Waterpokken

Helaas, helaas. Het virus heeft ons huis toch niet voor gevlogen. Bij de oppas was het er al, maar we dachten dat Cas geluk gehad zou hebben. Kindjes onder het jaar krijgen het minder snel....maar nee hoor hij is veranderd in een krentenhondje. Dus druk in de weer met lotio alba. Gelukkig heeft hij er zelf geen last van, tot nu toe dan. Nog even vrolijk als altijd. Verklaard misschien wel de onrustige nachten van de afgelopen paar dagen. Of zou het die 8 maanden sprong zijn.....

Iemand anders hier ervaring met een kindje met de waterpokken.

Gr Froukje

Hoi Froukje,
Hoe zien die vlekken er precies uit bij waterpokken? Zijn het geen blaasjes?
Janneke van mij heeft ook allemaal vlekjes, ook aan de binnenkant van d'r handen. Ik denk aan de zesde ziekte, maar ik lees niks over vlekjes op d'r handen.

Groetjes Marina

Mijn zoontje van 8 maanden heeft ook de waterpokken (gehad), begon 1,5 week geleden). Hij heeft er weinig last van gehad. Nu zitten er vooral nog korstjes op zijn hoofd en dat heeft  veel  tijd nodig om te genezen.
Zijn zus van 2 had het ook, net zoals het hele kinderdagverblijf. Zij had het heel erg (romp zat helemaal onder) en er veel last van (jeuk). Na aandringen bij de dokter heb ik lanette-vaseline creme gekregen met 1 % menthol en een drankje zodat ze kon slapen (promethazine). Die zalf werkte het beste tegen de jeuk en ze kon na 2 slapeloze nachten weer slapen (en wij dus ook;-)).
Een tip: een bad vonden mijn kinderen niet leuk, vooral niet als ze er uit kwamen, was bij allebei hard huilen wat normaal niet is.
Het is nu 2 weken geleden dat ik de eerste vlekjes ontdekte bij mijn dochter (mijn zoontje kreeg het 4 dagen later)  en nu heeft ze nog wat korstjes. Na het bad van een week geleden zijn ze er ook niet meer in geweest, vanavond maar weer eens proberen.
Succes er mee!

Zesde ziekte

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht.

Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts

Zesde ziekte

exanthema subitum

roseola infantum

ICD-10
B08.2

ICD-9
057.8

Geneeskunde

De Zesde ziekte, ook wel driedaagse koorts genoemd, is een kinderziekte die niet helemaal zo onschuldig is als de vijfde ziekte, maar toch nog vrij ongevaarlijk.
De Latijnse benaming is exanthema subitum of roseola infantum. De ziekte wordt veroorzaakt door het humaan herpesvirus type 6, een virus dat verwant is aan de verwekker van de koortslip en van genitale herpes. In tegenstelling tot deze andere virussen geeft de verwekker van zesde ziekte geen terugkerende problematiek. De incubatietijd is 10 tot 15 dagen.

[bewerken] Verschijnselen
De ziekteverschijnselen bestaan uit een vrij plots optredende, enige (meestal 3 tot 5) dagen durende hoge koorts,
(39 tot 40,5 °C), meestal zonder duidelijke lokaliserende symptomen
zoals oorpijn of een zere keel. De koorts zakt dan vrij abrupt waarna
het kind een uitslag ontwikkelt. Soms gaat de uitslag gepaard met keelontsteking, oorontsteking en/of vergroting van de lymfeklieren in hals en nek. Het kind hoeft geen erg zieke indruk te maken en een koortswerend middel zoals paracetamol is meestal reeds voldoende. De ziekte gaat binnen enkele dagen vanzelf over.

[bewerken] Naam
De ziekte dankt haar naam aan de volgorde waarin men vroeger de vlekjesziekten beschreef: 1. mazelen, 2. rode hond, 3. roodvonk, 4. ziekte van Filatov-Dukes (dit bleek later een variant van rode hond te zijn), 5. erythema infectiosum (vijfde ziekte) en 6. exanthema subitum (zesde ziekte).

[bewerken] Externe link
www.ziekenhuis.nl - informatief filmpje over deze ziekte

Hoi Marinha,

Mocht hij de zesde ziekte krijgen dan weet ik wat me te wachten staat ;-) dank voor je informatie. Het zijn toch echt de pokken. De arme man zit helemaal onder. Vanacht een drama nacht gehad. Tot 2400 heeft hij prima geslapen, en daarna......niks hielp....fles niet, zetpil niet, bij ons in bed....en vanochtend was meneer net zo vrolijk als altijd..hoe is het mogelijk. Zijn vader en ik voelen ons meer overeden door een vrachtwagen haha.
Vanavond gaat hij bij oma slapen. Arme oma....kunnen wij wel slapen in iedergeval. Met de koorts laten we hem niet naar de oppas gaan. Toch wel heel fijn ouders in de buurt die willen bijspringen.
Nog een paar dagen en dan zal ons krentebolletje wel weer een wit kadetje worden.

Froukje

Hoi,

Ja, hier een met ervaring met  waterpokken!! Mijn oudste had eind 2006 de waterpokken gekregen en heeft toen maar meteen haar zusje van (toen) ruim 7 maanden aangestoken. Ze zijn er allebei erg ziek van geweest. Koorts, veel jeuk en erg belabberd. Op zich was het ziek zijn zo over, maar de plekjes hebben echt even tijd nodig om te genezen. Pas op dat er niet teveel gekrabt wordt, want ze kunnen er lelijke littekens aan overhouden. Mijn meiden hebben allebei een littiken in het gezicht en de oudste nog een grote op haar rug. Vooral smeren met jeukstillende creme of strooien met mentholpoeder, alleen als de blaasjes niet open zijn!!

Gelukkig is jouw kindje er niet heel erg ziek van, maar het blijft nooit leuk dat soort dingen.

Groetjes Paula

Terug
Bovenaan