waterigemoedermelk

Hallo moeders
Ik ben vaak hier gestaan met mijn vragen en twijfels en jullie hebben mij trouw bijgestaan en gesteund waar ik ontzettend dankbaar voor ben .Nu zit ik weer met wat vraagjes ik heb een knul van 6 1/2 maand ik voed hem zelf.Tot 5 maanden heeft hij heel goed gegroeid bij cb zeiden ze zelfs geef je hem melk of slagroom.Een paar dagen geleden had ik mijn melk afgekolfd en was ik vergeten om hem in de koelkast te zetten ik keek naar de fles en ik zag iets waar ik niet kon geloven .In de fles zat water met een dun laagje room zeg maar en ik dacht is dit normaal hier zit toch niks in moet mijn baby hiervan groeien?Ik zit met honderd vragen kan iemand mij a.u.b helpen ik ben zoooooooooo onzeker van geworden zal ik dan overgaan om flesvoeding ik weet me echt geen raad .Zou dit de reden zijn dat mijn zoontje niet veel aankomt (300 g in 40 dagen)terwijl hij 1100 per maand aankwam ?wie o wie weet raad ? help
een zeer onzekere moeder
groetjes sus
 
Hoi Sus,
Ik geef ook borstvoeding en heb in het begin ook wel eens wat melk afgekolfd.
Het schijnt heel normaal te zijn hoor dat als je afgekolfde melk laat staan, het vet zich gaat scheiden van het vocht. Ik heb ook gehoord dat zolang dat laagje room erop zit, het goeie melk is. Ik neem aan dat je bij het cb kan navragen hoe het komt dat jouw zoontje wat minder aankomt dan voorheen.
Groetjes
 
Maak je geen zorgen. De samenstelling van moedermelk verschilt per keer en als je vaak afkolft en het bewaard hetzij in de vriezer of koelkast, dan zie je idd dat het water beneden ligt (het merendeel) en dat er een klein laagje vet boven ligt.
En dat je kind nu wat minder hard aankomt is vrij logisch. Alleen in het begin groeien kinderen als kool. Later gaat het wat minder hard. Dat merk je ook aan de kleertjes. Een kind doet maar hooguit een maand met maat 50, terwijl maat 74/68 e.d. veel langer meegaat.
 
hoi susanne,
kan me alleen maar bij de vorige mama's aansluiten.Mijn zoontje is nu bijna zes maanden.hij is de laatste 4 weken maar 100 gram aangekomen.De eerste 8 weken bijna 2 kilo_Ophet cb zeiden ze dat dit vrij normaal was wanneer je borstvoeding geeft.Ze houden het nu wel goed in de gaten want hij mag natuurlijk niet af gaan vallen.Mag tussendoor nog een keertje extra langs komen op het cb om te wegen.
 
Hoi Suzanne,

Het is normaal hoor, dat afgekolfde melk scheidt als je het even laat staan. Dat is geen waterige melk, kijk maar eens naar die dikke laag vet die erop drijft :) Verse koemelk doet dat ook, maar gepasteuriseerde koemelk uit een pak niet, daarom zijn wij dat niet zo gewend. De vetlaag kan trouwens per voeding ook verschillen. Dat komt omdat de samenstelling van de melk wisselt per voeding, per dag, per week, per maand... Zelfs binnen één voeding verandert de samenstelling! De melk past zich perfect aan aan de behoeften van je kind.

Moedermelk is normaal wat blauwig van kleur. Kangoeroemelk is bijvoorbeeld roze. :) Hier lees je meer over de samenstelling van moedermelk: http://www.borstvoeding.com/martienvandenberg/zure-melk.html

Dat je zoontje nu minder aankomt dan in het begin, is normaal. Reken maar eens uit wat hij anders zou wegen als hij een jaar is, dan past hij niet meer door de deur ;-)

Groetjes,
Pauline

PS Lees ook eens mee op het borstvoedingsforum: http://www.network54.com/Hide/Forum/89719
 
Beste Patricia ,Anoniem,Miranda,Pauline

Wat een verademing jullie hebben mij enorm gerust gesteld.Ik dacht echt dat mijn melk waardeloos was, en was ik van plan om fles te gaan geven .Ik heb heel wat gehad aan jullie reacties hartelijk dank.
Groetjes sus
 
Terug
Bovenaan