We willen een ander ochtend ritueel, maar hoe pakken we dat aan?

A

Anoniem

Guest
Hoi mede-mama's,

Onze dochter is 10,5 maanden oud. Zodra onze wekker afgaat om 6 uur 's ochtends, maken we ontbijt voor haar en krijgt zij eerst eten. Zodra het eten op is, gaat ze terug in bed en slaapt ze verder tot ongeveer 8 uur. Wij kunnen dan in alle rust douchen en aankleden.

Dit willen we anders. Ons doel is om eerst te douchen en aan te kleden, voordat we haar uit haar bedje halen voor het ontbijt.

Op dit moment is het zo dat zodra  wij de badkamer lamp aanklikken, ze wakker wordt en het op een brullen zet. Ze houdt niet op voordat ze d'r ontbijt heeft.

Kan iemand me vertellen hoe ik dit ochtend ritueel kan omdraaien? Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!!
Groetjes, Suus

Hoi Suus,

Lijkt me een vrij ideaal ochtendritueel toch? Mijn ervaring met ochtendgewoontes is dat ze niet te veranderen zijn bij jonge kinderen. Kun je wel proberen, maar ik denk dat dat meer stress geeft dan dat het opleverd. Ik heb 4 kinderen en die hadden allemaal hun (onveranderbare)ritme. De ene brulde meteen alles bij elkaar als ze wakker werd, de andere ligt rustig een kwartier te kletsen. De ene werd altijd om 6 uur wakker, de andere om half 8 (en die moest je dan ook niet vroeger eruit halen, want dan was het helemaal mis).
Ik vind dat zolang je je ritme zoveel mogelijk afstemt op dat van je kinderen, en je zoveel mogelijk probeert te voldoen aan hun wensen (zolang ze heel jong zijn, bedoel ik), je het relaxt de dag doorkomt.
Ivy

Hoi hoi,

Ik denk dat ivy wel gelijk heeft, dat het meer stress opleverd dan dat het opbrengt, mijn middelste krijsten ook allles bij elkaar tot hij eten had terwijl mijn jongste geduldig wacht, ik weet niet hoe oud je dochtertje is maar waarschijnlijk gaat ze vanzelf wat langer slapen en lost het probleem zich vrij snel vanzelf op!

Groetjes MJ

Hoi hoi,

Wij hadden een soort gelijk 'probleem'. Zodra die van ons, ons hoorde, liet hij duidelijk merken dat hij wakker was. Nu doen we 's avonds voordat we gaan slapen zijn kamer deur dicht en zo hoort hij ons niet. Hij is wel al wakker, maar blijft stil met zijn knuffel spelen en soms valt hij weer in slaap. Hierdoor kunnen wij eerst douchen en halen hem dan om kwart voor 7 uit bed ipv een uur of 6. Natuurlijk werkt dit niet altijd, maar op de meeste dagen wel. Hierdoor kunnen we in het weekend wel wat langer blijven liggen. Die van ons laat zich een klein beetje sturen, maar zoals hierboven al te lezen is, is ieder kindje weer anders.

Succes ermee....  

Bedankt voor jullie tip's. Maare..., hoe ziet de rest van jullie dag eruit?
Onze bedoeling was  om het ontbijt wat later geven, zodat het fruit, de boterham etc. ook wat zou opschuiven zodat onze dochter met ons mee kan eten en dat de laatste fles komt te vervallen.

Ons schema:
6:00 ontbijt (daarna weer naar bed)
9:00 fruithapje
11:30 boterham en melk flesje (daarna naar bed = +/- 12 uur)
15:00 liga met een sapje
16:45 avond eten
18:30 melk flesje en naar bed

Op dit moment is het zo dat zijn om 16:45 uur echt honger heeft en alvast te eten krijgt. Wij eten zelf rond 17:30 uur.
Het is maar 3 kwartier later, maar we halen het niet.

Hebben jullie nog meer tips? Ik ben benieuwd.

Bedankt maar weer!
Groetjes,   Suus

Hoi,

Je kindje ligt ook wel erg vroeg op bed vind ik, dat is natuurlijk niet erg maar je zou in dat geval kunnen proberen de hele dag wat op te schuiven!
Als een paar dagen een kwartiertje extra rekt of evt een voeding extra geeft zou dat al veel verschil kunnen maken.

Mijn zoontje is nu 7mnd ons schema: (is niet elke dag hetzelfde ligt eraan hoelaat hij wakker wordt)

7.30 bv
spelen daarna slapen
10.30 fruithapje
11.00 bv
spelen dan weer slapen
15.00 bv
spelen
18.00 bv
19.00 groente
20.30 bv en slapen

Succes Gr MJ

hallo,

is het misschien een idee om de boterham van 's middags pas rond 12 uur te geven en dan het tussendoortje ook iets later zodat het avondeten ook wat later zou kunnen.....

bij onze dochter van (bijna) 9 maand hebben wij het volgende schema

7.00 uur fles 180 cc
9.30 uur  fruithap
12.00 uur boterham met nog een fles van 150 cc
15.00 uur  tussendoortje
17.30 uur warm eten
19.30 uur laatste fles en naar bed

Terug
Bovenaan