waterpokken?

even een vragje over waterpokken
het heerst bij ons verschrikkelijk in het dorp
buurkindjes enzo
en melissa zit op peuterspeelzaal en heeft nu gelukkig vakantie vindt het ttoch wel eng omdat ze graag haar broertje wil kussen wanneeris het nou besmettelijk?
hoorde ook iets 2 weken voordat het openbaart of als er pas blaasjes zijn
wie weet het en heeft al in die situatie gezeten
melissa 2 en een half heeft het nog NIET gehad
gr marijke mama van melissa en wesley 3 en een halve week

Hoi,

Hoor hier niet, maar wilde wel even reageren.

Je dochter kan ze al opgepikt hebben. De incubatietijd (tijd tussen besmetting en uitbreken) is tussen de 10 en 21 dagen. Het kan dus zijn dat je dochter al besmet is, maar het nog niet is uitgebroken. Je kunt ook niet voorkomen dat ze andere kinderen besmet. Ze zijn nl al 2 dagen voor het uitbreken besmettelijk. Vaak zijn kinderen een week voor het uitbreken snotterverkouden. (wie niet op dit moment!)

Onze dochter was net 9 maanden toen ze de waterpokken van haar broer kreeg. (lang leve de PSZ!) Ze heeft er behoorlijk onder gezeten. Maar volgens de kinderarts (daar moesten we toevallig wezen) is het niet schadelijk voor "gezonde" kindjes. Wel kunnen ze er flink koorts van hebben. Gelukkig kun je bij de apotheek goed spul krijgen tegen   de jeuk. We zijn inmiddels 4 weken verder, en alle  korstjes zijn zo goed als weg. Wel zie je nog rode vlekjes op de plekken waar de waterpokken gezeten hebben. Mocht je zoontje ze krijgen ga dan even langs de huisarts. Meer voor de zekerheid. En hij/zij kan je ook vertellen hoeveel paracetamol je mag geven bij koorts.

Groetjes, Cathy (juni2006- forum)
Mama van Thom (maart 2003) en Danae (mei 2006)

Hoi Marijke,

Ik zou het goed in de gaten houden. Maar volgens mij hebben baby's de eerste weken nog zoveel antistoffen mee dat ze niet snel ziek worden. Dus maar hopen dat die hun werk doen en je kleintje niet ziek wordt! Succes, Fleur

Hoi,

Geen zorgen! Mijn zoontje van bijna 4 heeft sinds 1,5 week de waterpokken en aangezien mijn dochtertje nu bijna 3 weken is maakte ik mij ook zorgen. Ik heb daarom de hulplijn van het consultatiebureau gebeld en die vertelden mij dat een pasgeboren baby antistoffen van de moeder meekrijgt voor he 1e halfjaar. Wel adviseerde ze om extra alert te zijn omdat er natuurlijk altijd uitzonderingen kunnen zijn (dit had ze echter zelf nog nooit meegemaakt).
En inderdaad, het is echt niet tegen te houden. Gelukkig is het bij mijn zoontje erg meegevallen allemaal en heeft hij al bijna geen korstjes meer.

groetjes,
mm1

Terug
Bovenaan