water vrij

hallo allemaal, ik heb een vraagje hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kind water vrij word door middel van spelletjes hij is net een beetje begonnen maar ik echt bang voor waten hij hou wel van spelletjes spelen... ik zou graag een stuk of 2 spelletjes zien te gaan spelen... wat voor spelletjes zijn leuk en forseren het niet ... het moet ook niet te moeilijk zijn gr rowan       bedankt
 
Ik weet niet hoe oud je kleine is maar ik ga vanaf 7 maanden naar babyzwemmen. Hij is nu 21 maanden en afgelopen vakantie rende hij vrolijk in en uit de zee zonder schrik, staat ook zelf zonder huilen op als hij even valt en zelfs koppie onder gaat. Heerlijk om te zien! En ik vind het echt een ochtendje van ons samen dat babyzwemmen. Nog even opscheppen: hij gaat zelfs al met veel lol van de grote glijbaan met me!
 
Hi,

Ten eerste wil ik je even op het hart drukken dat angst voor water niet geboren wordt in de eerste vijf jaar..... Ieder kind gaat straks een fase in waarin het absoluut niet wil dat zijn/haar haren gewassen gaat worden.... Bijna ieder kind heeft ook een periode dat het absoluut niet met hoofd onder water wil..... En bij de meesten komt dat alles gewoon weer goed, zonder dat je er wat speciaals voor hoeft te doen.

Ik zal je even een voorbeeld geven..... Mijn man en ik zitten allebei bij de Reddingsbrigade en wij zijn allebei echte waterratten.... Onze oudste dochter heeft echter twee jaar lang echt drama gemaakt bij het haren wassen of als ze maar een spatje water op haar hoofd kreeg....... Nu zit ze op zwemmen bij de Reddingsbrigade en na het watervrij maken, gaat ze vrolijk koppie onder!!!!

Mijn advies is dan ook om je kind nu al op te geven voor zwemles (meestal ellenlange wachtlijsten) en dan bij voorkeur bij een reddingsbrigade. Waarom een reddingsbrigade??? De mensen van de reddingsbrigade doen dit echt vrijwillig. Ze worden er niet voor betaald. Ze zijn dus gedreven om het kindjes op een leuke en veilige manier te leren. Bij ons in IJmuiden is het streven om maximaal vijf kindjes per instructeur te laten zwemmen. Dit om de veiligheid van de kinderen te waarborgen. Per les staan er toch al gauw 20 instructeurs in het zwembad! Gemeentezwemmen is vaak maar met twee instructeurs op 25 kinderen.... (tenminste, zo was het hier).

Kijk dus goed om je heen, vraag aan andere ouders bij jou in de buurt wat hun ervaringen zijn, en doe gewoon rustig aan met je kleintje. Voor zover ik uit jouw verhaal heb kunnen opmaken, heb jij zelf watervrees. Als jouw man/partner dat niet heeft, is het het beste om hem/haar die waterspelletjes te laten doen. Jij kan namelijk jouw angst overbrengen op je kind..... Kinderen voelen namelijk heel goed de gevoelens van volwassenen aan!
Misschien is het zelfs nog een idee om jezelf op te geven bij de reddingsbrigade..... Mijn man heeft een man van 68 nog leren zwemmen.... Met goede begeleiding kan ook jij nog van je watervrees afkomen. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik deze graag.

Groetjes Nynke
 
Terug
Bovenaan