Waterpokken

Ik heb een vraagje, het neefje (3 jaar) van mijn dochter (8 maanden) heeft waterpokken. Zaterdag zijn ze met elkaar in contact geweest en deze week komt hij logeren. Weet iemand hoe besmettelijk waterpokken is voor een kindje van 8 maanden?

Groetjes Mireille
 
Hoi,

Het  neefje en nichtje van mijn zoontje hebben toevallig 2 maanden geleden allebei de waterpokken gehad. Mijn zoontje was toen 2 maanden en was ook in contact geweest met ze. Ik heb toen uiteraard gelijk het cb gebeld, vandaar dat ik weet hoe besmettelijk het is. Mij werd in ieder geval afgeraden om ze nog contact te laten hebben, omdat mijn zoontje nog erg jong was. Maar het zou geen kwaad kunnen als hij ze toch zou krijgen.

Waterpokken zijn besmettelijk zolang de blaasjes nog blaasjes zijn en ook een week ervoor. Zodra de blaasjes ingedroogd zijn, is het niet meer besmettelijk.
Het wil niet zeggen dat je kindje het ook zal krijgen als ze met haar neefje in contact komt. Mijn zoontje is ook gewoon bij zijn neefje en nichtje geweest en heeft ze niet gehad.
Het kan wel 3 weken duren voordat je kindje het ook kan krijgen, want dit is de incubatietijd.

Het is wel zo: hoe jonger de kinderen waterpokken krijgen, hoe minder last ze ervan hebben. Als ze een paar jaar zijn, hebben ze er veel meer last van en beseffen ze ook veel beter dat ze kunnen krabben tegen de jeuk.

Succes en misschien horen we er nog wel van!
 
Mijn dochtertje van 2 kreeg 3 weken geleden de waterpokken. Sinds afgelopen zaterdag heeft mijn jongste dochtertje van  7 maanden ze nu ook. Zij zit nog meer onder dan de oudste.   Uit voorzorg heb ik de visite van mijn neefje van 1,5 afgelopen weekend maar afgebeld. Het is volgens mijn huisarts besmettelijk vanaf een paar dagen voordat de eerste waterpokken zichtbaar worden, totdat de blaasjes zijn ingedroogd.
Als er 3 weken na de eerste waterpok bij het ene kindje niets te zijn is bij het andere kindje, is er niets aan de hand. Tenzij ze natuurlijk met nog een ander kind in aanraking zijn geweest (bijv Kinderdagverblijf zoals mijn dochters).
 
Terug
Bovenaan