Waterpokken / Gordelroos

<p>Hoi,</p><p>Toevallig was er net iemand bij ons thuis aan het klussen die vorige week gordelroos heeft gehad. Ik kwam erachter dat dit van hetzelfde virus als van de waterpokken afkomstig is. </p><p>Ik heb gelezen dat dit gevaarlijk kan zijn tijdens de zwangerschap als je niet immuun bent. Vooral tussen 13 en 20 weken. Ik ben momenteel 18 weken zwanger. </p><p>De huisarts kon niet terugzien of ik het ooit heb gehad, want misschien waren mijn ouders niet langs de huisarts geweest en heb ik het alsnog wel gehad.  Wat moet ik doen? Gewoon afwachten? Wie heeft hier ervaring mee?</p><p>Mijn zoon zit op de opvang en die kan er toch ook zomaar mee thuiskomen? Ik heb hier eigenlijk nooit informatie over gekregen. </p>

Mijn oudste dochter kreeg waterpokken toen ze 15 maanden was. Ik was toen 4 maanden zwanger van haar zusje.

Tja, ik kon moeilijk mn eigen kind omzeilen haha, ik verzorgde haar gewoon en t heeft geen problemen opgeleverd voor de zwangerschap. De verloskundige maakte zich er ook totaal niet druk om en ik was zelf ook nogal nuchter ;) Daarnaast werk ik ook op een kinderdagverblijf dus ik kwam als zwangere genoeg in aanraking met kinderziektes en virussen. Mn eigen dochters zijn kerngezond hoor, zo'n vaart zal het niet lopen denk ik meestal maar.

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Ik ben nu zwanger en mijn zoontje heeft de waterpokken gehad. Ik heb de verloskundige gebeld en uit eerder afgenomen bloed kon in het lab bepaald worden dat ik geen antistoffen heb aangemaakt tegen de waterpokken. Omdat de waterpokken een ernstig ziekteverloop voor mij en ernstige aangeboren afwijkingen bij de baby kunnen veroorzaken, heb ik een aantal dagen niet met mijn zoontje in aanraking mogen komen totdat ik een spuit met antistoffen had gekregen. 
Mijn vriend heeft dus die dagen de volledige zorg voor onze zoon op zich genomen en ik heb zoveel mogelijk in afzondering gezeten om het voor onze zoon 'zo makkelijk' mogelijk te maken. Zolang hij mij niet zag, was het voor hem namelijk best te doen.
Mijn advies is dus om je verloskundige te bellen en evt je bloed na te laten kijken op antistoffen. De gevolgen kunnen echt ernstig zijn. 

Terug
Bovenaan