Waterbevalling - iemand ervaring?

Hallo allemaal,
Ik wil heel graag in het water bevallen. Probleem; het kan niet thuis. Maar nu heeft A'dam een bevallingscentrum met een 'badkamer'. Ik helemaal blij, zegt 1 van de verloskundigen deze week dat bij een eerste bevalling (het is mijn eerste) het laatste stukje toch vaak op bed moet, i.v.m. het in de gaten houden van het kindje (hartslag e.d.). Ik ben gewoon boos! Mijn man wil maar 1 kindje, dit is dus mijn eerste en laatste bevalling en nu 'mag' en / of 'kan' ik niet bevallen hoe ik wil. Ik heb al 10 jaar een kinderwens en het dit idee / gevoel om in het water te bevallen.
Het rijmt helemaal niet met de 'droomverhalen' die je allemaal op internet leest. Als er uiteindelijk iets is, dan snap ik heus wel dat je het bad uit moet. Misschien gaat het helemaal niet en krijg ik een keizersnee of wil ik helemaal niet meer. Maar nu wordt mijn 'droom' bevalling mij al ontnomen voordat het zover is!
Heeft iemand ervaring met een waterbevalling (bij een 1e bevalling)?
Bedankt! Groetjes Nanna.

Hallo Nanna,
Als doula heb ik 1 ervaring met een waterbevalling opgedaan en binnenkort de tweede ervaring. Wat jammer dat jouw verloskundige zo "negatief" reageert. Ik weet niet waar je woont, maar is het een overweging om een andere verloskundige te zoeken? Ken je de site van 't Duikertje? Daar staan ook namen en adressen van verloskundigen die waterbevallingen doen.
Ik kan je van harte aanbevelen het volgende boek eens te lezen : Bevallen in water van Lucy-Anne de Vletter / Marc van Velthoven.
Geef de moed niet te snel op. Echt er zijn mogelijkheden. Laat je goed voorlichten. De  oerbron  geeft ook voorlichting over bevallen in water.
Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.
Groetjes, Teddy

Hallo Nanna,

Ik weet dat ze het in het lucas-andreas ziekenhuis doen. Anders bel je hen op en vraag je naar verloskundiges die dit bij hen doen!

groetjes Mariska

Dag Nana,

Laat je vooral niet opjutten of afschepen.
Ga het gesprek 'open' aan met je eigen verloskundige. Neem eventueel doula Erica Muller mee van Oerbron. Die weet 'echt' waar het over gaat bij een waterbevalling.

Bevallen in het water is een keuze en daar is niets mis mee, gaat vaak veel beter en is een genot om te begeleiden als verloskundige. Je verloskundige zal de video 'The art of birth' eens moeten zien.
Daar zie je prachtige bevallingen met verloskundigen en alle vrouwen bevallen 'op eigen kracht' in het bad.

Dus weg met denken dat het misschien niet kan en uit het bad stappen om op bed te gaan liggen om te bevallen heeft geen reden. Hooguit kan de reden zijn dat de verloskundige niet erg ervaren is met bad bevallingen. Het kan zijn dat zij angst heeft voor de waterbevalling. Praat er maar over, je komt er wel achter.

Vooral gewoon vertrouwen blijven houden in je eigen lijf en idee. Als water je eigen keuze is ....... wie kan daar dan tegen zijn?
Succes!

Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

ik wil er eiegnlijk alleen een dingetje aan toevoegen. Als je er wel voor gaat, houd dan inderdaad voor ogen dat het misschien op het moment zelf heel anders loopt en toch niet doorgaat.
Mijn bevalling duurde 2,5 uur. Er heeft nooit een pauze gezeten tussen de eerste en laatste wee. Niemand ter wereld had mij in een bad gekregen ik was totaal gevloerd.
Wat ik me ook afvraag als er een knip gezet ''moet'' worden ofzo, kunnen ze dat beoordelen onder water? De verloskunidge heeft geen duikbril op toch?
En als je verloskundige het nog nooit gedaan heeft een waterbevalling, is het misschien beter niet te doen, ze heeft immers wat minder ervaring en dan voelt zij zich misschien onzekerder dat lijkt me voor jou ook geen prettig gevoel.

groeten Elke

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het inmiddels met 1 van de andere VK besproken (er zitten er namelijk 5! en je weet niet wie jou bevalling zal gaan begeleiden, helaas!) die was iets positiever. Maar zij zei ook dat je je minder goed kunt afzetten, blabla een beetje onzin, want er zitten handvaten in het bad. Na alle prositieve reacties op internet, wordt ik steeds bozer op de reacties van de VK!
Ik heb bevallingscentrum west (bij het Lucas Andreas) nu een paar keer gebelt om te vragen hoe het met huin 'badkamer' zit, er is namelijk verwarring over de hygienische zaken en of er nu wel of niet in het bad bevallen mag worden. Helaas heb ik steeds de verkeerde aan de telefoon door de vakantie. Maandag kan ik het opnieuw proberen.
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben er nog niet uit, maar blijf er wel achteraan gaan!
Groeten Nanna.

Hoi Nanna,

Mijn schoonvader werkt daar. En ik ben toen wezen kijken om daar te gaan bevallen. Alleen zouden mijn verloskundigen niet mee kunnen, dus moest ik over naar een praktijk in Amsterdam. Daar had ik geen zin in en heb het niet gedaan.
Maar die kamers zijn echt zo mooi! En ik zou ook voor het bad hebben gekozen. Wel is meteen aangegeven dat als de kamer bezet is je pech hebt. Dat is natuurlijk een nadeel.

groetjes Maris

Hallo allemaal,
Vandaag een vaste medewerkster gesproken, ik mocht zelfs direct komen kijken omdat er niemand was! Helaas gaat dat niet, want ik moet zo met mijn man ergens anders heen. Ze was heel aardig en................ er mag tegenwoordig dus wel in 1 kamer bevallen worden! Wat een opluchting voor mij! Mocht het medisch uiteindelijk niet kunnen, of is de kamer uiteindelijk bezet, dan heb ik natuulijk pech, maar dat vind ik niet erg, daar kan ik mee leven! Eindelijk 'rust' in mijn koppie, de mogelijkheid ligt dus nog gewoon open! Heerlijk!
Bedankt voor al jullie lieve reacties en voor degene die ook nog moeten bevallen binnenkort, succes!
groetjes Nanna

Terug
Bovenaan