waterpokken

Er is bij mij in de buurt een kind met waterpokken en nu vraag ik me af of dit ernstig is als je zwanger bent. Volgens mij zijn de waterpokken vrij onschuldig, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Weet iemand dit?

hoi hermelien

ik heb het onderwerp waterpokken net gelezen op google
maar de ze zijn niet onschadelijk voor iemand die zwanger is
en als je ze zelf niet hebt gehad dan kun je er op volwassen leeftijd
zoiezo goed ziek van worden

dus probeer uit de buurt te blijven
voorkomen is beter dan genezen
kijk anders maar op google
en dan waterpokken en zwangerschap of zwanger zijn

gr eus
27wkn zwanger van de 4de

hoi!

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, en als er een kind bij ons waterpokken heeft moeten wij altijd alle ouders die zwanger zijn inlichten want helaas is dit WEL gevaarlijk voor het kindje in je buik, het kan er een handicap aan over houden, hoeft niet altijd zo te zijn hoor maar het is altijd beter om bij diegene uit de buurd te blijven tijdens je zwangerschap, vooral van de waterpokken afblijven en zorgen dat er geen contact via speeksel komt! rode hond is trouwens nog gevaarlijker en gordelroos.

Ik kan je dus als advies geven dat je het beste eventjes bij het kind met waterpokken uit de buurt kunt blijven (al is het maar voor de zekerheid). zodat jouw kleintje niks kan overkomen.

succes!

xxx jolanda

Waterpokken zijn besmettelijk. Maar voor dat een kind deze waterpokken krijgt, moet hij of zij drie weken daarvoor al geinfecteerd zijn. Tijdens de incubatietijd is het virus al besmettelijk. Eigenlijk vijf dagen voordat de blaasjes uitbreken. Je weet dus nooit of  je kind of jij zelf besmet bent.

Het beste wat je kunt doen is bij je moeder of je huisarts informeren of je zelf ooit de waterpokken hebt gehad. Zo ja, is er niets aan de hand, voor jouw en je baby. Zo niet, wees dan extra voorzichtig in de buurt kinderen.

Groetjes Evy

Dag Hermelien,
Waterpokken kunnen schadelijk zijn voor de 20 e week van de zwangerschap (aangeboren afwijkingen) of na de 30 e week (vroeggeboorte). Echter 90 procent van de bevollking is immuun en heeft het op de een of andere manier (zichtbaar of niet) gehad. De kans is dus heel erg klein dat je het krijgt. Mocht je het toch krijgen (dat is nog maar afwachten) dan wordt je in het ziekenhuis aan een speciaal infuus gelegd en wordt de infectie bestreden.
Ik weet dit omdat mijn dochter het heeft gehad toen ik 18 weken zwanger was. Ik heb contact gehad met mijn huisarts en met mijn gynacoloog. Ik heb het niet gehad terwijl ik als kind nooit waterpokken heb opgelopen. Waarschijnlijk dus immuun zonder dat ik het wist.

Maak je dus geen zorgen, het zal hoogstwaarschijnlijk wel aan je voorbij gaan. En zoniet, ga dan meteen naar de dokter die weet wel wat te doen.

Groetjes,
Nous

Dank julie voor je reacties. Wat Nous verteld heb ik inderdaad ook gevonden op internet. Het probleem is dat ik geen flauw idee heb of ik de waterpokken heb gehad en mijn moeder weet het ook niet zeker. Uit de buurt blijven is een beetje lastig, want zoals iemand al zei de incubatietijd van de waterpokken duurt nogal lang. Dus van alle buurtkinderen waar mijn zoontje op een dag mee speelt, en dat zijn er nogal wat, kan iedereen het inmiddels wel hebben zonder het te weten. Ik zal voor alle zekerheid maandag even met mijn huisarts overleggen, maar ik denk dat ik maar gewoon even moet afwachten wat er gebeurd.

Terug
Bovenaan