstandig is....
Volgende week heb ik wel een gesprek over het traject, dan ga ik dit ook allemaal neerleggen ,maar ik weet dat ik dan vreselijk huilen moet....en dat vind ik verschrikkelijk. Het zit momenteel gewoon niet zo mee....

wat is jullie advies...

x Pas

Hoi,

Als dit traject je goed zal doen, buiten het feit om dat het vermoeiend zal zijn, zou ik deze kans met beide handen aanpakken!!!

Het zijn maar 4 maanden en het is iets wat goed voor je zal zijn. Je leert er mee omgaan op alle fronten. Je gezondheid is heel belangrijk want je bent immers de spil van het gezin. Als het goed met mama gaat dan gaat de rest vanzelf.

Even aan jezelf denken dus!! Helemaal niet erg!!

Je man en kinderen staan vast   en zeker achter je!!

Succes!

Esmé mv Kay

Hoi,
Ik heb ook fibromyalgie, alweer heel wat jaartjes. Ik heb een paar jaar geleden via Klimmendaal een revalidatietraject gevolgd bij ons in het ziekenhuis. Met verpleegkundigen, fysiotherapie, spelgroep, beweging, ergotherapie en nog wat psychisch geneuzel. Mij heeft het toen niet erg veel geholpen eerlijk gezegd. Het gaat sinds de komst van Lydia wel beter, vooral omdat ik nu veel meer in beweging ben (ook al lukt badmintonnen niet meer ivm de werktijden van Hans) wat eigenlijk de enige echte remedie is. Maar de gruwelijke moeheid blijft, wat ik ook probeer. Ik ben mijn diagnose op gegeven moment min of meer gaan negeren en hobbel gewoon voort en heb mijn eigen tempo overal in gezocht. En dat werkt dus redelijk.
Maar wat in jouw geval goed is kan alleen jij zelf beoordelen, samen met je man. Als jij denkt dat het je helpt moet je er voor gaan, en als jij er je twijfels bij hebt moet je je energie aan andere zaken besteden...
Sterkte ermee!
Groetjes, Rianne

TSja, of ik je advies kan geven? Ik kan me totaal niet verplaatsen in jou situatie. Ik zou zeggen DOEN! baat het niet dan schaad het niet maar de belasting voor jou kan ik niet inschatten.

Misschien kan je wel met je bedrijfsarts praten en is er voor die periode iets te regelen op je werk?

Annemieke

Wat Annemieke schrijft is zo gek nog niet! Probeer eens met je werkgever te regelen dat je in die periode minder werkt. Ik neem aan dat het resultaat ook voor hen positief uit kan vallen en zij er dus in de toekomst profijn van kunnen hebben.

Groetjes Fonske

toevallig heeft mijn ex-schoonmoeder een zelfde soort traject gedaan en ik heb het idee dat het zeker geholpen heeft, het is even intensief maar als je daarna het doorzet (dat is vaak het probleem) heb je er echt profijt van! en wat Fonske opperde om misschien 4 maanden minder te gaan werken, zou ik zeker doen want dan heb je een stuk minder stress!

heel veel sterkte met alles, volgens mij heb je veel meer last dan je hier laat merken en je bent altijd zo positief, daar heb ik echt bewondering voor!

liefs Jenneke

Ik zou zeggen: doen!
Spijt krijg je niet van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet doet!

Ik snap dat je er best tegenop ziet. Behalve dat het praktisch gezien een behoorlijke klus is, zal het ook geestelijk veel van je vragen. Maar....

- je hebt nog een paar maanden de tijd om organisatorische dingen te regelen
         (minder werken? oppas? eigen dingetjes even stopzetten?)
       - de decemberdrukte is dan weer achter de rug.
       - vanaf januari worden de dagen weer langer en kun je vaak weer meer aan  
         (ik bedoel dan "je" in zijn algemeenheid, ik weet natuurlijk niet hoe het voor jou  
             is).
       - als je halverwege denkt dat het helemaal niet gaat werken voor jou kun je er  
           alsnog  mee stoppen.

Succes met je keuze!

Ellen mv Julian

Terug
Bovenaan