Hoi natasja,
Mijn allerliefste vriendin (en collega) en ik wisten van elkaar dat we gingen stoppen met de pil. Zij stopte alleen 3 maanden eerder dan ik omdat ik nog op huwelijksreis ging en malariapillen moest slikken. Omdat mijn vriendin met haar eerste zwangerschap veel moeite had gehad om zwanger te raken, hadden we vantevoren al afgesproken dat we blij voor elkaar zouden zijn, en elkaar niet te haten.
Geheel onverwacht was zij al na 4 rondes zwanger, toen ze op het werk binnenkwam hoefde ik haar maar aan te kijken en ik wist dat het raak was, zonder een woord te zeggen. Ze was in de wolken, en ik was superblij voor haar. Ik zat zelf pas in de 1e ronde, dus ik wist dat de kans klein was dat ik ookal zo ver zou zijn. We waren samen al aan het fantaseren over het samen zwanger zijn enzo.
Helaas kwam drie weken geleden het slechte nieuws dat ze een miskraam had gehad. Mijn hart brak, we hadden alles zo mooi gepland, we zouden samen zwanger zijn!
Ik heb er alles aan gedaan om haar te verwennen, ik was er in de fijne tijd, dus ik zal er ook zijn in minder fijne tijden.
Als vriendinnen hoor je er voor elkaar te zijn, je vriendin die zal het echt wel begrijpen dat je voor een tweede kindje gaat. Je kan beter vertellen dat je al bent begonnen voordat je zwanger bent, dat geeft haar het gevoel dat je haar vertrouwd, en ze heeft dan toch een beetje een lotgenoot, die weet waar ze doorheen gaat, iedere maand weer afwachten of het zover is.
Ik ben wel eens bang dat ik nu iets verkeerds zeg tegen mijn vriendin, omdat zij net een curretage achter de rug heeft, en ik heb ook gezegd dat ze me gewoon mag slaan als ze even niet op mijn vlinders in de buik zit te wachten. Ze moet nou 6 weken wachten voordat ze weer mag gaan klussen.
Iedere ochtend als ze op het werk komt, geef ik haar een dikke knuffel, zodat ze weet dat ze op me kan rekenen als er iets is, of als ze ergens over wil praten. Als jij aan je vriendin laat merken dat jij ook voor haar klaarstaat, dan zal zij er ook voor jou zijn. Als je het voor haar verborgen houd, dan zal ze dat je waarschijnlijk niet in dank afnemen.
Groetjes Hanneke