Wat zouden jullie doen?

Hoi!

Ik heb een vraagje

Jorden is ruim 4 maanden en mag een groentehapje proberen om 17.00/17.30,maar hij mag geen fruithapje,omdat er astma,bij Gerard in zn familie( en dan bestaat er een kans,dat ze het kunnen ontwikkelen)zeggen ze bij het CB,maar nu is mijn vraag,ik zie aan Jorden dat hij gewoon trek heb,zal ik een fruithapje proberen of wachten tot het volgende CB bezoek?wat zouden jullie doen?

Groetjes Simone

Hoi Simone,

ik zou gewoon even alleen groente geven.
Het is sowieso beter om het een voor een uit te proberen om te kijken of je kindje er goed op reageert.
Als je merkt dat je kindje goed de groente doet eten kan je altijd nog met fruit beginnen.
4 maanden is de jongste leeftijd om ermee te beginnen dus je bent er al erg vroeg bij, ik zou het rustig aan doen.

Groetjes Iris

Hoi Simone!!!

Als een fruithapje de evt. kans op astma vergroot zou ik het nog niet gaan geven, lijkt me geen moeilijke keus.
Kindjes hebben pas met 6 maanden de bijvoeding echt nodig eerder niet.
Ik ben zelf met mijn dochter met 5 maanden begonnen met groenten en na een week met wat fruit omdat ze anders met 6 maanden alles in een keer krijgen, ook pap en brood bijv. . Maar bij ons is geen sprake van astma.
Misschien een rare vraag maar waarom denk je dat je kindje behoefte heeft aan vast voedsel?
Ze komen nu ook in de orale fase waarin ze van alles in hun mondje stoppen en meer speeksel produceren ( gewoon kwijlen dus....)
Ben benieuwd wat je gaat doen, groenten is ook prima om te starten, zoet fruit lusten ze vaak  beter dan groenten. ( Al eet mijn meisje liever groenten op het moment!!!)
Succes!!!
groetjes Danielle.

Ik zou ook even wachten hoor. Ik denk ook dat veel moeders denken dat hun kind eraan toe is om te eten, door dat kwijlen, eten uit je handen wegkijken en smakken en alles in het mondje stoppen. Maar dat is gewoon de ontwikkeling en niet per se honger. Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar ik denk dat die signalen vaak verkeerd begrepen worden. Waarschijnlijk omdat we het zelf zo graag willen (de potjes staan ook naar mij te knipogen in de voorraadkast hoor, maar ik wacht nog even). Kindjes kunnen hun hele leven nog vast voedsel eten. Probeer dan het geduld op te brengen nog een paar weekjes te wachten met bijvoeding als dat beter is voor je kindje. Ze vinden die melk echt nog prima hoor, ze weten toch niet wat het is om te eten. Ze vinden gewoon alles interessant wat jij doet (nl ook de krant lezen, afwassen, schoenen aantrekken enzo) en dan geef je ze toch ook geen krant, of een afwasborstel (hihi zie het al voor me).
Doe wat voor jou goed voelt, maar kies in eerste plaats voor je kindje (niet dat ik daaraan twijfel hoor, ik geloof dat iedereen hier handelt met het beste voornemen voor onze lekkere dingetjes)
Liefs Phira

domme vraag misschien... maar wat heeft fruit met astma te maken??????

ik had vroeger chronisch astmatische bronchitis (klinkt zielig he?!), maar heb nooit het gevoel gehad dat fruit daar iets mee te maken had.

Borstvoeding schijnt er goed te zijn tegen luchtwegaandoeningen, maar verder weet ik geen verbanden tussen de luchtwegen en eten...

mama van Rêve

quote: mamma_Ilse reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-02-2007 09:01:06'));

domme vraag misschien... maar wat heeft fruit met astma te maken??????

Ja dat weet ik ook niet precies
Maar ik heb besloten om toch nog even te wachten met een fruithapje,ik heb gisterenmorgen een extra lepel rijstebloem door zn melk gedaan,en hij lijkt nu tevreden.

Bedankt voor jullie reactie's

Groetjes Simone mv Jorden

hoi Simone,
ik lees enorm veel over babies enzo dus ik zou je echt geen bronnen kunnen geven, maar er is bewezen dat bijvoeden voor 6 maanden  in het algemeen  de kans op allergieen en astma vergroot. Dus ook de groentehap. Daarnaast heb ik met een vriendin van mij gesproken die dietiste is. Ze legde dit alsvolgt uit: de darmen van een baby zijn nog niet 'af' voor 6 maanden (zoals jullie allemaal ongetwijfeld weten) en laten de schadelijke stoffen nog door. Na 6 maanden kunnen de darmen deze stoffen blokkeren, waardoor het dus terecht komt in de poep. Vandaar dat de kansop astma groter is als je eerder begint met bijvoeding. Helaas heb ik dit in de praktijk gemerkt aan mijn dochter. Ik geef Milo van 6 maanden nog geen bijvoeding (ik begin over 2 dagen, dan is hij echt 6 maanden). Bij Lior ben ik begonnen met 4 maanden en ze heeft iets wat de doktoren hier 'astma van de huid'   noemen. Veel minder erg dan astma, omdat ze er zelf geen last van heeft (maar alleen als we elke dag smeren met een speciale creme), en omdat ze er op een gegeven leeftijd overheen groeit. Maar het is wel lelijk. Ze heeft een chocoladekleurtje en heeft veel lichtere vlekken overal op haar lijfje. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zie het nut niet in van het niet geven van fruit en het wel geven van groente...
succes
Stephanie

hoi hoi

goh ik heb net ongeveer dezelfde vraag gesteld... dom dom had nog niet gekeken.....

merk dat meerderen het dus best lastig vinden, kiezen dus verstand en gevoel........

liefs tobi

enne succes met wat je keus ook mocht zijn..

Terug
Bovenaan