Wat zou jij doen....starten met IUI of toch nog eerst zelf proberen....

Hallo allemaal,

We zijn vandaag weer na het ziekenhuis geweest. Voor degene die mij nog niet kent:
-in 2007 2x laparoscopie gehad waarbij 2e keer dermoidcyste en 2/3 van een eierstok is verwijderd en wat endometriose op mijn blaas weggebrand,
-nu zo'n 1,5 jaar bezig om een kindje te krijgen
-zaad man is goed
-vorige week zelf weer laparoscopie gehad en eileiders zijn open en een paar kleine plekjes endometriose weggebrand
-licht verhoogde fsh waarde wat betekent dat ik biologisch gezien geen 31/32 ben, maar rond de 35 en dus ws eerder in de overgang zal komen.

IUI wordt in principe pas gedaan wanneer je 2 jaar hebt geprobeerd om zwanger te worden, maar in ons geval (gezien de verhoogde fsh waarde en de verwijdering van een deel van een eierstok) kan de dokter zich vinden als we nu al met IUI willen beginnen. Ze geeft ons wel aan dat de kans op een natuurlijke zwangerschap ook zeker nog aanwezig is en dat je wanneer je met IUI begint deze deur ook dichtgooit. Bovendien is IUI ook geen wondermiddel, slechts 15% kans op een zwangerschap en dit betekent volgens de arts ook een stap dichter bij het eind qua behandelingen. En hoe ouder ik natuurlijk wordt, hoe kleiner de kans op een natuurlijke zwangerschap dus dan kunnen we misschien beter eerst nog proberen om toch via de natuurlijke weg zwanger te worden.

Kortom, heel lastig! Wat zouden jullie doen?

Liefs,
Julia

Tijdens de IUI niet, want dan vindt er inseminatie plaats (we kunnen natuurlijk altijd nog eens extra klussen van tevoren en erna :), maar een volgende maand zonder IUI natuurlijk wel weer. Vraag is alleen of je dit doet als je eenmaal in de medische behandelingen zit. Lijkt me dat je dan niet weer 'terug' wilt en direct verder wilt met IVF... Ik weet het ook niet...

Groetjes,
Julia

he julia

ik heb nu 3 iui gehad en ik kon ook niet wachten met behandelingen maar nu naar 3 iuis stopen wij er even mee omdat we het toch erg zwaar vinden. soms wil ik ook meteen ivf maar dat is nog zwaarder. ik zou je hart gewoon volgen en je kunt naar een paar keer altijd even een rust pauze inlassen voor zolang je wilt.

veel succes met je besluit
x kim

Hallo Julia,

wij zijn nu ook ruim 1,5 bezig en het lukt niet, ik had na een curretage verklevingen welke nu weg zijn en nu blijkt dat het zaad van mijn man niet zo best is....Dus gyn stelde meteen voor om te starten met IUI, dus als ik nu ongi wordt hopen we hier in januari al mee te kunnen starten. Voordeel voor ons is dat de zwemmers niet zo'n lange afstand hoeven af te leggen...

Het "spontaan" zwanger raken tijdens deze behandeling is lastig omdat de man een potje moet vullen en de kwaliteit van het zaad moet goed zijn, dus teveel klussen vooraf is dan niet handig....na inseminatie kun je je weer uitleven...haha

Ik word ook bijna 34 en we willen nu geen kansen meer onbenut laten...dus wij gaan ervoor!

Ik zou starten met IUI en na een paar keer kijken hoe je je eronder voelt...IVF doen ze toch niet meteen (tenzij er een medische reden voor is)....wij krijgen nu 6 pogingen en dan IVF bespreken....

Ga trouwens starten zonder hormonen....misschien wel prgnyl om mijn ei op tijd te laten springen, maar dat moet ik nog even bespreken...

Je kan altijd weer even stoppen he, als je het niet meer trekt!!

even een andere vraag, kennen jullie mensen die wel zwanger zijn geraakt met IUI???

gr Yosha

@hummer en Yosha
Bedankt voor jullie reactie. We gaan nu inderdaad op ons gevoel af en dat zegt ons dat we nu even rust willen. Ben een beetje ziekenhuismoe en gezien de toch nog wel redelijke kans van 40% om in 2010 zwanger te worden, willen we het de komende maanden toch eerst zelf nog proberen. Als we ons nog bedenken, kunnen we elk moment aangeven dat we alsog willen beginnen, want er zit geen wachttijd op. Alleen doen ze in ons ziekenhuis maar maximaal 4x IUI. Wel vreemd nu ik hier ook wel eens 6x lees.

Hummer, goed dat je nu je rust pakt. Emotionieel is het gewoon ook allemaal heel zwaar. Ik hoop dat je geheel onverwacht toch spontaan zwanger mag worden. Duim voor je!
Yosha, jij ook heel veel succes met de eerste IUI. Ik hoop dat de eerste behandeling gelijk raak is! En om je vraag te beantwoorden; helaas ken ik verder niemand die uberhaupt IUI heeft gedaan, laat staan of ze dus zwanger zijn geworden...sorry
Waarom trouwens IUI zonder hormonen? Ik zou wel hormonen moeten spuiten ook al heb ik een normale cyclus en eisprong en zaad is ook goed. Of zal dit per ziekenhuis ook nog wel verschillen...

Liefs,
Julia

@ yosha; hee, n tijdje niet gezien! Hoe is het?
Ze raden bij jullie dus ook IUI aan...
Wij wachten op n bericht van de kliniek wanneer wij terecht kunnen...Ik hoop eigenlijk dat ze IUI bij ons willen proberen. (zaad ook niet goed en verder bij mij nog niets onderzocht). Mag ik vragen wat bij jullie de waarden waren?

@ Julia: lastig voor jullie, maar kan me goed voorstellen dat je het een beetje zat bent en als er nog n redelijke kans is...
Ik vraag me alleen af waar ze zo'n percentage (40%) dan vandaan halen? Want in principe heb je iedere cyclus toch rond de 20% kans als alles goed is.? In ieder geval nog reden genoeg om er lekker samen voor te gaan zou ik zeggen!

succes,

x sparkle

Hoi Julia,

Wij zijn zelf nu met iuinr 4 bezig,afgelopen juni een milde vorm van endometriose weggehaald.Verder geen obstakels,eisprong goed enz ook mijn vriend zijn zaad prima.
Nu op het wachtbankje nog een week.Hopelijk een mooie kerst.
Wat jij zegt over die percentages klopt niet helemaal hoe meer iui's hoe hoger de percentages liggen.Meestal ben je ook niet direct na 1maand spontaan zwanger toch??Meeste ieg nie.

De kans wordt met de maand groter en is ook afhankelijk of je wel of geen hormonen krijgt.
Zoals sparkle zegt heb je iedere maand 20% kans.Als je iui krijgt heb je evenveel kans als dat je spontaan zwanger raakt.

Ik kan je niet helpen bij de keuze of je eerst rust moet nemen of toch direct starten met IUI.
Lees ik nou wel dat je boven de 30 bent??
Want tegen de 30 neemt je vruchtbaarheid wel weer geleidelijk af. Ik wil je verder niet bang maken hoor met deze opmerking.

Ik had zelf zoiets na de laproscopie van dat ik gelijk wilde beginnen met iui om geen kansen te laten schieten.

Succes ermee.

Terug
Bovenaan