Waterbevalling?!

Dag kersverse moeders!

Ik ben zwanger van onze eerste en hoop in december te bevallen. Ik denk aan een waterbevalling en ben op zoek naar ervaringen, goede en minder goede. Het lijkt me erg fijn, maar ook wel een gedoe en geregel. (En best duur...)

Bij voorbaat dank!

Dag Ayleen

Ik wil je best wat vertellen. Mijn waterbevalling is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege meconiumhoudend vruchtwater, maar wat ik wel heb gehad, wil ik wel delen. Ik schrijf er later over, nu geen tijd....

Tot later

Hoi Ayleen,

Mijn waterbevalling is helaas uiteindelijk ook niet doorgegaan.

Ik heb er destijds veel info over gezocht en kon eigenlijk niet zo heel veel vinden. Je kunt die baden huren per week en dat is vrij duur omdat je ze al enkele weken van te voren in huis moet heben en dus wellicht 6 weken huur voor zo'n bad moeten betalen.
Wij hebben uiteindelijk een opblaasbaar bad gekocht (via de website van de waterooievaar, of google anders "mama baby bad"). Nog steeds duur, maar dat bad mag je houden en kun je later met je kindjes ook nog wel gebruiken om in te spelen. Ik ben er ook een paar keer in gaan zitten toen ik nog hoogzwanger was. Zaaaalig. Want in  het gewone bad zat ik helemaal klem, en aan het einde kon ik daar ook niet meer zelfstandig uitkomen....

Een volgende keer zal ik het zeker weer proberen in het bad. Nu heb ik alleen onder de warme douche gezeten en het water verlichtte de pijn bij mij heel goed.  Kun je nagaan hoe dat in bad moet zijn.

succes,
Janneke

Ik had geen waterbevalling gepland, maar had wel bedacht om tijdens het opvangen van de weeën heel lang in ons tweepersoons bad te gaan liggen. En mij viel het zwaar tegen! Ik heb er precies 5 minuten ingezeten, maar ik vond het vreselijk. Ik kon me nergens schrap zetten of aan vast houden, ik glibberde steeds weg en die aandacht kon ik wel voor andere dingen gebruiken. Je kan er op het moment supreme dus ook helemaal niet op zitten te wachten, wil ik maar zeggen. En dan lijkt het me wel een hoop geld...

Hallo,

Ik zou het zelf niet willen. Enerzijds omdat er op dat moment een aantal redenen kunnen zijn waardoor je niet in het water mág bevallen. Of je zit de weeën op te vangen in bad en er wordt besloten alsnog naar het ziekenhuis te gaan, lijkt me geen pretje. Anderzijds denk ik dat een bevalling vaak wordt geromantiseerd. Ik mocht ook nog in bad (het gewone bad op de badkamer) van de verloskundige, maar heb dit niet gedaan. Misschien is het ook erg afhankelijk van de persoonlijke  ervaring met bevallen (ik had een erg zware bevalling), maar ik moest er niet aan denken om in bad te gaan zitten, ik wou lopen!  De douche vond ik trouwens wel erg prettig.

Je weet  op dat moment pas hoe het daadwerkelijk zal lopen, maar ga op je gevoel af. Dus als het jou prettig lijkt: doen!

Groetjes,
Dionne

Hallo

Ik heb mijn bad gehuurd bij, ik geloof, waterkinderen in amsterdam.   Een ovaal bad. Wel duur, maar het is voor 6 weken, de tijd dat je thuis mag bevallen. Ik vond het heerlijk om de laatste weken in bad te gaan en alle plek te hebben. Of met zijn twee. Het is even wennen om hem te vullen en leeg te pompen, maar daar ben je na een keer al best bedreven in. Zo moeilijk is het niet. Ik heb gehoord dat zo'n opblaasbad 'lastiger' is omdat je je niet kan afzetten. dat kan met het bad dat ik had wel, want daar zit een stevig omhulsel om en het zeil dat er in zit is niet glad. Tijdens de bevalling vond ik het bad wel fijn, ook al werden mijn weeen daar heftiger door. Het zette niet zo goed door om de echt heftigere weeen te krijgen en de ontspanning van het bad hielp mij wel. Maar toen de VK kwam en mijn vliezen brak, bleek er meconium in te zitten, dus ik mocht niet terug in bad en moest meteen aangekleed en naar het ziekenhuis. jammer!
Ik vond het de moeite, geld en het werk wel waard! En bij waterkinderen deden ze helemaal niet moeilijk om het bad later af te halen. Ik was net bevallen voor de 6 weken om waren en zat toen net in de kraamweek. Geen probleem om het later op te laten halen en ik hoefde niet meer te betalen.

Veel succes met het kiezen en uiteraard met je zwangerschap!

Groeten

Rosanne

hai ayleen,

ik heb een waterbevalling geporbeerd, je kan bij www.waterkinderen.nl kijken, het valt op zich wel mee qua kosten, vond ik, en als je echt bijna geen geld heb dan is daar een speciaal potje voor, dan kost het bijna niks.
het is heerlijk, er is ook een boek, weet ff niet hoe die heet maar staat echt alles in.
bij mij schoot de bevalling niet op daarom moest ik naarh et ziekenhuis.
het water was wel heerlijk en verwarmd!

groetjes Miranda

Terug
Bovenaan