Waterpokken

Mijn dochtertje was zondag avond ontroostbaar. Pas na een zetpilletje werd ze rustig. Maandag had ze 39.3 koorts. De dokter dacht aan griep.
Gisteren had ze wel kleine rode spikkeltjes op haar buikje en beentjes.
Ze is 1.5 week geleden bij iemand in de buurt geweest met waterpokken. Het schijnt ook te heersen.
Nu weet ik nog steeds niet of het nou wel of niet de waterpokken zijn.
Wanneer mag ze dan niet meer naar de crèche? Ik wacht wel af hoe het vandaag gaat.
Hoe snel gaat dat eigenlijk, de ontwikkeling van de waterpokken?
 
Hoi Denise,

Zielig he als ze zo ziek zijn.

Het kan de waterpokken zijn de incubatie tijd daarvan is ongeveer 2 weken.
Het begint met wat griep verschijnselen en soms koorts (niet alle kinderen hebben daar last van)
Dan verschijnen er pukkeltjes vaak beginnen die op de romp. Het breid zich snel uit over het lichaam. Bij iedere verschoning zie je er meer (tenzij het heel lichte vorm is)

De pukkeltjes zijn blaasjes met vocht erin. Die jeuken.
Het vocht in de blaasjes is besmettelijk (voor degene die nog geen waterpokken hebben gehad, of een lichte vorm of onder het jaar)

Op sommige dagverblijven mogen kinderen gewoon komen. Wij houden de regel aan dat ze weer mogen komen zodra de de bultjes zijn ingedroogt dus met een korstje er op dan is het vocht weg en de besmetting ook.

Vaak zijn ze er toch behoorlijk beroerd van en kan je ze voor het kind zelf het beste lekker thuis laten.

De bultjes jeuken erg je kan er menthol poeder op doen en ik dacht dat je ook iets van vsm had, havervlokken in bad schijnt ook te helpen.

Probeer zo min mogelijk te laten krabben ivm infectie en littekens.

Heel veel succes.

Groetjes
 
Hoi Denise,

Hoe oud is jouw dochtertje?

Ik ben vanmiddag nog met mijn zoontje van 5,5 maand bij de ha geweest ivm de blaasjes die Joyce hierboven beschrijft. Hij zei dat waterpokken normaal wel eens voorkomen bij kindjes van 11 maanden, maar meer normaal is bij 2 jaar. Dan zou onze zoon wel heel vroeg zijn. Hij kan de diagnose pas zeker stellen als hij morgen meer blaasjes krijgt (het was vanmorgen minder dan vanmiddag, trouwens) en dat de oudere blaasjes indrogen en een soort kratertjes/korstjes worden.

De ha zei trouwens dat koorts kan, maar meestal niet hoger dan 38,5, hoewel sommige kindjes meer koorts hebben.

Ik ben benieuwd.
Sterkte in elk geval. Ik zou toch even langs de ha gaan.
Sterkte,
Machteld
 
Mijn dochtertje is 6 mnd.
We zijn 1.5 week geleden bij iemand geweest met waterpokken. (een baby van 4.5 mnd)
De crèche heeft nog steeds niet gebeld, dus zal wel goed gaan.
Hoe snel zou dat gaan het begin, tot de vele blaasjes?
Ik weet niet wat het dan zou kunnen zijn die hoge koorts van afgelopen maandag. Als je griep hebt, heb je langer dan 1 dag koorts lijkt mij. En tandjes is de koorts ook niet zo hoog.
 
HOi Machteld,

Als ik kijk naar mijn werk (kdv) zijn er bij ons in de babygroep toch ieder jaar wel 10 kinderen die onder de 2 jaar de waterpokken hebben. Dit jaar is de score 7.

Denise,
De hoge koorts bij je meisje kan van alles zijn. Soms krijgen ze zonder enige rede hoge koorts dat net zo plotseling verdwijnt als het gekomen is. Vaak is het dan niet te achterhalen waarvan.

Met een dag zijn de blaasjes vaak al een heel stuk meer.

Maar je hebt ook nog meer kinderziektes die pukkeltjes geven. Of andere oorzaken tandjes, ander wasmiddel, iets nieuws gegeten noem maar op.

Succes
 
Mijn zoontje van 11 maanden heeft nu de waterpokken vermoeden we. De rode bultjes concentreren zich vooral op zijn gezicht tot de oren aan toe en op de benen. Op zijn romp en armpjes zit nog helemaal niks. De leidster op het kdv dacht dat het waterpokken zijn. Hij heeft geen koorts, is hoogstens wat hangeriger dan normaal maar speelt en eet nog gewoon goed. Bij het kdv mag hij ook gewoon komen, zolang hij zich maar niet ziek voelt of koorts heeft. Ik hoorde dat calendulazalf ook goed helpt tegen de jeuk.
 
Nou het is geen waterpokken. Anders had er meer moeten gebeuren tot nu toe. Ze heeft wel kleine pukkeltjes over het gehele lichaam. Ik heb al zitten denken aan ander eten, wasmiddel etc, maar nee. Het zal vanzelf wel overgaan neem ik aan.

Bedankt voor alle reacties. Nu weet ik in ieder geval alles over de waterpokken, als ze die echt gaat krijgen.
Groet
 
Ik weet dus niet zeker of mijn zoontje waterpokken heeft. Hij heeft rode, wat verhoogde bultjes op zijn gezicht en zijn oren en op zijn benen. Sommige zie er inderdaad wel een beetje uit als blaasjes. Maar op het kdv zeiden ze dat waterpokken toch meestal ook wel op de romp zit en daar heeft hij dus helemaal geen bultjes.
 
Terug
Bovenaan