WAZO uitkering

Hebben jullie al wat gehoord van het UWV over de wazo uitkering? Was nieuwschierig, want hier nog niets. Het UWV belde 2 weken geleden wel omdat ik 2 dagen ziek zwanger was geweest, maar uit dat telefoongesprek bleek dat ze niet eens men uitgerekende datum kenden. Dus dacht als jullie allemaal al wat weten dan ga ik bij men werkgever aan de bel hangen.

gr. nath

Ik heb bij mijn dochter (bijna 5 jaar geleden) pas info gekregen toen ik al met verloof was. Voor die tijd niks.
Ik ga ervan uit dat ik wel wat hoor maar nu nog niet, mijn werkgever geeft de gegevens pas paar weken voor mijn verloof door heb ik begrepen.

Moet de uitkering deze week nog aanvragen, Weet aleen niet precies hoe en wat, moet nog ff bellen met die superleuke mensen van UWV.

Ik vraag namelijk nu die zw.uitkering aan, maar ben tegen die tijd al in de ww.... die moet ik trouwens ook al aanvragen....

pfff deze week toch maar eens regelen.....

He meiden, de Wazo is je zwangerschapsuitkering.
Je werkgever betaald je niet als je met zwangerschapsverlof bent maar het Rijk.
Nu kan het zo zijn dat je wel het geld door je werkgever betaald krijgt, omdat het UWV je uitkering naar de werkgever over maakt.

Maar we zullen wel brieven moeten ontvangen van het UWV. bv de hoogte van de uitkering.
En ook na je bevalling, als ze weten (dit geeft werkgever door) wanneer je bevallen bent. Je krijgt namelijk van het UWV te horen op welke dag je weer moet beginnen, want als je later bevalt dan je uitgerekende datum krijg je dus langer verlof, en wel de dagen dat je kleine te laat is.

Maar ik begrijp dus dat jullie ook nog geen bericht hebben, dan wachten we gewoon af.

Als je nu niet werkloos bent, hoef je zelf geen melding te maken aan het UWV de werkgever doet dit. Hoop dat jullie het nu begrijpen anders hoor ik het wel.

Ik moest een zwangerschapsverklaring laten invullen bij de VK, dat heb ik in maart al gedaan. Daarna die verklaring naar HR van mijn bedrijf gestuurd, samen met een brief van hen waarin ik aangaf wanneer ik verwacht met verlof te gaan (ik werk in de IT en ben uitgeleend aan een klant, dus ben niet vaak op mijn eigen kantoor te vinden).
Ik heb van het UWV al wel een brief gekregen, waarin ze zeggen binnen 2 weken na de start van mijn verlof aan te geven of ik wel of niet in aanmerking kom....
Lekker op tijd, als je dan al met verlof bent, vinden jullie ook niet??!!
Maar ja, zo gaat het volgens hen altijd (ik heb ze nl even gebeld).
Gelukkig betaalt mijn eigen werkgever de uren die ik nodig heb om bij de VK op bezoek te gaan, en toen voor de 20-weken-echo.
Dat scheelt weer! Hoef ik dat niet buiten werktijd te doen (dat valt nl niet mee als je 40 uur werkt, kan ik je vertellen).

Liefs

Terug
Bovenaan